Gå til innhold

Hvilket filter som beskyttelse for objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser mange bruker UV filter som beskyttelse, mens noen bruker Pola filter.

Hvilket bør jeg kjøpe når jeg vil ha minst mulig reduksjon i lys og det skal stå på hele tiden både inne/ute og påvirke minst mulig negativt?

Og; har hørt at Hoya er bra og ikke så dyrt, men er det stor forskjell på de ulike modellene, betegnelsene minner jo om Super Rally GT turbo...:-)

mvh Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Hvilket bør jeg kjøpe når jeg vil ha minst mulig reduksjon i lys og det skal stå på hele tiden både inne/ute og påvirke minst mulig negativt?

Og; har hørt at Hoya er bra og ikke så dyrt, men er det stor forskjell på de ulike modellene, betegnelsene minner jo om Super Rally GT turbo...:-)

Jeg har selv kjøpt en del UV-filtre som beskyttelse, men har etterhvert kommet til at den aller beste beskyttelsen nok er en solblender. Solblenderen tar av for støt og slag, og kan i gitte situasjoner redde et objektiv fra en kostbar reparasjon.

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg har selv kjøpt en del UV-filtre som beskyttelse, men har etterhvert kommet til at den aller beste beskyttelsen nok er en solblender. Solblenderen tar av for støt og slag, og kan i gitte situasjoner redde et objektiv fra en kostbar reparasjon.

6639517[/snapback]

Takker, hva er de negative effektene av å bruke UV eller Pola filter?

Og hvilke av disse 2 typene "renser" mest opp i vanskelig lys slik at bildet før økt kontrast/sprut/liv ?

Lenke til kommentar

Polafilter bør du i alle fall ikke bruke som permanent filter. Stevie Wonder er unskyldt for å gå med solbriller konstat, mens de fleste andre tar de på når det er behov..

Polafilter stjeler mye lys både til søker og til brikka og har dessuten nytte kun i noen gitte situasjoner.

UV-filter av god kvalitet er greit som beskyttelse.

Lenke til kommentar

6639503[/snapback]

Ingen bruker Polafilter som beskyttelsesfilter, et polafilter er et effektfilter som skal hjelpe til å fjerne reflekser eller øke fargemetningen.

Hvis du ikke har ekstremt dyr opptikk og i tillegg er villig til å kjøpe et dyrt UV filter (ca 1000 kroner i Norge eller rundt 400kr bestilt fra utladet), så er det bedre å ikke bruke et filter. Det hører til sjeldenheten at noen klarer å ripe opp den fremre linsen i objektivet likevel.

Lenke til kommentar

6639503[/snapback]

Ingen bruker Polafilter som beskyttelsesfilter, et polafilter er et effektfilter som skal hjelpe til å fjerne reflekser eller øke fargemetningen.

Hvis du ikke har ekstremt dyr opptikk og i tillegg er villig til å kjøpe et dyrt UV filter (ca 1000 kroner i Norge eller rundt 400kr bestilt fra utladet), så er det bedre å ikke bruke et filter. Det hører til sjeldenheten at noen klarer å ripe opp den fremre linsen i objektivet likevel.

6640252[/snapback]

Takker, da blir det nok solblender !

Lenke til kommentar
Takker, da blir det nok solblender !

En slags 'mellomting' mellom filter/ikke filter kan være å kjøpe et (dyrt/bra) UV-filter som passer det objektivet som har størst filterdiameter.

Så kan du kjøpe step-up ringer til de andre objektivene, slik at du kan bruke samme filter på alle objektivene i de tilfellene der det er kjekt med litt ekstra beskyttelse (havsprøyt, flyvende sand o.l.)

-Torstein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...