Gå til innhold

Finne C: i Red Hat 8.0 + spille mp3

Anbefalte innlegg

Heisann

Trenger vel ikke å si at jeg er litt ny på linux... :sad:

"In the meantime, now that we have apt installed and configured we can restore MP3 functionality to XMMS with a single command:

apt-get install xmms-mp3"

Hvor skal jeg skrive inn den "single command"?

Hvordan finner jeg mp3 filene mine som ligger på C: driven (samme som jeg har innstallert win xp på (fat32 partisjon))?

Ville satt veldig pris på noen svar.. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-21 21:22, skrev Lars73:

Heisann

Trenger vel ikke å si at jeg er litt ny på linux... :sad:

"In the meantime, now that we have apt installed and configured we can restore MP3 functionality to XMMS with a single command:

apt-get install xmms-mp3"

Hvor skal jeg skrive inn den "single command"?

Hvordan finner jeg mp3 filene mine som ligger på C: driven (samme som jeg har innstallert win xp på (fat32 partisjon))?

Ville satt veldig pris på noen svar.. :smile:

Du skriver inn i et chell ville jeg tro

Mounte er vel

mount /dev/hda1 (hda2, hda3 el.)

Tipper bare jeg

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-21 21:25, skrev allyse:

Du skriver inn i et chell ville jeg tro

Mounte er vel

mount /dev/hda1 (hda2, hda3 el.)

Tipper bare jeg

Mvh

A. Lyse

aller først: ikke chell, men shell.

før du mounter noe i det hele tatt, kan det være lurt å lage en directory hvor du skal mounte partisjonen din, f.eks /mnt/windows . logg inn som root. skriv: mkdir /mnt/windows . mount deretter opp partisjonen din ved å skrive:

mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/windows

hvorvidt det er hda1 kommer an på hvordan du har partisjonert disken(e) din(e). dersom du ikke vil skrive dette hver gang du booter maskinen din i linux, kan du lage en egen entry for dette i /etc/fstab (pico /etc/fstab) som f.eks sier dette:

/dev/hda1 /mnt/windows vfat defaults 0 0

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg console eller shell?

Takk for svarene.. Bare dere hjelper meg litt i gang, så skal jeg slutta å mase å finne ut ting selv :smile:

Mvh

Lars

Edit: redigerte chell :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Lars73 på 2002-10-21 22:33 ]

Lenke til kommentar

hm. du sitter sikkert i bluecurve eller noe sånt siden det er RH 8.0 . jeg vet ikke hvor du finner dette sånn at du får det oppe som et vindu på desktoppen. prøv å trykke ctrl-alt-f1, ctrl-alt-f2 .... eller ctrl-alt-f6 . for å komme tilbake til bluecurve, kan du trykke ctrl-alt-f7 .

Lenke til kommentar

Akkurat nå kjører jeg KDE. Fint det... litt oppstartsproblemer bare :smile:

Når jeg trykker ctrl+alt+f1, så får jeg opp: "login:"

Logger meg inn som root, og da får jeg opp: root]#

Så det er her jeg skriver inn kommandoer?

Noen som vet hvor jeg finner en liste med kommandoer?

Takker så mye for tålmodighet og svar :smile:

Lenke til kommentar

i posten min over brukte jeg tre kommandoer:

mkdir <dir> (lager en directory)

mount <blablabla> (mounter partisjon/cdrom+++)

pico <filnavn> (en enkel teksteditor).

andre kjekke kommandoer:

ls

rm

rmdir

osv.. prøv deg frem for å finne ut hva de betyr. søk på google for å finne ut mere!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-21 22:54, skrev Lars73:

Akkurat nå kjører jeg KDE. Fint det... litt oppstartsproblemer bare :smile:

Når jeg trykker ctrl+alt+f1, så får jeg opp: "login:"

Logger meg inn som root, og da får jeg opp: root]#

Så det er her jeg skriver inn kommandoer?

Trenger jo ikke gå ut av X for å skrive kommandoer (med mindre du har lyst da :smile: )

I KDE er det normalt et ikon nederst på skjermen med bilde av en svart skjerm, som starter Konsole.

Ellers fins det diverse andre terminal-emulatorer som xterm, rxvt, Eterm osv. Se gjennom program-menyene så finner du dem nok, ellers kan du trykke ALT+F2 i KDE for å starte programmer (skriv f.eks 'xterm')

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-21 23:42, skrev durabit:

prøve seg frem ..... hva med rm -rf ...

For all del ikke gjør dette. rm -rf brukes til å slette mapper og filer, UTEN å spørre om du er sikker! Du kan synes at tråden er teit Durabit, uten å komme med forslag som i verste fall kan få fatale følger. Jeg synes faktisk innlegget ditt kvalifiserer for permanent utestengelse.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 14:04, skrev Hoppesagåsa:

Quote:

Den 2002-10-21 23:42, skrev durabit:

prøve seg frem ..... hva med rm -rf ...

