Hadoken Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg fyller 18 år i desember og da har jeg planer om enten å kjøpe meg bil eller mellomtung motorsykkel. Jeg vet at grensa går på 600CC når en er under 21 år. Det store problemet er at de også plomberer hester, fra 115HK til 34HK, så vidt jeg vet. Da får den like mange hester som de kraftigste 125CCene, noe som ikke blir bra nok i det hele tatt. Grunnen til at jeg vil ha en motorsykkel er at jeg vil ha noe som går, uten å betale 1 mill for en slik jeg har i avataren. Så da lurer jeg på trimming/plombering. Den første muligheten er å betale dyre dommer for at et verksted skal plombere ned sykkelen til 34 hester, noe som egentlig er uaktuelt. Mulighet nr to er å først få den plombert, for så å fjerne plomberingene. Det siste alternativet er å satse på at den ikke blir kalt inn til noe kontroll ved omregistrering, og derfor kjøre den som den er. Uansett, greia er at jeg lurer på hvor risikabelt dette er. Det største problemet er vel forsikring, hvis uhellet skulle være ute og en evt. må punge ut fra egen lomme hvis en krasjer i en annen bil... Jeg har også hørt rykter om at å fjerne plomberingene på denne måten regnes som trim, og boten er på 1000 kr hesten?!?! Finnes det noen smuthull, løsninger? Finnes det turtallssperre på motorsykler på samme måte som det gjør på moped, slik at jeg kan evt. ha en sperre som "jeg bare tar av på bane"? Håper virkelig noen har en løsning. Og ja, en liten ting til, bør jeg gå for GSXR, har ikke peiling på motorsykkel. Bare en billig sykkel med mye krefter og akseptabelt utseende. Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hvis du har behov for en motorsykkel med mer enn 34 hester, så synes jeg du burde vente til du blir 21 og har mulighet til å ta tungmc-lappen. Grunnen til dette er at du sannsynligvis ikke får forsikringen dekt hvis du er i en ulykke og skader noen, og du ikke har lappen til å kjøre tungsykkel. Og det blir fort ekstremt dyrt. Sikkert noen andre som kan forklare dette bedre enn meg. Sett bort fra det, så er GSXR fine sykler, selv om "racing-sittestillingen" kan bli ubehagelig for enkelte. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Tja, nå er det jo sånn at tung lappen er fra 25 nå? og 34 HK sparker ganske greit det da, siden de fleste lett mc har kun 15 hk Men det de gjør, er vel samme måte som på mopeder, plombe i potta / svanehals, og det er sant med forsikring, krasjer du = gjeldsslave. GSXR600 er digg sykkel, det blir neste dama mi ^^ Lenke til kommentar
eNR Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 (endret) Jeg har en suzuki gsxr 600 =D 02 mod. <3 http://putfile.com/pic.php? Endret 12. august 2006 av eNR Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Jeg har en suzuki gsxr 600 =D 02 mod. <3 6661349[/snapback] Og vi trenger vite dette fordi.....? Men uansett, tror nok du blir fornøyd med en 34hk 600 til å begynne med, spesielt hvis du aldri har kjørt noe før. Så fort du blir lei det kan du tenke på å fjerne plomberingene. Men hvis du aldri har sittet på en sykkel, (les kjørt moped/lett eller noe i et år eller to) så kommer en 34hk 600 til å være nok ei god stund Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Hei. Vet ikke om du har fått svar på alt enda. Grensen på mellomtung er ikke kubikk, men den er på 34 hester, eller 0,15 hest per kilo. Så du kan kjøre så utrolig stor sykkel du ønsker, bare hester stemmer med kilo. Det som er med suzuki er at de har veldig enkle elekroniske sperrer, som ikke krever mye for å fjærne. pluss at GSX-R er så utrolig sinnsykt deilige sykler. Vis du trenger noe mere kraft, så prøv å let etter en lettere sykkel. mindre vekt, trenger du mindre hester for å få efekt. Prøv å søk på Aprilia 250 eller noe slikt noe. Morro sykler, som går bra selvom den er reg som mellomtung. Mvh Anders Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Slapp av, dette går bra Og for all del! HOLD DEG UNNA APRILIA! Det er elendig kvalitet. IKKE kjøp RS250. Sånn. Hvis politiet har mistanke om at du kjører med mer enn 34 hester, må du inn til visning. Da har du som oftest noen dager/en uke på deg til å strupe den. Strupekit får du på greybikes.com. Husk, kjøper du en GSX-R med innsprøyting, kan du bare slenge på en 34hk hjerne og thats it Lenke til kommentar
