kolas Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Hei.. Jeg og noen kompiser driver og lager ett lite dataparty på ca 30 personer. Vi bruker skolen's linjer og jeg har da fått ansvaret å forhindre at noen skal gjøre noe lumskheter på nettet.. Sååå.. Er det noen som vet om bra Nett-overvåkningsprogrammer? Tenker på å få se hvilken iper den og den er koplet til.. På forhånd takk Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 sett opp en linux-burk som router og sett iptables til å logge all trafikk. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 men skal vel hindre dem og gjøre det, ikke finne ut hvem det er .. Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Må si meg enig med ErikFN her du.. Er vell mulig gjennom en avansert ruter det? har en Draytek her jeg mener jeg kan gjøre slikt på. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 men skal vel hindre dem og gjøre det, ikke finne ut hvem det er .. 6638579[/snapback] Ok, la meg omformulere. Sett opp en linux-burk og bruk iptables til å blokkere uønsket trafikk enten på portbasis eller mot ip'er. Selv om det ser ut som han er ute etter å se hva folk gjør, ikke hindre Lenke til kommentar
eppis Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 enig CrZy_T på dette... sett opp en linux gateway og kjør opp iptables så har du kontrol over det meste.. finnes en masse programer på linux som kan brukes til og sjekke hva folk driver med på nettverket og sperre saker og ting fra brukerne. tcpdump og iptraf kan være gode hjelpe hvis du setter oppe en gateway Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Eg driver en del med LAN arrangementer og har litt erfaring med å arrangere det på skoler også. Skoler er ofte knyttet opp mot kommunen eller fylkeskommunen og har da linjekapasitet gjennom dems systemer, på godt og vondt. Du kan få heftig linjehastighet(som er det gode), men stort sett all trafikk er på en eller flere måter sperret/strupet(som er det vonde). Og samtidig stiller alle skole it-ansvarlige krav til at du blokkerer det meste selv i tillegg, og kanskje også faktisk overvåker for å se etter de som prøver seg. Når vi da arrangerer LAN bruker vi en linux router/brannmur som heter Astaro, versjon 4. I denne kan vi styre alt av hva trafikk angår. Det som er spesielt viktig(bortsett fra sikkerheten) er å sperre fildelingsprotokoller/programmer. Ved siste arrangement(90 deltakere, påske) fikk vi levert 15MB synkron fiber. De første timene før vi slo på blokkering av fildeling var nettet treeeeeegt. Så snart vi slo på blokkeringen falt linjebruken ned til 4-5MB. Gjennomsnittet gjennom alle dagene(5 dager) låg da på 5MB, med en topp på 9MB. Og i tillegg kan astaro endre porter på trafikken. Dersom skolen nettverk for eksempel kun tillatter port 80, 21 og 110, kan astaro route diverse spillprotokoller gjennom disse, for å går rundt problemet. Astaro versjon 4(som eg mener er den beste) er ikke å få tak i lenger. Men de har en ny versjon tilgjengelig som du får 30 dager gratis demo på. Denne skal kunne alt eg nevner, pluss litt til. Lykke til Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå