Gå til innhold

"Problem" ved bytte av kjøling på skjermkort

Dr_Ost

Anbefalte innlegg

Sitter på en eldre stasjonær maskin med et Ati Radeon 9500 pro Atlantis skjermkort installert.

Etter mye om og men fikk jeg for litt siden somlet meg til å bytte ut den orginale vifta som sto på med en slik

post-32775-1155100542_thumb.jpg

Dette gikk fint synes jeg. Og maskina lager nå atskillig mindre støy enn tidligere.

Maskina fungerer også utmerket og det virker som om den passive kjølinga strekker til.

Dette er vel og bra, men når jeg så litt nærmere på kjøleribba jeg hadde plukket av oppdaget jeg til min forskrekkelse...

post-32775-1155100619_thumb.jpg

Og ved en nærmere titt...

post-32775-1155100651_thumb.jpg

Etter å ha konferert med en datakyndig kammerat har vi kommet frem til at de små brune prikkene er slike.

post-32775-1155100692_thumb.jpg

.. og at de egentli strengt tatt skulle vært et annet sted.

Hva nå?

- burde komponenter sitte så løst at de løsner hvis man tar av kjøleribba?

- har ati gjort noe feil når de lagde kortet?

- bør man av med kjøleribba oftere slik at kjølepasta ikke stivner og blir til "lim"?

- Hvor lenge holder skjermkortet i den tilstanden det er nå?

Missforstå meg riktig. Kortet er gammelt og lett erstattelig, men jeg forundrer meg over at det fremdeles fungerer. Håper noen har innsikt/erfaring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter på en eldre stasjonær maskin med et Ati Radeon 9500 pro Atlantis skjermkort installert.

Etter mye om og men fikk jeg for litt siden somlet meg til å bytte ut den orginale vifta som sto på med en slik

Dette gikk fint synes jeg. Og maskina lager nå atskillig mindre støy enn tidligere.

Maskina fungerer også utmerket og det virker som om den passive kjølinga strekker til.

Dette er vel og bra, men når jeg så litt nærmere på kjøleribba jeg hadde plukket av oppdaget jeg til min forskrekkelse...

Og ved en nærmere titt...

Etter å ha konferert med en datakyndig kammerat har vi kommet frem til at de små brune prikkene er slike.

.. og at de egentli strengt tatt skulle vært et annet sted.

Hva nå?

- burde komponenter sitte så løst at de løsner hvis man tar av kjøleribba?

- har ati gjort noe feil når de lagde kortet?

- bør man av med kjøleribba oftere slik at kjølepasta ikke stivner og blir til "lim"?

- Hvor lenge holder skjermkortet i den tilstanden det er nå?

Missforstå meg riktig. Kortet er gammelt og lett erstattelig, men jeg forundrer meg over at det fremdeles fungerer. Håper noen har innsikt/erfaring

6638991[/snapback]

Har du sjekket rundt GPU og verifisert at de er borte? Det der er noe av det merkeligste jeg har sett. Virker jo som kjøleribba var limt fast også rundt GPU.

Hvor lenge det kommer til å holde er ikke godt å si. Det er ikke nødvendigvis sikkert at du vil få noen problemer i det hele tatt. Bruk det og ikke tenk mer på det. Eventuelt kan du jo få noen som er flink å lodde til å lodde på komponentene igjen.

Ellers er jo ikke dette skjermkortet verdt mye penger pr. idag. Så det er jo ikke noen stor katastrofe uansett.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

6639025[/snapback]

Har du sjekket rundt GPU og verifisert at de er borte? Det der er noe av det merkeligste jeg har sett. Virker jo som kjøleribba var limt fast også rundt GPU.

Ja, de 3 "brune prikkene" mangler rundt GPU'en på kortet.

(det står inne i maskina nå, så jeg får ikke tatt bilde av det)

Det slo meg også at det var mye kjølepasta mellom ribba og området rundt kjernen. I tillegg var denne stivnet som hard sement.

Maskina har kjørt en stund nå med dette korte uten noe som helst problem av noe slag. Er det slik å forstå at disse komponentene var "til pynt" eller at kortet bare bruker de ved "spesielle anledninger"?

Lenke til kommentar

Det er nok neppe gjort med vilje, men det er ikke noe godt tegn at de er løsnet.

De små brune som du refererer til er kondensatorer.

Disse har nok en funksjon, men den kan fungere uten.

De sitter mest sannsynlig i strømforsyningsdelen til deler av GPU som krever mye strøm.

