MrVilla Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Holder på å bli fullstendig sprø her så jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg har ett gammelt EP-6VBA hK med en P2 266 prosessor. Alt har gått greit med installering av WinME, men onboard lydkortet nekter å la seg installere. Når jeg skrur på pc'en så vil den installere lyddriveren, men den finner ingen på pc'en. Jeg har lastet ned flere forskjellige drivere men alle kommer opp med samme (feil)melding. AC97 er ikke enablet i bios. Vennligst enable denne før du installerer programvaren. MEN det er enablet i BIOS!! Hva er det som mangler her? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Du kan ha en irq konflikt. Se etter om du har det. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 På enkelte hovedkort må du både stille i BIOS + flytte en jumper på HK. Se i manual etter jumper for "onboard sound". Edit: kan også hete OnChip Sound, el. [ Denne Melding var redigert av: Hotbox på 2002-10-22 00:52 ] Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Du har lydchipset fra c-media. En kompis hadde akkurat samme problemet. Last ned den siste driveren her Det fikset problemet for han ihvertfall. Lenke til kommentar
snurr Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Har også vært borte i at disse fantastiske AC97 greiene ikke liker høyere busshastighet enn 33 MHz. gjelder bl.a. mitt ABit IT7, lurte nesten på å stappe inn mitt gamle SoundBlaster kort... Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 22. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2002 Skal sjekke det med IRQ konflikter og se om det er noe der. cmedia? Er du sikker på at det er dem? På denne siden så står det at det er via ..... http://www.epox.com/html/motherboard.asp?p...=EP-6VBA&lang=1 33MHz...hmmmm....Såvidt jeg husker så er prossesoren satt til 66,6*4=266.....kanskje jeg er helt på bærtur nå :smile: Jeg satte bios på load defaults og gikk kun inn og enablet lyden Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Joda, du har sikkert rett i at det er Via chipset på kortet ditt, men ikke lydchipsettet. Det er ganske sikkert c-media. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 22. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2002 Åssen vet jeg hvilken av de oppdateringen som er listet opp på den siden er den jeg trenger? Finner ingen informasjon om det i manualen for HK'et. Lenke til kommentar
snurr Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Quote: 33MHz...hmmmm....Såvidt jeg husker så er prossesoren satt til 66,6*4=266..... Lyd, nett, IDE, RAID, USB, Firewire og andre integrerte saker på hovedkortet bruker en egen (eller egne) PCI bus(er). Tror de fleste nye hovedkort har ganske mange PCI bus'er, alle kortplassene du ser på hovedkortet deler neppe samme bus, sannsynligvis er det maks to eller tre PCI plasser per bus. Har sett servere med 8-10 dedikerte PCI bus'er, ofte støtter da de ulike kanalene forskjellige hastigheter og minnebredder. Jeg kjenner ikke kortet ditt, men hvis PCI bus'ene allerede kjører på 33 MHz er det neppe det som er problemet her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå