Malevolence Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hei, Jeg kjøpte en laptop 1557 hos Whitebox for ca 2 år siden. For ca tre måned siden kom det ulyder fra maskinen. Det viste seg at det var noe feil med harddisken. Jeg sendt maskin tilbake til whitebox og antakeligvis fikk jeg en ny harddisk. Da var maskinen fortsatt innefor garanti og det ble derfor ingen kostnader for meg. Etter to-tre måneder(NÅ)feiler det igjen noe med harddisken. Jeg søkte om en retur men fikk vite at maskinen er ikke lenge innenfor garantien og det vil koste en del penge for å sjekke maskinen og eventuelt bytte harddisken. Jeg mener at som kunde forventer man selvfølgelig at den nye harddisken ikke skal være defekt og garantien på den blir på ny 2 år siden den gamle er defekt. Det er vel naturlig at den nye harddisken er fortsatt innefor garantien siden den er helt "ny" og ikke skulle være noe feil med bare etter knapt noe måneder. Har jeg rett på en ny harddisk uten kostnad? noe her som kan litt juridisk greie på slike ting? Svar mottae med stor takk! Mvh Erick Lenke til kommentar
robeerik Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hei Punkin Penguin Som forbruker har du 3 års garanti på data utstyr. Det er mange bedrifter, f.eks Dell, som prøver seg med bare ett år. Men så snart man sier at man er klar over de 3 årene i følge norsk forbruker lov, så gir de seg med en gang. Når jeg leser det du skriver så regner jeg ut at du fortsatt har 9 måneder igjen av garantien din. Stemmer det? I så tilfelle må du bare kontakte forbrukerrådet dersom de ikke gir seg. Link: http://forbrukerportalen.no/kontakt_fr mvh Robert Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 du har rett til å få fikset/ny harddisk, da du har garanti på den fra da du fikk ny. om du derimot har rett til at de skal åpne PCn og bytte den ut er jeg ikke sikker på. Du skal uansett kunne ta ut harddisken og be om at de reparerer/gir deg ny, da den er innenfor garantitiden. Har du fortalt dem at de byttet hdden for 2-3 mnd siden? Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 det blir vel et definisjonsspørsmål 11 mnd og man får en ny vare. La oss si at denne varen også går i stykker etter 1 år og 11 mnd. Det er nå 3 år og 10 mnd siden man kjøpte varen, har man da rett på en ny? Neppe, for erstatningen man fikk var fordi den første varen ikke varte ut den forventede levetiden, når de to varene til sammen har vart over den forventede levetiden mener jeg det er urimelig å kreve en ny Men i dette tilfellet er det vel heller at de har skiftet harddisk, men at dette ikke er det egentlige problemet. En harddisk går sjeldent i stykker så fort. Er nok mer sannsynelig at de har oversett en feil med kjølingen eller noe slikt første gangen de hadde maskinen din inne til service. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Som forbruker har du 3 års garanti på data utstyr.Det er mange bedrifter, f.eks Dell, som prøver seg med bare ett år. Men så snart man sier at man er klar over de 3 årene i følge norsk forbruker lov, så gir de seg med en gang. 6639604[/snapback] Nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei!! Kan du ikke hvertfall pøve å lese denne "forbrukerloven" før du skal late som om du har greie på noe? Dersom du ikke finner noe om "forbrukerloven" på Lovdata, kan du prøve å søke etter Forbrukerkjøpsloven. Og når du leser den, vil du også finne at den ikke sier noe som helst om garanti på 3 år. Det du derimot vil finne er noe om reklamasjonsrett på 2 eller 5 år avhengig av forventet levetid på produktet. Det burde være et filter på HW.no mot det stadig økende antallet av rett ut idiotiske poster som det der. Til trådstarter: Uansett hva Whitebox sier om garanti, har du minimum 2 års reklamasjonsrett på PCen du kjøpte. For en harddisk er det vel så vidt jeg vet 5 års reklamasjonsrett ut fra hva Forbrukertvistutvalget har kommet fram til. Du får ikke ny garanti eller ny reklamasjonsperiode på et utbytteprodukt, men siden PCen bare er ca. 2 år gammel har ikke det noe å si. Du er fortsatt innenfor reklamasjonsrettperioden. Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Som forbruker har du 3 års garanti på data utstyr.Det er mange bedrifter, f.eks Dell, som prøver seg med bare ett år. Men så snart man sier at man er klar over de 3 årene i følge norsk forbruker lov, så gir de seg med en gang. 6639604[/snapback] Nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei!! 6640031[/snapback] Takk. Det er som TEE sier ingenting i lovverket som gir deg 3 års garanti. Vil anbefale deg å lese forbrukerkjøpslovens §27 som du finner her. En bærbar pc har 5 års reklamasjonsrett. Edit: er litt for mange her som blander sammen utrykk og ord. Garanti er ikke noe du har rett på, garanti er noe produsenten gir deg for å være grei. Reklamasjonsrett er noe som er lovpålagt og som produsentene må rette seg etter når de selger produkter i norge. Du har ingen reklamasjonsrett på varer som er kjøpt utenfor norge. Du må da følge lovverket til det landet som varen er kjøpt i. Det er også slik at mange produsenter gir Internasjonal garanti, dvs at du kan kjøpe et produkt i utlandet og få den reparert/byttet på GARANTI i norge. Endret 9. august 2006 av NoWiSee Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Edit: er litt for mange her som blander sammen utrykk og ord. Garanti er ikke noe du har rett på, garanti er noe produsenten gir deg for å være grei. Reklamasjonsrett er noe som er lovpålagt og som produsentene må rette seg etter når de selger produkter i norge. 6640142[/snapback] Stadig vekk blir man møtt med (her på forumet) at det ikke spiller noe rolle om man kaller noe for garanti eller reklamasjon for meningen er bla bla. Greit nok, men da får man finne seg i at folk kaller PCen for hardisken og at forumtrådene med CPU, lagring, skjermkort osv. blir samlet i kategorien "hardisken." Som noen sikkert skjønner blir det problemer... Lenke til kommentar
Beetlejuice Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jepp, "garanti" er noe som selgeren av en vare eventuelt gir. Begrepet som er interessant er imidlertid "reklamasjon", som lovverket opererer med. Eneste gangen garanti kan være interessant er dersom garantien er bedre enn det loven sier om reklamasjon, men det skjer vel aldri... Tror nok forbrukermyndighetene vil mene at stort sett alt datautstyr har en reklamasjonstid på fem år, ettersom slikt utstyr vel er ment å vare i fem år eller mer. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Er vanlig med garanti 2-3 måneder på reparasjoner (Så du burde fått det på den om det var HDen som feilet igjen) Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 garanti gis av produsent av varen, og ikke av selgeren.. om du har kjøpt en vare med 1 års garanti og varen går i srykker etter 11 måneder, og får nytt produkt, vil det nye produktet ha 1 år garanti. erigo så lenge du får nytt produkt, i denne saken hdd, så gjelder produsentens garanti på dette produktet fra da du fikk den. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Eneste gangen garanti kan være interessant er dersom garantien er bedre enn det loven sier om reklamasjon, men det skjer vel aldri...En garanti skal alltid være bedre enn de rettighetene man har etter forbrukerkjøpsloven. Det er ulovlig å kalle noe for en garanti dersom den ikke gir tilleggsrettigheter utover de lovgitte rettighetene man allerede har i den perioden garantien gjelder. Se Markedsføringsloven §9c. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 garanti gjelder på et helt produkt om en ting streiker etter 11 mnd og du har 1 års garanti og de skifter delen. Har du kun 1 måneds garanti igjen på produktet, men du har 3 mnds garanti på selve reparasjonen. Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) garanti gis av produsent av varen, og ikke av selgeren.. om du har kjøpt en vare med 1 års garanti og varen går i srykker etter 11 måneder, og får nytt produkt, vil det nye produktet ha 1 år garanti. erigo så lenge du får nytt produkt, i denne saken hdd, så gjelder produsentens garanti på dette produktet fra da du fikk den. 6644646[/snapback] Det er ikke helt rett. Du får ikke 1 års utvidet garanti på en pc selv om en harddisk blir byttet på garanti. Da hadde jo folk bare "laget" feil som må tas som garantirep sånn med jevne mellomrom. Tror du skal ta en titt på de garantivilkårene som produsenten av pcen din har lagt ved. Les det nøye. Så kan du begynne å uttale deg. garanti gjelder på et helt produkt om en ting streiker etter 11 mnd og du har 1 års garanti og de skifter delen. Har du kun 1 måneds garanti igjen på produktet, men du har 3 mnds garanti på selve reparasjonen. 6645919[/snapback] Ganske rett det. Merk dere som det står her, på selve reparasjonen. Du får ikke byttet et defekt skjermkort på en pc som er utenfor garanti, selv om du byttet HDD på garanti 1 mnd før garantien gikk ut. Da gjelder garantien på den delen som ble byttet, altså kan du få byttet Harddisken selv om vanlig garanti er gått ut men ikke noe annet. Endret 10. august 2006 av NoWiSee Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Forbrukertvistutvalget har slått fast at harddisker er en del av en datamaskin og dermed har fem års reklamasjonsrett! Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Forbrukertvistutvalget har slått fast at harddisker er en del av en datamaskin og dermed har fem års reklamasjonsrett! 6646459[/snapback] Og det er det vel ingen som har sagt noe imot. Du har 5 års reklamasjonsrett på pcen som en helhet uavhengig av hva det er som er defekt. For de fleste som bruker en pc så er det ett fett om det er harddisken eller hovedkortet som går i stykker. Eneste jeg kommer på som ikke dekkes av reklamasjon er batteri. Der har du nesten ingen rettigheter, siden det regnes som forbruksmateriale. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Som forbruker har du 3 års garanti på data utstyr.Det er mange bedrifter, f.eks Dell, som prøver seg med bare ett år. Men så snart man sier at man er klar over de 3 årene i følge norsk forbruker lov, så gir de seg med en gang. 6639604[/snapback] Nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei!! Kan du ikke hvertfall pøve å lese denne "forbrukerloven" før du skal late som om du har greie på noe? Dersom du ikke finner noe om "forbrukerloven" på Lovdata, kan du prøve å søke etter Forbrukerkjøpsloven. Og når du leser den, vil du også finne at den ikke sier noe som helst om garanti på 3 år. Det du derimot vil finne er noe om reklamasjonsrett på 2 eller 5 år avhengig av forventet levetid på produktet. Det burde være et filter på HW.no mot det stadig økende antallet av rett ut idiotiske poster som det der. Til trådstarter: Uansett hva Whitebox sier om garanti, har du minimum 2 års reklamasjonsrett på PCen du kjøpte. For en harddisk er det vel så vidt jeg vet 5 års reklamasjonsrett ut fra hva Forbrukertvistutvalget har kommet fram til. Du får ikke ny garanti eller ny reklamasjonsperiode på et utbytteprodukt, men siden PCen bare er ca. 2 år gammel har ikke det noe å si. Du er fortsatt innenfor reklamasjonsrettperioden. 6640031[/snapback] tror FTU er av en annen mening enn deg Hvis en vare byttes (omlevering) vil det løpe ny reklamasjonsfrist. Avhengig av hvilken del som byttes, kan man også etter reparasjon (ifb reklamasjon) få ny frist. Såkalte "hovedkomponenter" kan gi grunnlag for ny reklamasjonstid. Min tolkning er at det er åpent for at harddisken har y reklamasjonstid, men jeg er halvveis i koma nå, så kan være øynene mine. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 tror FTU er av en annen mening enn deg Hvis en vare byttes (omlevering) vil det løpe ny reklamasjonsfrist. Avhengig av hvilken del som byttes, kan man også etter reparasjon (ifb reklamasjon) få ny frist. Såkalte "hovedkomponenter" kan gi grunnlag for ny reklamasjonstid. Min tolkning er at det er åpent for at harddisken har y reklamasjonstid, men jeg er halvveis i koma nå, så kan være øynene mine. 6659358[/snapback] Enig med deg i dette. Jeg gir alltid ny garanti på bytteprodukter der jeg jobber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå