Gå til innhold

The Rolling Stones - en albumguide


PelsJakob

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Er ikke noe Stones Fan, er ikke så begeistret for det de har gjort musikalsk sånn overall, men plata Beggars Banquet, er fantastisk. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor Stones er så store som de er/var, synes godt det kunne vært et annet band av samme sjanger, som kunne fylt deres plass, sier det for jeg synes en stor del av det jeg har hørt av Stones er kjedelig, og ikke noe spesielt i det hele og store.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
For meg døde Stones med Brian. Han var mitt idol lenge. Husker jeg alltid ble facinert av alle instrumentene han spilte.

9113235[/snapback]

Du skal få mene det du mener. Personlig syns jeg han har vært oppskrytt. I mine øyne var han en kulturpersonlighet, motediva, narkotikaavhengig og enda en som døde tidlig. Ikke skrev han en eneste sang heller. Det skal dog sies at han tilførte mye spennende med alle de forskjellige instrumentene han kunne spille, f.eks sitaren på Paint it black.

Lenke til kommentar

For meg blir det umulig å sette Stones' tre gitarister opp mot hverandre. Dette illustreres godt ved at ingen av mine tre favoritt-Stones-album har samme gitarist. På den ene side utfylte muligens Brian Jones og Mick Taylor Keef bedre enn Woody gjør, men på den annen side tror jeg at sistnevnte skal ha en stor del av æren for at Stones lykkes med nyorienteringen sin ut på 70-tallet, da det ble hevdet at de var over toppen. At de har fått inn nye impulser i form av nye gitarister med ujevne mellomrom, har trolig bidratt til den enorme sjangermessige variasjonen i plateutgivelsene deres.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jobber med å organisere mp3-samlingen av Stones-sanger fra den tidlige perioden. Har valgt å bruke US-albumene som utgangspunkt fordi der er så mange utelatelser på UK-serien (bl.a. de fleste singler). De følger også kronologien i innspillingene bedre.

 

Men noen irriterende unntak er der. Som at You better move on fra 1963 først dukket opp på December's Children. Og at de "glemte" I can't be satisfied fra den britiske No. 2 (finnes på samleCDen More Hot Rocks).

 

Men jeg trenger hjelp med en liten detalj: "Route 66" finnes på både debutalbumet England's New Hitmakers og på det femte albumet, December's Children fra slutten av 65. Er dette to helt ulike versjoner? På Allmusic ser jeg at den første er oppgitt å være 20 sekunder kortere enn den siste. Og jeg har bare den korte.

 

Ikke noe høydepunkt i karrieren dette, så det undrer meg at den som den eneste fikk være med to ganger....

 

EDIT: Glem spørsmålet. Fant ut at det var en live-versjon..... Har et annet i stedet: Når ble den "lange" (og kjedeligere) versjonen av Honest I do utgitt? (På USA-versjonen av England's New Hitmakers? Ser ikke ut til at CD-utgavene alltid tilsvarer de originale album)

 

Ellers er Flowers og Aftermath kanskje favorittene. (Selv om Flowers er en blanding av en samle-album og et "vanlig" album som kom ut et halvt år for seint, og ikke passer helt inn. Ride on Baby og Sittin' on a Fence ble av uforståelige grunner utelatt fra AfterMath, men dukker opp her)

 

Og de første 4 albumene (før December's Children) hadde absolutt fortjent omtale i en guide som denne.

Endret av nojac
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har hørt mye på Flowers i det siste. Fantastisk album.

 

Er enig i at Exile og spesielt Aftermath er oppskrytte. Exile er til dels veldig bra, men det er så mye ræl der også, spesielt i starten. Rocks Off er en av tidenes Stones-låter, men de tre neste er på grensen til utålelige. Resten av albumet er en mixed bag med mye bra.

 

Det er i det hele tatt et problem at de fleste Stones-platene er så ujevne, bortsett fra Flowers (som er et slags samlealbum) så er det vel bare Sticky Fingers og Beggars Banquet som er bortimot feilfrie. Disse albumene er til gjengjeld fantastisk gode og slitesterke rockalbum.

Lenke til kommentar
Get yer ya-ya's out live-albumet til stones bør sjekkes ut. mykje meir trykk på sangene der :) sympathy for the devil versjonen f.eks, er ein slager :)

 

 

Har selvfølgelig "Get yer ya-ya's out" albumet, samt "Live Licks" og "Stripped" live albumene, men lurte på om "Shine a Light" var verdt å skaffe seg etter de.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra guide! Grei skuring stort sett, men kan med glede fylles ut mer med tiden.. Enig at de har kommet over sin strhetsperiode for mange år siden, men de har jo hatt noen gullkort senere også, som du komme rinn på med Voodoo Lounge skiva for eksempel. Og Flashpoint er jo en flott live skive som burde med!

Lenke til kommentar
Er enig i at Exile og spesielt Aftermath er oppskrytte. Exile er til dels veldig bra, men det er så mye ræl der også, spesielt i starten. Rocks Off er en av tidenes Stones-låter, men de tre neste er på grensen til utålelige. Resten av albumet er en mixed bag med mye bra.

Er enig at Exile er oppskrytt, den eneste som er verdt å høre på er Rip This Joint men Aftermath? Aftermath er jo sinnsyk bra! Jeg sikter til US-versjonen som er klart den beste. At trådstarter ikke liker Paint it, Black er jo veldig pussig, ihvertfall for min del.

 

Det er i det hele tatt et problem at de fleste Stones-platene er så ujevne, bortsett fra Flowers (som er et slags samlealbum) så er det vel bare Sticky Fingers og Beggars Banquet som er bortimot feilfrie. Disse albumene er til gjengjeld fantastisk gode og slitesterke rockalbum.

Sjekk ut Let it Bleed. Feilfri, gode sanger kommer bare på løpende bånd.

Lenke til kommentar
Er enig at Exile er oppskrytt, den eneste som er verdt å høre på er Rip This Joint men Aftermath? Aftermath er jo sinnsyk bra! Jeg sikter til US-versjonen som er klart den beste. At trådstarter ikke liker Paint it, Black er jo veldig pussig, ihvertfall for min del.

 

(...)

 

Sjekk ut Let it Bleed. Feilfri, gode sanger kommer bare på løpende bånd.

Rip This Joint klarer jeg ikke å like, det er mange låter på Exile som er bedre enn den, men sånn er det jo med denne subjektive smaken. Når det gjelder Aftermath har den for mye fyllstoff, jeg setter heller på Flowers, som inneholder mye av det samme og gir en bedre totalopplevelse (men som dessverre mangler Under My Thumb).

 

Har "selvsagt" sjekket ut Let it Bleed, og det er en gromplate... bortsett fra Country Honk. Ergo er den ikke feilfri :)

Lenke til kommentar
Rip This Joint klarer jeg ikke å like, det er mange låter på Exile som er bedre enn den, men sånn er det jo med denne subjektive smaken. Når det gjelder Aftermath har den for mye fyllstoff, jeg setter heller på Flowers, som inneholder mye av det samme og gir en bedre totalopplevelse (men som dessverre mangler Under My Thumb).

 

Har "selvsagt" sjekket ut Let it Bleed, og det er en gromplate... bortsett fra Country Honk. Ergo er den ikke feilfri :)

En smaksak mellom lyttere selvsagt. Ingen tvil om det. Jeg er litt lettet over at du nevnte Country Honk. Har egentlig aldri vært helt fan av den, foretrekker heller Honky Tonk Women. Monkey Man deriomt er virkelig en knall låt fra Let it Bleed, en av de låtene jeg har hørt mest på fra Bleed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...