De sitter der dog i avkoblings og filtrerings øyemed, så det kan gå bra å kjøre uten.

Hvis det derimot er et kritisk punkt som mister denne kondensatoren, kan man få problemer med støy som kan resultere i en form for forstyrrelse eller selvsving som igjen for GPU til å gå varm.

Men det er umulig å si uten et skjema over den interne oppbygging av GPU og det får man nok neppe tak i.

Men hvis de sitter limt fast på skumgummien, så kan man jo identifisere hvor de skal sitte og få loddet de på plass igjen.

Men hvis de er løsnet og du ikke vet hvor hvem av dem satt, så er det verre.

Det kan jo være at de har forskjellig verdi og da er det ikke så lurt å sette dem tilbake på måfå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det kan jo også være at plutselig en dag du bruker PC'n sier det "BANG!" fordi skjermkortet bestemte seg for å bruke noen kretser som "ikke var der lenger". Ville ikke latt PC'n stå alene over lengre tid uten at noen var til stede og klar over problemet. Ikke vits i å ta noen sjanser.

Lenke til kommentar
Det kan jo også være at plutselig en dag du bruker PC'n sier det "BANG!" fordi skjermkortet bestemte seg for å bruke noen kretser som "ikke var der lenger". Ville ikke latt PC'n stå alene over lengre tid uten at noen var til stede og klar over problemet. Ikke vits i å ta noen sjanser.

6642527[/snapback]

Enig. Og særlig siden det der skjermkortet omtrent ikke er verdt noe som helst per i dag. Bedre å kjøpe et nytt. Får mye bedre skjermkort enn det der for 500,- Kroner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Man må sette seg ned å ta et oppgjør med seg selv. "Er det værdt å offre huset for et skjermkort til under 500,- eller ikke?"

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til skremming her. Tre ørsmå motstander gjør neppe mye fra eller til. Funksjonen var sansynligvis bare spenningsstabilisering eller til konfigurering av brikken. F.eks at mønsteret av motstandene forteller skjermkortet hvilken hastighet, spenning, minnelatency osv det skal kjøre med. Det er uansett ikke effektkomponenter det er snakk om.

Hvis man først vil være redd for at PCen skal ta fyr, så pass heller bedre på vannkokeren, kaffetrakteren, oljeovnen, TVen, stereoanelgget osv og pass like godt på å ikke gå i fra det uten å ta ut stikkontakten.

Å ha brannalarm er alltid lurt, men å tro at PCen automatisk blir en brannbombe av noen manglende mikromotstander er å dra brannfaren ut av proposjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg bare sier at det ikke er vits i å ta noen sjanser her. Er alldri gøy å lese om folk som har omkomet i brannulykker skjønner du.

EDIT: INNLEGG 1337! Nå har dere å ta meg på alvor, for jeg EIER dere! :tease: Jeg føler meg som den mektigste i hele verden (oi, så det er sånn Bill Gates føler seg) og skal prøve å la være å poste slik at antall innlegg jeg har (1337) kan stå her på forumet som et monument over mitt geni.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Jeg skjønner, og har respekt for farlige ting, men synes bare faren overdimensjoneres litt i forhold til andre farer. Jeg kunne sikkert kommet på mange andre ting man burde være mer bekymret for enn det skjermkortet.

Det blir litt som flyskrekk vs. bilskrekk. Statistikk viser at det er over 1000 ganger flere som dør i biltrafikken hvert år på verdensbasis enn det er folk som dør i flyulykker. Likevel går folk rundt og har flyskrekk, men samtidig ringer de i mobilen og driter i å bruke sikkerhetsbelte når de er ute å kjører.

Redigert: Hehe :D

Lenke til kommentar

vil bare referere til min egen hendelse for en stund tilbake hvor jeg kom hjem fra en dagstur paa hytta til roykfult rom og svidd elektronikk luft. med svartsvidd hovedkort og et audigy 2 kort som hadde tatt av for varmen. fikk heldigvis alt nytt paa garanti, men du vet aldri naar pc'en din kan bli en brann offer. pc'en stod oppreist.

(pc'en: En bedre hybelkanin fanger en den skal du lete lenge etter)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg skjønner, og har respekt for farlige ting, men synes bare faren overdimensjoneres litt i forhold til andre farer.

6651261[/snapback]

Grunnen til at jeg skeptisk til slike ting er at (det forgje) huset vårt brannt ned på grunn av en feil i en PC. Mistet alt jeg hadde; og jeg vil nødig at noen her på forumet skal lide samme sjebne...

EDIT: KØDDA! :tease:

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...