Gissan Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) Hei! Har en venn her som trenger litt hjelp. Da det lynte og tordnet for noen uker siden, dro han ut kontakten av pcen uten at den var skrudd av. Harddisken jobbet tydeligvis med noe, og den ble ødelagt. Han tenkte selvfølgelig å berge data fra lynet, men det endte med at han nå skal berge mistet data da harddisken ble ødelagt. Harddisken ble sendt til IBAS (tror det var IBAS, er ikke helt sikker, menmen) før jeg kom, så jeg fikk ikke sett på den selv engang. Etter det jeg har blitt forklart sluttet den bare å virke etter at lynet var ferdig, og maskinen var startet igjen. IBAS skulle se på den, men jeg har hørt at det er ganske dyrt å bare la dem se på harddisken, og enda dyrere å berge mistet data. Hvis det finnes en måte å få dataene tilbake på uten å måtte betalt 60.000 til IBAS, ville det vært svært viktig for både meg og han om vi fikk vite om det før han betaler IBAS for jobben som han like godt kan gjøre selv. Noen som vet 1. Hvordan dette kunne ha skjedd? 2. Hva som har skjedd? 3. Hvordan han får berget dataene sine. Dette er ganske viktige data, og jeg er sikker på at han er villig til å betale 50-60 000 for å få dataene tilbake. Håper på svar ganske fort. Hilsen, tissedam! EDIT: Dobbelt mellomrom mellom avsnittene = fixed! Endret 8. august 2006 av tissedam Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) Jeg vill først boota med en linux live-cd, selv bruker jeg knoppix til slikt, og sett om man får tilgang til dataene. Gjør man det er det bare å finne noe å kopiere disse ut på. Antar at det meste av dataene er inntakt, og det bare er filer som lå i cache som er korrupte. Er dette i oslo kan jeg hjele fram til i morgen, i trondheim fra mandag. edit: hva slags feilmeldinger kommer? finner bios disken, og bare at win eller annet os ikke booter? edit2: kommer til å sjkke tråden noen timer utover natta og i morra, så spør hvis det er noe. kom gjerne med svar på det jeg lurte på også. Endret 8. august 2006 av TriNitroToluen Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) Punkt 1 er som TriNitroToluen sa å forsøke å boote fra en Linux-disk. Knoippix eller Gnoppix er bra til slikt. Begge kan lastes ned gratis. Punkt to, om punkt 1 ikke funker, er å sette disken i en annen maskin som har GetDataBack installert og kjøre dette. Har selv reddet mye med dette programmet, og det er nesten som en "IBAS light". Lykke til! EDIT: Pokkers dyslektiske UK-tastatur! Endret 8. august 2006 av Aetius Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Jeg vill først boota med en linux live-cd, selv bruker jeg knoppix til slikt, og sett om man får tilgang til dataene. Gjør man det er det bare å finne noe å kopiere disse ut på. Antar at det meste av dataene er inntakt, og det bare er filer som lå i cache som er korrupte. Er dette i oslo kan jeg hjele fram til i morgen, i trondheim fra mandag. edit: hva slags feilmeldinger kommer? finner bios disken, og bare at win eller annet os ikke booter? edit2: kommer til å sjkke tråden noen timer utover natta og i morra, så spør hvis det er noe. kom gjerne med svar på det jeg lurte på også. 6638067[/snapback] Takk for tips! Du trenger nok ikke å komme, tror jeg klarer det selv. Maskinen kjører Windows XP Professional. Han hadde to disker, Windows var heldigvis installert på den som fortsatt fungerte etter hendelsen. Aner ikke hvilke feilmeldinger som kom. Tror at den var "tom" liksom. Ingen i den, på en måte. Om dette er lesefeil fra harddisken sin side, eller problemer med andre deler, aner jeg ingen ting om. Har ikke sett i maskinen selv, for å si det sånn. Aetius: Ja, jeg har selv GetDataBack, fungerer utmerket. Men problemet er at jeg ikke vet hva som har skjedd med disken. Legger meg nå, snakkes i morgen. Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Også var det, det med backup da . Backup? Hva betyr det? Hva er det for noe? . Er det et rart dyr? Har ikke sett det jeg . Backup veit du. Det er en fin ting. Det er sånn man tar som man tar vare på hvis noe skulle gå til de evige jaktmarker. Selv er jeg ikke så veldig flink til å ta backup på DVD Plater så jeg har en harddisk stående vedsiden av meg, som brukes som backup, den er bare kobla til om jeg skal ta backup av noe, så blir den kobla ut igjen. Den er kobla til Via USB da. De som har eksterne disker som de liksom bruker som backup og er kobla til hele tia er bare tull, hvis det blir lyn da f. eks så blir den eksterne disken dratt med i dragsuget mest sannsynlig. Så det er ikke noen god ide. Uannsett: Når skaden allerede er skjedd, så må man gjøre det beste utav det. GetDataBack er noe av det beste du får tak i innen DataRecovery. Den klarer å skanne igjennom alle filsystemer har jeg erfart, selv om det står spesefikk NTFS, så klarer den å skanne igjennom, både NTFS, FAT32, FAT og Linux partisjoner. Riktignok koster GetDataBack noen kr da, men det er verdt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå