Gå til innhold

Talegjenkjennelse i Vista

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ser jo ut til å fungere helt ypperlig.

Jeg prøvde et program som het Dragon Naturally speaking i 1998 eller noe sånt, og selv om min engelsk neppe er perfekt, skjønte programmet en god del av det jeg sa. Programmet fungerte på det tidspunktet slik at det måtte læres opp for å fungere optimalt (noe jeg skippet, utålmodig som jeg var, jeg skulle jo bare leke meg litt :p ).

Dersom systemet fungerer noenlunde likt i Vista, vil talegjenkjenningen teoretisk sett altså fungere bedre og bedre jo mer man bruker den, siden den lærer å gjenkjenne ordene dine bedre og bedre jo mer du snakker.

Hvis Vista sin variant i tillegg støtter norsk (Dragon Naturally speaking gjør ikke det så vidt jeg vet), blir jo dette kongebra. Ellers skal jeg vel klare å leve med engelsk også, jeg har vel bare godt av å finpusse (eller kanskje rettere sagt grovpusse) den engelske uttalen min uansett. ;)

Lenke til kommentar
Dette ser jo ut til å fungere helt ypperlig.

Jeg prøvde et program som het Dragon Naturally speaking i 1998 eller noe sånt, og selv om min engelsk neppe er perfekt, skjønte programmet en god del av det jeg sa. Programmet fungerte på det tidspunktet slik at det måtte læres opp for å fungere optimalt (noe jeg skippet, utålmodig som jeg var, jeg skulle jo bare leke meg litt  :p  ).

Dersom systemet fungerer noenlunde likt i Vista, vil talegjenkjenningen teoretisk sett altså fungere bedre og bedre jo mer man bruker den, siden den lærer å gjenkjenne ordene dine bedre og bedre jo mer du snakker.

Hvis Vista sin variant i tillegg støtter norsk (Dragon Naturally speaking gjør ikke det så vidt jeg vet), blir jo dette kongebra. Ellers skal jeg vel klare å leve med engelsk også, jeg har vel bare godt av å finpusse (eller kanskje rettere sagt grovpusse) den engelske uttalen min uansett. ;)

6643096[/snapback]

Fint å høre! Skulle gjerne sett at Vista sin variant også støttet norsk. Ellers finnes det vel elektroniske ordbøker som oversetter hele tekster? ;)

Lenke til kommentar
Generelt vil eg nok ikkje ha så mykje bruk for den funksjonen, men kan være grei å ha til å setje musikken på pause, skru opp og ned volum, starte og stoppe videoavspeling, spole framover.

6643576[/snapback]

Er det mulig å bruke det til dette også? Trodde kun det var i Word og Excel det kunne brukes i jeg. :hmm:

Kjøp deg heller en fjernkontroll. :tease:

Lenke til kommentar

haha, dette så bra ut.

Ser for meg om et par år, vista har kommet ut, ekspansjoner for programmet har kommet ut, det bygges nye digitale hus hvor alt kan kobles til PC.

Går inn i huset og pc'en snakker til deg. Teknologien er kommet så langt, hvertfall i PC verden. Men å få et helt hus mulig å koble til pc'en blir nok litt dyrt.

Meg: "Vista, whats in the fridge?"

Vista: "We have 2L of coke, would you like me to remind you to buy more?"

Meg: "No thanks, start TV and xbox 360 please, and lower the temperature to 17 degrees"

Gleder meg :p

Lenke til kommentar
Går inn i huset og pc'en snakker til deg. Teknologien er kommet så langt, hvertfall i PC verden. Men å få et helt hus mulig å koble til pc'en blir nok litt dyrt.

Det finnes faktisk. Så en dag på ekstrem oppussing (engelsk). Det var en mann som var blind, og så fikk de tak i en PC som snakket med han, og gjenkjente stemmen hans. Han styrte alle lys og alt som har med varme å gjøre i hele huset. Det var ganske tøft egentlig.

Meg: "No thanks, start TV and xbox 360 please, and lower the temperature to 17 degrees"

Det blir nok mer at du selv kaller maskinen for et navn.

For eksempel:

Meg: "Helen, whats in the fridge?"

Helen: "We have 2,3657 liters of coke, 1,2544 of Fanta. Would you like me to buy something to you?" (varekjøp går nok over internett, og blir levert på dør.

Speaker-anlegget i huset: "Ding dong"

Meg: "Helen, whos there?"

Helen: "The delivery-guy with 3 liters of coke"

Meg: "O.K.! Open up. Tell him to load the fridge with the cokes.

