Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Jogge på asfalt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
Lite fokus på løpsteknikk her ser jeg. Har tro på at mange av problemene dere beskriver ved asfaltjogging kan unngås med justering av teknikk. Har selv god erfaring med å unngå å lande på helen, men lande på fremste del av foten og la foten fjøre og på denne måten dempe møtet med underlaget. (Prøv å løp barfot).

Interessant. Noen canadiske forskere som så ut til å ende på den konklusjon?

Mozon link

Hvor ofte bytter dere ut skoene deres?

Kjøpte et par sko til 500,- på 50% tilbud tidlig i sommer. Det gikk bare i skauløping 2-3ganger i uka i sommer. For et par mnd. så har jeg tatt opp jogging igjen - hovedsakelig asfalt 3-4 ganger i uken. Noen småsmerter i hælen, men ikke noe av betydning, dog. føler jeg ikke skoene demper så godt som før... Anbefalinger til rundt 1000-lappen?

Lenke til kommentar
det beste stedet og jogge er nokk i skogen ja, jeg har også hørt at det ikke er bra og jogge på asfalt, er ikke helt sikker på hvorfor da  ;)

6637364[/snapback]

Fordi ryggraden ikke klarer å dempe fallet fra kroppen godt nok. Hver gang du går, springer, så er ryggraden en fjør på en måte. Den er S formet for å dempe fallet.

Asfalt og ekstremt hardt underlag ender i skader på bein og ledd.

Grus og skog.

Lenke til kommentar

Gammel tråd, men svarer fordet. Har lyst til å gi min egen erfaring uten noen vitenskapelig grunnlag.

Teknikk har endel å si tør jeg påstå, før var jeg aktiv fotballspiller men ikke i noen spesielt god form. Jogga litt da, og fikk relativt fort ubehag i bena. Nå fler år etter forrige joggetur og endel kilo mindre så merker jeg ingenting når jeg jogger på asfalt fordi nå tripper jeg på tærne(vet ikke hvor teknikken kom fra, bare var der første gang jeg prøvde igjen), men hvis man skrur opp tempoet så merker man fort (spesielt nedover) at teknikken forsvinner og at det er noe som ikke stemmer.

Så til de som begynne å jogge, test asfalt og se hvordan det går. Hvis det ikke funker så begynn med andre typer kondisjonstrening som sykling og prøv igjen senere ellers går man ut i naturen som er mye hyggeligere og forfriskende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...