For all del ikke gjør dette. rm -rf brukes til å slette mapper og filer, UTEN å spørre om du er sikker! Du kan synes at tråden er teit Durabit, uten å komme med forslag som i verste fall kan få fatale følger. Jeg synes faktisk innlegget ditt kvalifiserer for permanent utestengelse.

Var litt usikker på hva kommandoene var, så jeg lot være å teste dem ut (lurt skulle det vise seg). Takk til Hoppesagåsa :smile:

Enig i at det er unødvendig å gi slike "råd" til folk som ikke har så mye peiling på hva de driver med, og er enig med Hoppesagåsa at det burde føre til utestengelse.. :mad:

Til alle som hjelper meg med mine "håpløse" problemer, så vil jeg si takk :smile: Tror ikke jeg er helt ferdig på linux forumet til hw.no... Så da er det meg og wil dere må slite med, hehe :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Beklager sterkt at mitt lille ordkåseri ble oppfattet på en utilsiktet og uheldig måte. Jeg skulle selvsagt tatt med en smiley eller en passende warning for å understreke spøken. For å gjøre det "godt igjen" anbefaler jeg alle som er nye i Linux å bruke hjelpesystemet "man <kommando>" før spenstige kommandoer, foreslått av spøkefulle og uansvarlige forumbrukere, testes ut. Sist men ikke minst. Jeg synes ikke tråden er teit. Det er av å spørre man lærer. Linux er et bra og stimulerende alternativ til Bill-desktopen og som jeg anbefaler flere å bruke. Jeg bruker selv Linux til stimulativ avkobling etter nødvendig bruk av Windows i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

Quote:

Takk.

Problemet mitt nå er at jeg ikke finner ut hva harddisken min heter (hda, hdb, hda1, hdb1, hda5, hda7 m.m har jeg prøvd). Når jeg skriver fdisk /dev/hda så får jeg også feilmelding... Hmmm..

Logg inn som root. I et terminalvindu skriver du fdisk -l. Da får du en opplisting av alle device.

Lenke til kommentar

jeg har samme problem som ID:1 i mandrake 9.0, men skjønner ikke noe av at jeg skal lage en mappe i /mnt som kalles 'd', som det stod i den andre tråden at jeg skulle gjøre. akkurat det jeg ikke skjønner er at hva er /mnt? en mappe eller noe?

kommandoen jeg skal skrive er 'mount /dev/hdb7 /mnt/d' sant?

[ Denne Melding var redigert av: Cursed på 2002-10-22 20:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 20:17, skrev Cursed:

jeg har samme problem som ID:1 i mandrake 9.0, men skjønner ikke noe av at jeg skal lage en mappe i /mnt som kalles 'd', som det stod i den andre tråden at jeg skulle gjøre. akkurat det jeg ikke skjønner er at hva er /mnt? en mappe eller noe?

kommandoen jeg skal skrive er 'mount /dev/hdb7 /mnt/d' sant?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Cursed på 2002-10-22 20:18 ]</font>

/mnt/ er en definert rotkatalog i Linux som brukes til mounting av device.

Hvis du har flere harddiskpartisjoner som brukes av Windows og som du vil at Linux skal ha tilgang til, kan du opprette underkataloger som f.eks. kan hete windows c, windows d osv. Bruk mkdir <katalognavn> til å opprette kataloger.

Deretter må Linux koble opp diskpartisjonene. Det gjøres som følger: mount /dev/hdb7 /mnt/windows c (Sjekk navn på partisjon med fdisk -l). Linux kan mounte disse partisjonene automatisk om kommando legges inn i fstab-fila. fstab ligger under /etc. Føy til: /dev/hde1 /mnt/windows c vfat defaults 0 0,

Lenke til kommentar

Hei

Først må du gå inn i /mnt og mkdir d. Dvs lage en mappe d i mappa mnt.

Deretter monter du /dev/hda1 (Om det er første patrisjon på første ide disk) med kommandoen:

mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/d

Kommandoen betyr: Sett opp / type widowsdisk / device 1.hardisk 1.partisjon / målmappe

PS for å sette opp apt (apt-get) så må du laste ned noen programmer fra Freshrpms.net.

Hhv. apt og apt-devel rpm'ene. Disse installeres ved å bruke "rpm -ihv apt****.rpm". apt-devel er avhengig av at apt er installert først.

Deretter er det bare å apt-gette i vei.

Å ja. hente ned Synaptic via apt. Det er en pen GUI for apt-get :smile:

OBS vær litt forsiktig med apt-get. Dette er et 3.parts hack som gir tilgang til 3.parts programmer. Er ikke støttet av RedHat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...