Gå til innhold

hvordan fjerne streker mellom bilder?

Anbefalte innlegg

jeg tar endel panoramabilder med digitalkameraet mitt. Dette er ikke verdens beste med hensyn til innstillinger (lukketid og lignende) men jeg regner med å anskaffe et digitalt speilrefleks etterhvert).

Jeg bruker Adobe Photoshop elements 3.0 til å sette sammen bildene på pc'n.

når jeg setter sammen bildene så får jeg ofte streker i overgangen mellom bildene. hvordan kan jeg lettest få fjernet disse

a) på kameraet (dette er vel enklere med et mer avansert kamera)?

b) gjennom programvaren jeg bruker?

her er et eksempel på hva jeg mener:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du tek panorama er det lurt å bruke heilt manuelle innstillingar (både fokus og lukkar/blendar/ISO) og stativ, slik at alle bileta vert likt eksponert med same fokus, og er på linje. So må du sjølvsagt ha relativt bra med overlapping. (Fekk det meste av det der frå ein episode av Photoshop TV.)

SirMaximus her på forumet har brukt PTGui ein del trur eg, det skal visstnok vere ganske bra. Det er ikkje gratis, men har gratis prøvetid.

Lenke til kommentar
Når du tek panorama er det lurt å bruke heilt manuelle innstillingar (både fokus og lukkar/blendar/ISO) og stativ, slik at alle bileta vert likt eksponert med same fokus, og er på linje. So må du sjølvsagt ha relativt bra med overlapping. (Fekk det meste av det der frå ein episode av Photoshop TV.)

SirMaximus her på forumet har brukt PTGui ein del trur eg, det skal visstnok vere ganske bra. Det er ikkje gratis, men har gratis prøvetid.

6637813[/snapback]

hvilke innstillinger er optimale for dette?

Lenke til kommentar
Du kan også ta en titt på denne siden, klikk deg inn på Nytt i CS: Photomerge. Vet dog ikke om den gjelder for PS elements da jeg bare kjenner til fullversjonen.

6683493[/snapback]

er det photomerge i Photoshop altså? trodde det bare var i Elements jeg..

6686486[/snapback]

Regner med at du finner alt som er i elements i fullversjonen. Photomerge er fra og med PS CS (8) tror jeg.

Endret av Livert
Lenke til kommentar
Brukte Photoshop. Clone tool og diverse andre basic tools.

6673380[/snapback]

Hater å småpirke men du mangler å klone vekk øverst på flaggstanga :) Men det ser veldig bra klona ellers :thumbup: .

6688264[/snapback]

Stangen går jo forbi bildet og en vimpel henger svakt ned.. Hehe.. Sånn tenkte jeg det iallefall. Brukte ikke clone tool på stangen. Jeg lagde bare en markering rundt stangen og brukte smudge tool nedenfra og opp. Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...