Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av lett mc


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er snart 16 og skal ta lett mc lappen. Jeg sitter å grubler på hvilken mc jeg skal kjøpe, og klarer ikke å bestemme meg. Jeg har ikke særlig peil på lett mc eg lover rundt dette. Er det slik at en lett mc har kun lov å ha 15 hest max, og alt over det regnes som trim? Noen som har råd og tips på hvilken mc jeg burde kjøpe til en ikke så alt for dyr penge? Jeg vil helst kjøre lovlig!

 

Jeg tenker mest på racing mc, liker ikke chopperene så godt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg er snart 16 og skal ta lett mc lappen. Jeg sitter å grubler på hvilken mc jeg skal kjøpe, og klarer ikke å bestemme meg. Jeg har ikke særlig peil på lett mc eg lover rundt dette. Er det slik at en lett mc har kun lov å ha 15 hest max, og alt over det regnes som trim? Noen som har råd og tips på hvilken mc jeg burde kjøpe til en ikke så alt for dyr penge? Jeg vil helst kjøre lovlig!

 

Jeg tenker mest på racing mc, liker ikke chopperene så godt..

6638605[/snapback]

 

Ikke finn på å trimme, det går mer enn godt nok med 15 hk!

 

Dessuten; her ser du hva det koster om du har trimmet og f.eks. kjører på et menneske ....da gjelder nemlig ikke forsikringen og du kan få regress krav

 

Invalid person som følge av at du kjører på et menneske; kr. 3 mill. i erstatning fra forsikringsselskapet ditt.

 

Dette må du betale tilbake med ca. kr. 10.000.- hver eneste måned i 25 år......Ikke spesielt gøy det vel? Du er ferdig med å betale når du er 40 år....

Lenke til kommentar

Ikke finn på å trimme, det går mer enn godt nok med 15 hk!

 

Dessuten; her ser du hva det koster om du har trimmet og f.eks. kjører på et menneske ....da gjelder nemlig ikke forsikringen og du kan få regress krav

 

Invalid person som følge av at du kjører på et menneske; kr. 3 mill. i erstatning fra forsikringsselskapet ditt.

 

Dette må du betale tilbake med ca. kr. 10.000.- hver eneste måned i 25 år......Ikke spesielt gøy det vel? Du er ferdig med å betale når du er 40 år....

6641134[/snapback]

 

Det har ikke jeg tenkt på :(

Lenke til kommentar

Ikke finn på å trimme, det går mer enn godt nok med 15 hk!

 

Dessuten; her ser du hva det koster om du har trimmet og f.eks. kjører på et menneske ....da gjelder nemlig ikke forsikringen og du kan få regress krav

 

Invalid person som følge av at du kjører på et menneske; kr. 3 mill. i erstatning fra forsikringsselskapet ditt.

 

Dette må du betale tilbake med ca. kr. 10.000.- hver eneste måned i 25 år......Ikke spesielt gøy det vel? Du er ferdig med å betale når du er 40 år....

6641134[/snapback]

 

Det har ikke jeg tenkt på :(

6641265[/snapback]

trenger ikke og tenke på det heller..

1. 15hk er ikke godt nok for oss som liker motorsykler som går greit..

2. hvis du kjører på en person i f.eks 30km/t vil politiet/biltilsynet (eller hvem faen som tar seg av den jobben) sannsynligvis ikke sjekke om du har trim, men krasjer du i 160 så skjønner de jo at du har trim osv..

 

men jeg annbefaler deg og kjøre org en liten stund værtfall, så du får lært deg sykkelen og effekten osv, før du begynner og trimme..

Lenke til kommentar

Ok! jeg kommer nok til å kjøpe utrimmet da:D men litt kjedelig at flesteparten av de brukte lett mc'ene er trimmet, men det er vell bare å sette inn plomba igjen? eller er det mer avansert enn det?:p sry vis jeg kommer med med dumme spørsmål, men jeg har ikke peil på mc i det hele tatt:)

 

Takker for all hjelp;) :thumbup:

Lenke til kommentar

finns ikke dumme spørsmål vettu ;) er her for og lære !

 

det du kan gjøre istede for og ta inn og ut plomba osv, kjøp heller effektanlegg osv, så du har orginal delene klare hvis du skal få bruk for de ;)

men dette blir jo en del dyrere da..

 

du kan jo såklart ta plombene og da, det er jo gratis om du gjør det selv, ellers kan du be et verksted om og hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar
tenkte å kjøpe meg lett jeg å... men tar politiet/vegvesenet den inn hvis den er over 15hk? :hmm:

6652438[/snapback]

ja, hvis de finner ut at den har 15hk, men det er nesten umulig og finne ut så lenge du ikke kjører i 150++ for da ser de jo at du kjører forstere enn det lett syklene gjør orginalt osv..

men serriøst, jeg har ALDRI hørt om noen som har mista lappen på lett..

 

 

Huh....? Er moped det samme som lett mc eller er jeg helt borte nå?  :dontgetit:

6652455[/snapback]

nei..

moped - 50cc

lett-mc - 125cc

;)

Lenke til kommentar
japp, men ikke vanskelig å få mye ut av motoren.

Du får fint, fixa potta, drev osv.. får du fint opp 5-10 hester :)

kjenner en som har en Aprila Rs 125 98 mod, orig 15hk, trimma til 26hk =) Gjør 170km/t. (180 ned lierbakkene i drammen :D)

Går sjukt

6698800[/snapback]

 

 

Kjøp deg Cagiva Mito. Det er dessverre en av de dyreste 125ccmène på markedet, men du får også VELDIG mye for pengene.

 

Sykkelen ser nesten helt lik ut som Ducati 748 og den gjør nesten 170 km/t bare ved og ta ut en plombe og sette inn litt større dyse. Har kjørt Cagiva Mito denne sommeren selv, og er kjempe fornøyd. Kjører fra Alt av NSR og Aprilia med Effekt anlegg osv. Hvis en Honda NSR eller Aprilia skal holde følge med en Cagiva må den trimmes ekstremt. Dette er selvfølgelig ikke ikke bra for motoren og koster fort like mye penger totalt som om du skulle ha kjøpt en Cagiva med en gang.

 

Den største fordelen er jo at politiet/Biltilsynet har store problemer med og si at sykkelen har mer en 15 hk fordi du fortsatt bruker original eksos osv...

 

Både Cagiva Mito og Raptor kan kjøpes hos Tstuning

Lenke til kommentar
japp, men ikke vanskelig å få mye ut av motoren.

Du får fint, fixa potta, drev osv.. får du fint opp 5-10 hester :)

kjenner en som har en Aprila Rs 125 98 mod, orig 15hk, trimma til 26hk =) Gjør 170km/t. (180 ned lierbakkene i drammen :D)

Går sjukt

6698800[/snapback]

 

 

Kjøp deg Cagiva Mito. Det er dessverre en av de dyreste 125ccmène på markedet, men du får også VELDIG mye for pengene.

 

Sykkelen ser nesten helt lik ut som Ducati 748 og den gjør nesten 170 km/t bare ved og ta ut en plombe og sette inn litt større dyse. Har kjørt Cagiva Mito denne sommeren selv, og er kjempe fornøyd. Kjører fra Alt av NSR og Aprilia med Effekt anlegg osv. Hvis en Honda NSR eller Aprilia skal holde følge med en Cagiva må den trimmes ekstremt. Dette er selvfølgelig ikke ikke bra for motoren og koster fort like mye penger totalt som om du skulle ha kjøpt en Cagiva med en gang.

 

Den største fordelen er jo at politiet/Biltilsynet har store problemer med og si at sykkelen har mer en 15 hk fordi du fortsatt bruker original eksos osv...

 

Både Cagiva Mito og Raptor kan kjøpes hos Tstuning

6701682[/snapback]

aprilia rs sux orginalt da..

mito,xtc,nsr har el.ventil org. men ikke rs..

men fulleffekt går rs og mito ca. like bra.. :cool:

orginal eksos kan du jo bruke på ale sykler ;) ikke bare mito..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...