Helen: "O.K! He's in"

Helen: "Please load the fridge, mr. delivery-guy"

Fyren prøver å rappe med seg min mobiltelefon, men blir selvfølelig overvåket av Helen.

Helen: "I'm watching you. Please put the cellphone back and leave the house!"

Fyren: " Bla bla bla!"

Helen: "Mission completed. May i sleep now?"

I mellomtiden har du selv sovnet på sofaen, og Helen tar seg en lur hun også. ;)

Åååh! Gleder meg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk. Så en dag på ekstrem oppussing (engelsk). Det var en mann som var blind, og så fikk de tak i en PC som snakket med han, og gjenkjente stemmen hans. Han styrte alle lys og alt som har med varme å gjøre i hele huset. Det var ganske tøft egentlig.

Det blir nok mer at du selv kaller maskinen for et navn.

For eksempel:

Meg: "Helen, whats in the fridge?"

Helen: "We have 2,3657 liters of coke, 1,2544 of Fanta. Would you like me to buy something to you?" (varekjøp går nok over internett, og blir levert på dør.

Speaker-anlegget i huset: "Ding dong"

Meg: "Helen, whos there?"

Helen: "The delivery-guy with 3 liters of coke"

Meg: "O.K.! Open up. Tell him to load the fridge with the cokes.

Helen: "O.K! He's in"

Helen: "Please load the fridge, mr. delivery-guy"

Fyren prøver å rappe med seg min mobiltelefon, men blir selvfølelig overvåket av Helen.

Helen: "I'm watching you. Please put the cellphone back and leave the house!"

Fyren: " Bla bla bla!"

Helen: "Mission completed. May i sleep now?"

I mellomtiden har du selv sovnet på sofaen, og Helen tar seg en lur hun også. ;)

Åååh! Gleder meg! :thumbup:

6643763[/snapback]

"Open the pod bay doors please, HAL"...

Lenke til kommentar

Og en blind mann skal bruke lysene så naboene ser at han er våken? :p

Lenke til kommentar

Og en blind mann skal bruke lysene så naboene ser at han er våken? :p

6644041[/snapback]

Den forstod jeg ikke helt? :hmm:

Lenke til kommentar
Brukere skal i første omgang kunne snakke med Vista på følgende språk: Amerikansk engelsk, britisk engelsk, tradisjonell kinesisk, forenklet kinesisk, japansk, tysk, fransk og spansk.

Det går ikke an å snakke tradisjonell kinesisk eller forenklet kinesisk. Disse to ordene refererer til skriftspråket. Jeg vil tippe at vista snakker mandarin uansett om man kjører den på forenkla kinesisk windows eller tradisjonell kinesisk windows (muligens med tilpasninger for forskjellen mellom PRC standard og Taiwan standard).

Lenke til kommentar
Hvorfor bruke dette når det finnes programmer på markedet som er 99,7% nøyaktige under vanlig bruk? :)

Da ville jeg heller ønsket at MS droppet denne formen for funksjonalitet, slik at jeg slapp å betale for drit jeg ikke trenger...

Er dog MakkFantast, så er jo forsåvidt ikke skikkelig relevant for meg ¨^

6640014[/snapback]

Hvilke programmer er dette? Såvidt jeg vet så har man ikke fått til noe særlig mer enn 90% når man lar en tilfeldig person snakke av hele sitt vokabular. Riktignok kan dette forbedres ved å begrense vokabularet, og å trene opp programmet til å gjenkjenne en enkelt person. Men jeg tror fortsatt 99.7% høres optimistisk ut.

AtW

Lenke til kommentar

Talegjenkjenning er jo fremtiden, da. Har dere ikke sett Bladerunner? Der sitter jo hovedpersonen og styrer et avansert program for analysering av bilder, ved hjelp av stemmen.

Ganske praktisk, selv om han nok kunne ha fått jobben gjort en del kjappere ved hjelp av mus/tastatur. :p

Lenke til kommentar
Men en blind mann bor nødvendighvis ikke alene, og har mest sannsynlighvis folk på besøk innomellom. Selv om han ikke merker forskjell om lyset er av eller på, så er han ikke den eneste personen i verden :p

6646521[/snapback]

Riktig! Han hadde familie (3 barn) og kone. Ikke vær sarkastisk "ongabonga", det er som "ShadowMaster" sier; det finnes flere personer i verden.

(Ikke spør hvordan han klarte å få 3 barn, han ble faktisk blind etter dette.)

"Haddis", du sa at det fantes "gjennkjennelses-programmer" med mulighet for norsk tale. Hvilke programmer snakke vi om da? Hva heter de, og hvordan er det mulig å få tak i slike programmer?

Hilsen,

tissedam!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...