nree Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Fant en 160GB hd her, satte den i PCen min som akkuratt nå kun har SATA disker.. Det som skjer når jeg starter opp pcen med 160GBen er at den booter fra den fremfor SATA diskene.. Hvordan kan jeg få pcen til å boote fra SATA fremfor IDE? I bios står CD som først, så harddisk og så floppy, kan liksom ikke velge hvilken harddisk, eller? Maskinvare i profil.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Sett jumperen på hd til slave eller cable select, så ordner det seg nok. Lenke til kommentar
nree Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Den er på slave, DVD-RW er som master.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Sett den til cable select, da ... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) I bios står CD som først, så harddisk og så floppy, kan liksom ikke velge hvilken harddisk, eller? 6637996[/snapback] Hvilken type enhet som skal bootes fra og i hvilken rekkefølge velges slik som over, mens hvilken harddisk som skal være første i booterekkefølgen velges et annet sted i BIOS. Se etter Hard Drive Boot Order eller noe slikt. EDIT: Med forbehold. Award og Phoenix har forskjellig måte å gjøre dette på i BIOSene sine. Endret 8. august 2006 av Aetius Lenke til kommentar
nree Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Hmm, fant ut at de 3 andre harddiskene mine stod før denne.. Det som kommer når jeg booter er der hvor jeg kan velge det som står i boot.ini.. Deretter kommer det at en eller annen dll fil er feil eller noe (hal.dll tror jeg) i system32 på <windows root>.. Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Dette skyldes at WinXP ikkje sjekker BIOS, men leser det ut av den LOGISKE diskrekkefølgen, og den 160GBen har kommet inn foran de andre der. Så nå peker ikkje lengre HDD0 til den disken som WinXP ligger på lengre... Om du bare ønsker å bruke disken til ekstra lagring, så anbefaler eg heller at du anskaffer en USB-boks til disken. Du kan jo også forsøke å editere Boot.ini, men eg skal ikkje garantere at det fungerer... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Gadgetman: Hvis det er slik er det jo windows ganske tragisk. Finnes det en logisk grunn til at Windows skal gjette på hva som er best istedenfor å sjekke hva brukeren selv har bestemt i BIOS? Lenke til kommentar
nree Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Høres veldig idiotisk ut å måtte kjøpe et eksternt kabinett til harddisken fremfor å ha den i ledig IDE slot. Må vell være en løsning på dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Det går helt greitt å boote uten den IDE disken? Da skal det også gå helt greitt å boote med. Det er helt normalt at BIOS forandrer bootrekkefølge når man kobler om diskene, og da må du inn og korrigere innstillingen. Jeg har i alle fall ingen problem med å sette en IDE disk inn i en PC med 3 SATA disker. Lenke til kommentar
kripet Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 hadde samme problemet med mi maskin da jeg koblet inn en ide disk. man må sette hvilken disk som skal bootes på, dette gjorde jeg i Bios. og da jeg satte satan min først så fungerte det.. måtte inn i ett valg der diskene var listet opp i rekkefølge. burde stå ett sted i manualen til HK hvor du endrer dette Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Gadgetman: Hvis det er slik er det jo windows ganske tragisk. Finnes det en logisk grunn til at Windows skal gjette på hva som er best istedenfor å sjekke hva brukeren selv har bestemt i BIOS? 6639337[/snapback] Problemet er at man ikkje bare må justere BOOT-rekkefølgen, men også hvilken rekkefølge kontrollerne har. Boot-rekkefølgen bestemmer bare hvilken disk som man henter bootloaderen ifra, ikkje hvor operativsystemet befinner seg. Lenke til kommentar
nree Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Maskina booter fint opp uten disken.. Når jeg har disken i, ligger den sist i prioriterings lista i bios, altså.. SATA1, SATA2, USB, IDE HD.. Gadgetman: du har ikke noe forslag på hvordan det kan gjøres? Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Sorry, men nei. Eg har ikkje hatt behov for å gjøre dette på noen av mine maskiner, så... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Maskina booter fint opp uten disken..Når jeg har disken i, ligger den sist i prioriterings lista i bios, altså.. SATA1, SATA2, USB, IDE HD.. Gadgetman: du har ikke noe forslag på hvordan det kan gjøres? 6640889[/snapback] Kan du ikke bare flytte den fremover i rekken da? EDIT: Glem det! Du ville jo IKKE boote fra den disken ja. Endret 9. august 2006 av Aetius Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Hei, hadde dett problemet selv en gang, det løst seg med en bios oppdatering. Ellers så er det bare å legge den sist i pri lista. Lenke til kommentar
nree Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Howard_: Den ligger sist i "pri lista" ! Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Howard_: Den ligger sist i "pri lista" ! 6644420[/snapback] Skjønte det, har du prøvd å oppgrade bios? Lenke til kommentar
nree Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Nei, det skulle vell strengt tatt ikke være nødvendig? Hadde jeg vist det skulle være så vanskelig å sette i en IDE harddisk hadde jeg aldri kjøpt pcen.. Når jeg tenker meg om har jeg faktisk hatt IDE harddisk i pcen før, merkelig at det ikke går med denne.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå