Reticent Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Jeg holder på med å lage et script som regner ut toll og avgifter på varer kjøpt i utenlandske nettbutikker og lignende og lurte derfor på hvordan jeg kan hente ut omregningskursene fra tollvesenets sider og bruke de i scriptet. For eksempel hente ut kursen på USD og bruke den som en variabel i scriptet. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) Jeg holder på med å lage et script som regner ut toll og avgifter på varer kjøpt i utenlandske nettbutikker og lignende og lurte derfor på hvordan jeg kan hente ut omregningskursene fra tollvesenets sider og bruke de i scriptet. For eksempel hente ut kursen på USD og bruke den som en variabel i scriptet. 6636795[/snapback] Hva med å lese inn siden med fread: http://no.php.net/manual/en/function.fread.php Finne fram den posisjonen i htmlkilden ved hjelp av: http://no.php.net/manual/en/function.strripos.php søk f.eks etter "<td>AMERIKANSKE DOLLAR</td>" slik som det står i kilden og så bare hente ut verdien som er mellom posisjonen i det du fant ved forrige funksjon pluss "avstanden til" slutten av kursen . Bare noe jeg tenkte på i farta. antageligvis ikke noen god metode. Men det vil vel kanskje fungere? Endret 8. august 2006 av arnizzz Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 file_get_contents og regexp kan funke? regner med at det vil bli litt enklere med en explode() eller to også underveis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) finnes det ingen sider som leverer sånn at man kan hente kursene inn på sin egen side fra deres database (gratis) då? Endret 9. august 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
muffe Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Du kan jo hente de direke fra tollvesenet i et mye enklere maskinlesbart format: En litt begrenset utgave: ftp://ftp.toll.no/omkurser.txt Alle valutaer: ftp://ftp.toll.no/omkurser_alle.txt Det burde være betydelig enklere å jobbe med disse filene enn den nettsiden... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 finnes det ingen sider som leverer sånn at man kan hente kursene inn på sin egen side fra deres database (gratis) då? 6641689[/snapback] For beregning av toll/avgift/moms på import er det kun tollvesenets kurser som gjelder. Disse er ikke identisk med de kursne bankene har. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Tollvesenets kurser oppdateres også kun ukentlig, ikke løpende slik som valutakursene ellers er. Dette er for å lette fortolling og inn/utførsel av varer. Hadde tollkursene svingt like mye som valutakursene hadde det jo blitt vill vest av typen "Hmm... Skal jeg fortolle disse varene nå eller om tre timer?". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå