Gå til innhold

Hvor langt skyter ett luftgevær?

Tim

Anbefalte innlegg

Dersom kula har en utgangshastighet på 305 m/s, og du holder løpet vannrett, 10 cm over bakken, vil kula treffe bakken etter rundt 44 meter etter mine beregninger (basic fysikk, uten å ta hensyn til luftmotstand). Holder du løpet 150 cm over bakken og skyter vannrett, vil kula treffe bakken etter ca. 169 meter. Tar stor forbehold om feil :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt geværet kan skyte og hvor langt det er nøyaktig er to litt forskjellige ting. :p Kula VIL dale og det må man jo kompansere for med siktet. På linkene jeg pasta så står det oppgitt nøyaktighet på bestemte lengder og litt anna info på kulene. Og jeg mener å huske at det var med et ca. 305m/s-gevær. Vil kanskje ikke stemme 100% med andre geværer men man får jo en viss idé.

Lenke til kommentar
Hva slags spesielle kuler er det prat om? Kan du gi link/bilde/spesifikasjoner?

6659026[/snapback]

Er snakk om "Dynamic SN1" kuller på 7.95 grain

Dynamic%20SN1.jpg

. Skal bestille noen tyngre kuler bare for å teste men er usikker på hvilke. Hørte av en om en kule som vistnok har granitt spiss eller ka det nå heter. Sånn spiss som er på glasshammer og skal vistnok produseres i russland til .177. :hmm: Noe sånt ville vel være ulovlig?

Edit: Gæver med 305 m/sec og denne kulen (dynamic sn1) krever faktisk lisens i england. :ermm:

Kalkulator

Lenke til kommentar
Anyways har selv GAMO shadow 1000 som har en utgangshastighet på 305 m/sek. Dette er vel det kraftigste man får uten å måtte ha våpenlisens eller ha tatt jaktprøve i småvilt eller noe. Husker ikke helt.  :blush:

Denne, med 375m/s, er nok hakket freshere. Onkelen min (også nærmeste nabo) kjøpte denne på Intersport for et par uker siden. Ekspeditøren sa klart i fra at han bestemte selv hvem han turte å selge den til. Ikke nykonfirmerte triggerhappy tenåringer. Festet også på et skikkelig kikkertsikte, og begge deler er godt innskutt nå. Vi koser oss med en blink som er 50-60m unna nå. Det er ikke plass til å plassere den lenger borte. Selv jeg med mine skjelvne og utrente hender traff flere 6'ere og over i liggende stilling. I stående traff jeg i alle fall blinken. Ikke verst bare det. Han, som var skarpskytter i militæret, treffer en smule bedre enn meg :blush:

Btw, den er utrolig tung å "brekke" opp! Det følger med styrken. Kostet en drøy 2000-lapp uten kikkertsiktet. Den skyter tvers igjennom kryssfinèr-platene han henger blinkene opp på, og de er nesten 3cm tykke. Tviler på den skadeskyter måker og kråker :roll: Kanskje den skadeskyter en hjort, men treffer du den godt i hjertet så tipper jeg den faller død om.

post-71433-1155854065_thumb.jpg

edit: Poenget mitt var at denne var enda kraftigere og behøvde alikevel ikke lisens, men jeg skal ikke si det altfor sikkert. Han er jo en erfaren skytter, men jeger er han ikke. Er jommen ikke sikker på om han har tatt jegerprøve eller ikke. Han har i alle fall ikke registrert den hos politiet, det vet jeg. Man må opp på salonggevær for at det skal være nødvendig, og de er jo bare herk uansett. Tiltrekker seg all oppmerksomhet innenfor 3km og må man må rydde opp løshylser og ammunisjonen er mye dyrere. Helt unødvendig for å skyte på blink.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Åh, det var litt av en lekkerbisk, Steffenm. Hva mener du med at han selv bestemte hvem han solgte den til? Trenger en ny våpen nå, har utrolig lyst på den der. Er 17 år og seriøs. Har jeg noen noen sjans til å få kjøpt den mon tro?

Eventuelt hvor mye kostet kikkertsikta på det våpenet du skøt med? Var den noe bra?

Lenke til kommentar

Siden det var så hinsides kraftig så tenkte han seg om to ganger før han solgte det til yngre mennesker. Men det er jo han. Han var sikkert daglig leder for den butikken og gjorde som han selv ville. Finner du det et annet sted, er det jo bare å prøve :) Herlig våpen.

Kikkertsikter har jeg ikke snøring på, men han betalte visst 5-600,- for det. Vet ikke noen spesifikasjoner, desverre, men det fungerte i alle fall.

Lenke til kommentar

nja hvor langt et luftgevær skyter er veldig vansklig og si! har selv et Gamo Shadow 640 som det er 200 m/s på og det kan drep måker uten problem det er bare og treffe riktig! ha et Slavi 630 og det dreper måser uten problem det og! bare tren litt på blink først hvor du skal skytte :tease:

Lenke til kommentar

meg og noen kompisser har dannet et eget lille luftgevær skyte klubb,med poeng for hva du treffer. alle har kjøpt seg nye gevær til 3000 pr stk. geværene bruker pistol fjærer som har blitt strammet, skyter kulen med en hastighet ved 480-550m/s ved enden av løpet... jeg leder... med litt over 40 poeng...

edit; vi skyter på ting som beveger seg ;)

Endret av CustomTP
Lenke til kommentar
Til skyting av måser etc. anbefaler jeg de spisse, disse skyter også lenger.

Anbefaler å skyte på annet en måKer. Du skadeskyter de bare hvis du treffer, så er 0 vits!

Prøv heller å skyt på deg selv, det er gøy :w00t:

6652750[/snapback]

Skyte på seg selv ja. En kamerat av meg ba meg skyte han i ræva med q-tips i geværet, og det morsomste var at q-tipsen stod en halv cm inn i den ene rumpeballen hans :p

Har Hatsan Mod.55 300m/s 1000fps.

Kikkertsiktet var bare no billig dritt, så det tok kvelden, og dot siktet var knekt da jeg kjøpte det, fikk det billigre pga det.

Har limt dot siktet foran på løpet, så nå funker det igjen.

Er forresten mye mere morsomt å dra på rypejakt med hagle, i tillegg til å skyte får man en fin tur i naturen. Ambefales. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har en Gamo ViperMax, selges ikke i norge. 305m/s... Det kreves ingen lisens for å kjøpe luftgevær så lenge det ikke er et utrolig sterkt et som er produsert for dyrebeskyttelsen eller lignende.

Når jeg bodde i Spania kjøpte jeg noen gamo kuler med stålkule i tuppen, disse går veldig bra, men er farlige! Skjøt gjennom fire blikkplater med ett skudd... Disse går like bra som de med flat tupp men slår mer. Hvis man sikter riktig så skal det være mulig å skyte over hundre meter med luftgevær, jeg har skutt på autovern fra ca.150m?

Lenke til kommentar
meg og noen kompisser har dannet et eget lille luftgevær skyte klubb,med poeng for hva du treffer. alle har kjøpt seg nye gevær til 3000 pr stk. geværene bruker pistol fjærer som har blitt strammet, skyter kulen med en hastighet ved 480-550m/s ved enden av løpet... jeg leder... med litt over 40 poeng...

edit; vi skyter på ting som beveger seg ;)

6713906[/snapback]

Hvordan gjør du det? Kunne godt tenkt meg å gjøre det selv :thumbup: ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...