adrian-100 Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Du kan plombere 600 ned til 35hk, det er ikke noe dyrt og plombere den. Men når du skal rege den må du minimum betal 35000kr, og du skal betale årsavgiften på tung mc. Dette blir dyrt så kjøp deg heller en 250cc. Tipper på at det blir enda dyrere når den har over 100hk. Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 35000 kr? Når du kjøper sykler brukt trenger du vel ikke å registrere de? Trodde det var 3000 for at verkstedet godkjente nedplomberinga og det var det... Lenke til kommentar
adrian-100 Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Å jo da min bor sin kjøre lærer hadde en 600cc og gjorde den om til 250cc. Han sa at du måtte betall de samme avgiftene som tung mc. Og når du gjør om på vognkortet må du rege den på nytt. Det samme om du skulle tatt mito og regge den som mellom tung. Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Du gjør ikke om slagvolumet , du minker effekten til 34 hester. Så hvis jeg kjøper en sykkel regga med 120 hk, må jeg betale 35000 kr for å registrere den som 34 hk (og da tenker jeg ikke på kostnadene å strupe sykkelen) Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 hmmm... på mc butikken he rhvor jeg bor, så står det ikke 35000 for og regge en yamaha R6.. så hvor du får 35000 kr fra... mener det står 10000 kr pluss minus Lenke til kommentar
adrian-100 Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 på mc marine tar de 36000kr får å rege en aprilia pegaso 650 dette er da, pluss årsavgiftene og. Men etter dette vil det bli så dyrt, hvist du ikke har mye peng! Personlig syntes jeg at rs250 går som et udyr. Kvaliteten vet jeg ikke men rs50/125 er god kvalitet på. Lenke til kommentar
DanielJ Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Som den MC-drømmeren jeg er, så har jeg vært "et par" ganger innom den lokale motorsykkelsjappa. I mitt tilfelle Ride, en kawasakiforhandler. De solgte chipen som tunet ned sykkelen, her en '98 zx6r, til under den lovlige grensen for mellomtung. Dette kostet 1500.- Jobben koster vel litt det også, duno. Bør vel ha faglærte til å utføre jobben. Men det som er det store spørsmålet er vel om det går ann å ha original OG de-tunechipen på sykkelen at once, og heller fikse en bryter som veksler mellom de to motorprogrammene. DET hadde gjort seg ja Jeg aner forøvrig ikke i det hele tatt om slikt lar seg gjøre, siden jeg bare er en drømmer og ikke en eier/viter. Men for den dyktige mikroteknikeren er vel intet umulig!..? Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Den chippen er bare en boks du plugger rett i. Fjern den gamle først Om det ikke er så enkelt, klarer du det selv. Må ikke betale for at verksted skal gjøre det, det blir for dumt. Men for det andre spørsmålet, så var det forøvrig en god ide! Lenke til kommentar
paalerud Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 du kan jo kjøpe "poltiknapp"det er en turtallssperre som fungerer sånn at du bare vrir på en knapp,så blir den orginal igjen.ganske kjekt men det er litt dyrt dah Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Du mener sånn som funker på scootere og mopeder? De skal du IKKE ha på større sykler. Risikerer å ødelegge masse! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå