Gå til innhold

Hitachi eller WD disk?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har sett litt rundt omkring etter en harddisk i det siste, siden mine 2 stk WD 120GiB (ATA) og Hitatchi 250GiB (SATA) har vært stappa full over veldig lang tid.

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for en 400GiB harddisk, men lurer litt på om 300GiB er mer plass for pengene.

Har nesten bestemt meg for en Hitachi Deskstar 7K400 400GB eller en Western Digital 400GB - noen andre som fortjener oppmerksomhet?

Jeg har lagt merke til at den Hitachi disken bare har 8MB buffer og gjennomsnittelig søketid på 8,5ms mens Western Digital disken har 16MB buffer og gjennomsnittelig søketid på 8,9ms.

Har (heldigvis) aldri hatt problemer med de diskene jeg har nå eller har hatt tidligere. Jeg er åpen for merker og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nesten bestemt meg for en Hitachi Deskstar 7K400 400GB eller en Western Digital 400GB - noen andre som fortjener oppmerksomhet?

6639580[/snapback]

Jeg synes Samsung 133S fortjener oppmerksomhet. Det er de billigste 400GB-diskene i prisguiden, er stillegående og yter på linje med resten.

PS. Forskjell i cache og søketid er uviktig for ytelsen når det kommer til store filer (over 1MB), da er det kun transferrate som teller.

Jeg sto selv ovenfor valget Samsung 400GB vs. Seagate 320GB for noen uker siden og valget vippet i retning Samsung 400GB. Jeg tror uansett man vil bli veldig godt fornøyd med begge disse.

Et tips kan være å flytte over alt fra de to 120GB-diskene til den på 400GB og selge de. Da frigjør du mye plass i kabinettet samt to tilkoblinger, som du kan bruke sammen med pengene + litt til på ennå en harddisk. F.eks er ikke 640GB (2*320) for 1600kr å forakte. ;)

Lenke til kommentar
Tror jeg prøver den disken du nevner det, ser ut som en meget rask disk også. Mye for pengene.

Noen som kan bekrefte at det er en stille disk? Ser at en bruker på komplett.no sier den lager en irriterende pipelyd.

6641808[/snapback]

Pipelyd kan forekomme på alle disker, men det er meget sjeldent at det gjør!

Jeg har bare posetive ord om seagate! Seagate Barracuda 7200.10 serien gjør det bra i tester om dagen pga av sin gode ytelse og lavt støynivå.

Ellers så er samsung og WD et godt valg!

Lenke til kommentar

Takker for tipset.

De 2 120GB Western Digital diskene har jeg med tiden tenkt å flytte over til et par eldre familie PCer som enda sliter med 10GB+- harddisker.

Lurer på å vente med å flytte de eldre diskene (ene er systemdisk nå) til jeg har fått kjøpt meg en Western Digital Raptor 150GB som ny systemdisk.

Valget står nå mellom:

Seagate Barracuda 7200.10 320GB

Samsung SpinPoint T133S 400GB

Seagate ser mest lovende ut pga mye plass for prisen. Nesten så jeg vurderer å kjøpe 2 stk (Får ta det til den større oppgraderingen som er på vei).

Edit: Har nå bestillt Seagate harddisken! Får håpe jeg blir fornøyd :thumbup:

Takker for all hjelp!

-Robert

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Lurer på å vente med å flytte de eldre diskene (ene er systemdisk nå) til jeg har fått kjøpt meg en Western Digital Raptor 150GB som ny systemdisk.

6642457[/snapback]

Et tips: Kjøp den billigere 74GB-versjonen av Raptor. Den nye revisjonen av denne har 16MiB cache og NCQ som sin storebror og samme platetetthet (74GB på den ene plata). Det siste vil si samme transferrate som 150GB-versjonen. Aksesstiden og firmwaren er også oppdatert til å være lik 150GB-versjonen. Dvs. at man får samme ytelse på 74GB-disken. Siden det er svært skjeldent noen har bruk for mer enn 74GB systemdisk så vil jeg anta at denne vil holde kapasitetsmessig.

Lenke til kommentar

Det viste jeg ikke, Får vel mer enn nok plass til spillene på 74GB varianten også. Kan heller legge inn resten av pengene i en stor harddisk.

Ser nå at mappen som inneholder spill er på ca 50GB, partisjonen jeg har windows på er 10GB, burde være mer enn nok med en 74GB til begge deler da. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...