Gå til innhold

PC til Photoshop CS

Anbefalte innlegg

Trenger gode råd til PC-kjøp.

Bruksområde for PC er praktisk talt ene og alene Photoshop CS (og litt internett).

PCen skal være en nr 2 PC (heretter PC-TO) og skal kjøres i nettverk med en forholdsvis stor og kraftig PC med nesten 1 TB disk.

Mine vurderinger:

Lydnivå - trenger ikke være lydløs, middels støyende ok

Prosessor - må dra Photoshop CS så det monner

Hovedkort - må dra Photoshop CS så det monner, men er usikker på hvor stor betydning dette har til mitt bruk

Harddisk - trenger ikke så veldig stor, men bør den være 10.000 rpm?

Minne - vil tro at PS er såpass krevende at man må ha minumum 2 GB, synspunkter?

Grafikkort - er det nødvendig når man bedriver bildebehandling av raw-filer? Aldri video eller spill

CD/DVD - trenger ikke brenner på denne PCen

Skjerm - må være bra, men trenger ikke være rask da PC-TO ikke skal brukes til spill/video

Nettverk - kjører ADSL fra Telenor, og skal dele internett og koble PCene for deling av HD sammen via en trådløs router. Noen med anbefaling på trådløs router (må ha trådløs også)

Lyd - trenger ikke lydkort. "BIIP" er bra nok lyd i denne

Mus og tastatur - har liggende

Pris - dette skal være en (så billig som mulig) nr 2 PC som ikke skal koste skjorta. Jeg har den senere tid lest at prisene på prosessorer og LCD-paneler forventes og stupe utover høsten. Har derfor satt en maks pris på 6000 (pluss router) kroner for denne PCen. Har blandt annet sett denne artikkelen - http://www.nettavisen.no/it/article701538.ece - hvor det det hevdes at man i dag kan få en bra PC til 6000.

Alle synspunkter mottas med stor takk!

Hilsen

Rikerud

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Jeg vil tro at du syns det hadde vært greit med stor skjerm, med mye plass til å jobbe på. Da vil jeg anbefale å ta steget opp til 20". Når du skal opp i denne størrelsen så er prisen på en god skjerm alene 4-5K. Mens du til amatørbruk sikkert kan klare deg med en skjerm til halvparten av dette, så er det såpass viktig for folk som driver med bildebehandling å ha "rett" farger på skjermen. Det som vises på skjermen må stemme så godt som mulig overrens med det som kommer på papiret/andre sine skjermer. Og en billig skjerm klarer ikke alltid det like bra. Jeg ville heller spart inn litt penger på en litt rimeligere harddisk siden ytelses økning du får av en 10K disk versus en 7K disk er minimal til ditt bruk. Hadde du vært ” 1337 Pr0 g4m3r ” så skulle jeg muligens argumentert for en 10K disk. Du trenger heller ikke noe bra skjermkort i denne pcen. Et skjermkort med 2 DVI utganger er greit, men ikke noe must. Så ta et kort fra billighaugen(7600 GT er vel billigste med 2xDVI). Slik som situasjonen er nå så har AMD satt ned prisene sine utrolig masse, og Intel har kommet med en ny serie prosessor som er overlegen. Så da blir det å velge noe etter hva du ønsker, billige ok AMD prosessorer, eller billige overlegne Intel prosessorer. Du må også ha mye minne ja, 2GB er greit slik som det ser ut nå med Windows XP, men pass på å kjøp et sett med 2x1GB brikker. Og pass på at om du kjøper billig pc så er det ofte slik at alle minne plassene på hovedkortet er opptatt(4x512MB). Kan være lurt å ha en pc som lett kan oppgraderes til f.eks 4x1GB. Hovedkort har relativt lite å si for din del, du skal ikke klokke pcen veldig mye, du skal heller ikke ha mange disker i RAID eller andre ting som tilsier at du trenger et dyrt hovedkort med masse ekstrafunksjoner. Så les om andre sine erfaringer med hovedkort i prisklassen 1K, da tipper jeg du ender opp med noe du er fornøyd med også.

Det lureste for deg nå er nok bare å begynne å sette sammen en pc f.eks på prisguide.hardware.no og så poste en link til den her. Da kan vi komme med ting som du burde bytte eller ting som kan gjøres bedre. Og lykke til.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skjerm så jeg enig i at egentlig så må man ha en svært god skjerm til bildebehandling og vi har også en god skjerm på vår andre PC. På denne PCen må vi desverre kompromisse og gå for en amatørløsning.

Når det gjelder disk så vil jeg også tro at en 7k-disk er ok. Trenger ikke være stor, rundt 200 GB er nok.

Tviler egentlig på at jeg trenger 2xDVI på skjermkortet. 1x vil sikkert være nok, skal aldri koble til mer enn en skjerm på den.

Vil nok gå for en Intel prosessor, Photoshop CS2 har vel støtte for DualCore, eller er jeg på jordet nå?

Kommer ikke til å klokke PCen.

Skal lage meg en PC på prisguiden og poste det her. Takk for tilbakemeldingen!

Lenke til kommentar

Kan nok bli tøft å få til en slik PC til 6000, så lenge du skal ha med:

- skjerm

- 2gb minne

Disse to alene vil presse prisen opp til nesten 6000, i hvert fall hvis du ønsker en stor og god skjerm.

Jeg vil tro at 1gb minne bør holde til Photoshop (jeg har selv kjørt Photoshop med 256, og det har gått greit), men skjønner at 2gb kan være bedre. Men 7200 rpm holder til harddisken, i mine øyne.

Det er nå billigsalg på enkelte AMD-prosessorer, som kan være greit å hoppe på.

Se litt på de PC-ene som andre har bygd opp (du kan f.eks. søke etter photoshop under "Andres handlevogner"), og lek deg litt med å bygge opp en PC selv.

Lenke til kommentar

Har satt opp følgende:

Kabinett - Viking Miditower Sort m/400W PSU Stillegående m/12 cm vifte i PSU

HK - ASRock AM2NF4G-SATA2 Socket AM2 nForce410, ATX, DDRII,SATA2,VGA,LYD,LAN

CPU - AMD Athlon 64 3800+ 2,4 Ghz BOXED Socket AM2

Minne - 2 x Kingston 512MB 533MHz (4200) DDR2 Non-ECC CL4, 240 pins

HD - Seagate 250GB S-ATA II NCQ 7200RPM 3GB/S Barracuda 7200.9 8MB cache

Skjermkort - Club3D Geforce 7600 GS 256MB PCIe 256MB GDDR2

DVD - NEC DVD-brenner ND-3550 bulk, intern 16X Double layer sort, bulk

Skjerm - Viewsonic 19" LCD VA912 Sølv/sort 1280x1024, 8ms, DVI/D-sub, høyttalere

Utgangspunktet for dette oppsettet er Netshop sin PC som er testet i denne testen: http://www.nettavisen.no/it/article701538.ece. Det er denne PCen: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37468

Har fjernet en del "unødvendigheter" og samtidig lagt til en bedre skjerm.

Hovedkort og prosessor har jeg egentlig ingen kommentarer til, bortsett fra at valgte prosessor vistnok er "mye for pengene".

Minne er en GB. Er det ikke nok så får jeg oppgradere senere.

Skjermkort, regner med at man bør ha et skjermkort i tillegg til det som er av slik funksjonalitet på HK. Eller?

Har tatt med en bedre skjerm, denne er noe treg men det gjør ikke noe da den kun skal presentere stillbilder.

Prisen for dette blir vel i underkant av 7 lapper (selvbygg).

Ka dåkk sei? :hmm:

Lenke til kommentar

Det oppsettet ser veldig ut som noe jeg ville foreslått etter å ha lest innleggene over her.

For å få ned prisen litt ville jeg undersøkt om ett av disse hovedkortene med sokkel AM2 og integrert grafikk har DVI-utgang. Hvis du finner et som har det, og som passer ellers, så kan du sløyfe skjermkortet og spare en tusenlapp. Evt. bruke den på ennå bedre skjerm.

Photoshop CS2 støtter 2 prosessorkjerner, men det er ikke alle filtre og operasjoner som kan utnytte begge. Så om du bør velge Athlon64 3800+ 2,4GHz enkeltkjerne eller X2 3800+ 2,0GHz dobbeltkjerne vet jeg ikke helt. Kanskje dobbeltkjernen siden det er så pop for tida og vil gjøre surfing osv smertefritt når du kjører de verste batch-konverteringene av raw-filer.

Ellers så har Akam en treffende artikkel her: PC for bildebehandling og kontorbruk

riktignok i en annen prisklasse men det kan hende du får utbytte av artikkelen likevel.

Lenke til kommentar
(...)

For å få ned prisen litt ville jeg undersøkt om ett av disse hovedkortene med sokkel AM2 og integrert grafikk har DVI-utgang. Hvis du finner et som har det, og som passer ellers, så kan du sløyfe skjermkortet og spare en tusenlapp. Evt. bruke den på ennå bedre skjerm.

Jeg er litt "novice" her så dette blir kanskje et dumt spm, men vil dette kortet ha integrert grafikk og DVI-utgang? OG det passer for resten av oppsettet?

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37472

http://www.asrock.com/product/ALiveNF4G-DVI.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...