ilpostino Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 jeg tar endel panoramabilder med digitalkameraet mitt. Dette er ikke verdens beste med hensyn til innstillinger (lukketid og lignende) men jeg regner med å anskaffe et digitalt speilrefleks etterhvert). Jeg bruker Adobe Photoshop elements 3.0 til å sette sammen bildene på pc'n. når jeg setter sammen bildene så får jeg ofte streker i overgangen mellom bildene. hvordan kan jeg lettest få fjernet disse a) på kameraet (dette er vel enklere med et mer avansert kamera)? b) gjennom programvaren jeg bruker? her er et eksempel på hva jeg mener: Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Prøv Autostich (gratis) og ha god overlapp mellom bildene. Ser ikke at det ikke er et helt bilde. Lenke til kommentar
Seian Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Har hørt det skal finnes et bedre program til å sette sammen separate bilder til panorama. Husker det ikke i farten, men skal komme tilbake på det så fort jeg kommer på det. Imens kan du jo prøve å klone de vekk Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Når du tek panorama er det lurt å bruke heilt manuelle innstillingar (både fokus og lukkar/blendar/ISO) og stativ, slik at alle bileta vert likt eksponert med same fokus, og er på linje. So må du sjølvsagt ha relativt bra med overlapping. (Fekk det meste av det der frå ein episode av Photoshop TV.) SirMaximus her på forumet har brukt PTGui ein del trur eg, det skal visstnok vere ganske bra. Det er ikkje gratis, men har gratis prøvetid. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Når du tek panorama er det lurt å bruke heilt manuelle innstillingar (både fokus og lukkar/blendar/ISO) og stativ, slik at alle bileta vert likt eksponert med same fokus, og er på linje. So må du sjølvsagt ha relativt bra med overlapping. (Fekk det meste av det der frå ein episode av Photoshop TV.) SirMaximus her på forumet har brukt PTGui ein del trur eg, det skal visstnok vere ganske bra. Det er ikkje gratis, men har gratis prøvetid. 6637813[/snapback] hvilke innstillinger er optimale for dette? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Kva meiner du? Kamerainnstillingane vil sjølvsagt variere frå situasjon til situasjon, og nokon ekspert på det feltet er eg uansett ikkje, so andre hadde vore betre til å gje deg råd der. Lenke til kommentar
Mottiman Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Brukte Photoshop. Clone tool og diverse andre basic tools. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Brukte Photoshop. Clone tool og diverse andre basic tools. 6673380[/snapback] tusen takk Lenke til kommentar
Livert Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Du kan også ta en titt på denne siden, klikk deg inn på Nytt i CS: Photomerge. Vet dog ikke om den gjelder for PS elements da jeg bare kjenner til fullversjonen. Lenke til kommentar
Volant Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Du kan også ta en titt på denne siden, klikk deg inn på Nytt i CS: Photomerge. Vet dog ikke om den gjelder for PS elements da jeg bare kjenner til fullversjonen. 6683493[/snapback] Jeg hadde Photomerge i PS Elements 1, mener jeg...men ikke i PS7. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Du kan også ta en titt på denne siden, klikk deg inn på Nytt i CS: Photomerge. Vet dog ikke om den gjelder for PS elements da jeg bare kjenner til fullversjonen. 6683493[/snapback] er det photomerge i Photoshop altså? trodde det bare var i Elements jeg.. Lenke til kommentar
Seian Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Brukte Photoshop. Clone tool og diverse andre basic tools. 6673380[/snapback] Hater å småpirke men du mangler å klone vekk øverst på flaggstanga Men det ser veldig bra klona ellers . Lenke til kommentar
Livert Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Du kan også ta en titt på denne siden, klikk deg inn på Nytt i CS: Photomerge. Vet dog ikke om den gjelder for PS elements da jeg bare kjenner til fullversjonen. 6683493[/snapback] er det photomerge i Photoshop altså? trodde det bare var i Elements jeg.. 6686486[/snapback] Regner med at du finner alt som er i elements i fullversjonen. Photomerge er fra og med PS CS (8) tror jeg. Endret 16. august 2006 av Livert Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Photomerge ligg under File --> Automate i PS CS2, om eg ikkje hugser heilt feil. Den er der iallfall... Lenke til kommentar
Mottiman Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Brukte Photoshop. Clone tool og diverse andre basic tools. 6673380[/snapback] Hater å småpirke men du mangler å klone vekk øverst på flaggstanga Men det ser veldig bra klona ellers . 6688264[/snapback] Stangen går jo forbi bildet og en vimpel henger svakt ned.. Hehe.. Sånn tenkte jeg det iallefall. Brukte ikke clone tool på stangen. Jeg lagde bare en markering rundt stangen og brukte smudge tool nedenfra og opp. Hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå