Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Jogge på asfalt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er fare for at jeg nettopp har fått benhinnebetendelse, så det er ikke akkurat noe jeg annbefaler!

Sjansen for å få problemer med bein/kne er mye større når du jogger på asfalt. Broren min i militæret hadde fått beskjed av en av lederene at de skulle holde seg langt vekke fra asfalt når de springer.

Men så er de jo tross alt mye mer morsomt å jogge i skogen da :)

Endret av Markaren
Lenke til kommentar

Å jogge på asfalt(og eg vil også tro grus) er kjedelig, ensformig og veldig belastende for kroppen(knær, ledd og rygg spesielt). Først og fremst er underlaget hardt og gir lite utfordring til kroppen.

Og det er mye mer gøy å jogge/løpe i skogen en du kan tenke deg. Terrenget er varierende, gir ulik myk belastning på kroppen, utfordrer deg og samtidig er det hele tia noe nytt. Dessuten er lufta langt friskere i skogen en langs motorveien :)

Lenke til kommentar

Eg har og blitt anbefalt å unngå å jogge på asfalt. Eg reknar med at jogging på hardt underlag i alle høve stiller høge krav til sko med god demping?

Elles er eg heilt einig med dei som seier at det er betre å jogge i skogen: Uendeleg med variasjon, mjukt underlag, og alt frå vanlege turløyper til knallharde "hinderløyper". Gode ting! :thumbup:

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Har man gode sko burde ikke asfalt være så ille, men når man ser på friidretts-banene så er jo underlaget der forholdshvis mykt, så det er vel best å løpe på noe som ikke er helt hardt, og uansett som flere andre sier her så er det jo mye bedre å jogge i skauen uansett. Kos med stier med røtter og skogsbunn som er passe mykt, bare digg å jogge på sånnt underlag. :thumbup:

Kan jo ta med at sykling også er mest behagelig på jevne stiområder som er litt mere teknisk vanskelig å sykle på enn asfalten :D

Lenke til kommentar
...jeg har også hørt at det ikke er bra og jobbe på asfalt...

6637364[/snapback]

Uff då - det teiknar dårleg for dei som jobbar i Statens Vegvesen, med andre ord... :D

(Beklagar, men eg kunne ikkje dy meg... :p)

6637672[/snapback]

haha, takk for at du sa i fra hvertfall :p

Lenke til kommentar

Jeg løper ca. 1 time hver dag og merker det godt om jeg tar noen av øktene på bare asfalt. I dag løp jeg ca. 10 km på asfalt, og kjente det med en gang. Knærne blir skrale, og jeg begynner rett og slett å verke i beina. Om du trener mye anbefaler jeg deg derfor at du løper så mye som mulig på grusvei/skog osv. Asfalt er fyfy, med mindre du har noen sko med meget god demping.

Lenke til kommentar
Jeg løper ca. 1 time hver dag og merker det godt om jeg tar noen av øktene på bare asfalt. I dag løp jeg ca. 10 km på asfalt, og kjente det med en gang. Knærne blir skrale, og jeg begynner rett og slett å verke i beina. Om du trener mye anbefaler jeg deg derfor at du løper så mye som mulig på grusvei/skog osv. Asfalt er fyfy, med mindre du har noen sko med meget god demping.

6638509[/snapback]

Syns ikke sko med veldig god demping hjelper noe nevneverdig når du løper på asfalt jeg. Varer kanskje litt lenger før man merker det i ledd og muskler, men det er ikke så veldig lenge.

Lenke til kommentar

Eg har tidligere vært av den oppfattning av at høyere pris = høyere kvalitet. I ung alder fikk eg foreldrene mine til å kjøpe et rimelig dyrt par sko til rundt 1500 elns, for å kunne jogge langs veien uten å ødelegge ryggen. Det var ingen forskjell mellom disse og de rimelige skoene eg hadde fra før. Sant å si er det noen år siden, og skoene har jo utviklet seg, men allikevel.

Derav er det ikke dermed sagt at billige sko er like gode som dårlige sko, bare det at de dyreste er ikke alltid de beste.

For eksempel kan et par billige(og kule) sko på europris være veldig greit å bruke på skikkelig søledager, eller innendørs treningsstudio. (bare som et tips)

Lenke til kommentar

Må si at utviklingen har kommet et sykke lenger nå vil jeg tro. Man merker godt dempingen er bedre på de litt dyrere skoene, selvfølgelig er det ikke alle joggesko som er like gode, men man må kjenne godt i butikken.. Løp en runde innpå der ;)

Men ja, jogg i skogen. Hvis man jogger på asfalt så blir man sliten og får vondt i hele kroppen. I skogen må du konsentrere deg mer, hoppe over stubber, svinge, se deg for, litt utfordringer! Mye bedre å jogge i skog altså....

Lenke til kommentar

I våres var jeg sterkt plaget med beinhinnebetennelse nettopp pga. jogging på asfalt! Det er slettes ikke alle som tåler å jogge på et så hardt underlag, belastningen er faktisk ganske så stor, og dersom du ikke har en kropp som tåler dette, får dette konsekvenser i form av skader. Etter at jeg byttet joggested, har denne beinhinnebetennelsen heldigvis forsvunnet, hvertfall nesten. Har blitt veldig nøye på uttøying etter treningsøkt, da dette forebygger denne skaden!

Det jeg vil anbefale deg, fuzzy, er å oppsøke en butikk som selger løpesko og hvor de har peiling på det de driver med! Det er uhyre viktig med gode løpesko når man skal trene jogging!

Den aller beste treningen er å jogge i skog og mark, da man bruker mer av kroppen enn når man jogger på asfalt! Her får man brukt mye av kroppen, og man kjenner at man virkelig har vært ute og løpt etter en tur i marka! Det finnes ikke noe verre å løpe på enn asfalt, og det er en grunn til at mange fysioterapeuter anbefaler folk å løpe i skogen.

Selv har jeg nettopp gått til innkjøp av disse joggeskoene! Stiv pris ja, men det er verdt mtp. hva man kan forhindre ved valg av riktig skotøy! I og med min beinhinnebetennelse har det vært svært vikitg med riktig sko, og da spiller ikke penger så veldig stor rolle!

Endret av OShea
Lenke til kommentar

Det jeg vil anbefale deg, fuzzy, er å oppsøke en butikk som selger løpesko og hvor de har peiling på det de driver med! Det er uhyre viktig med gode løpesko når man skal trene jogging!

6639629[/snapback]

Bor du i nærheten av Oslo kan du besøke Löplabbet. Der får du teste skoene på tredemølle, og de som jobber der ser på føttene dine og hvordan du springer. Slik kan du få en sko som passer deg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg jogger en del på asfalt. Har ikke kjent noe i beina enda. Bruker Asics Gel Kayano som er perfekte til mengdetrening og de tar mye av støyten på asfalt.

Lenke til kommentar
Jeg jogger en del på asfalt. Har ikke kjent noe i beina enda. Bruker Asics Gel Kayano som er perfekte til mengdetrening og de tar mye av støyten på asfalt.

6640200[/snapback]

Hvor lenge har du holdt på?

Som noen sier så varierer det fra person til person både hvor belastende det er, og hvor lang tid det tar før du merker det, eller får skader av det.

Personlig gikk det ca 6-8 måneder før eg begynte med litt småsmerter i korsryggen samt smerter i knærna når de bøyes. Eg har jogget mye i ungdommen, men da på grus/skog pga bosted. Når eg begynte igjen for 2 år siden brukte eg veien som løype. Dårlig ide. Dette forsvinner etter noen uker med kun skogsturer.

Lenke til kommentar

Lite fokus på løpsteknikk her ser jeg. Har tro på at mange av problemene dere beskriver ved asfaltjogging kan unngås med justering av teknikk. Har selv god erfaring med å unngå å lande på helen, men lande på fremste del av foten og la foten fjøre og på denne måten dempe møtet med underlaget. (Prøv å løp barfot).

Hvis dere ser etter hvilke sko eliteutøver i f.eks maraton bruker så tviler jeg på at dere finner oppbygde sko med luftputer eller whatever. De løper på flate såler og lar foten dempe. Vinner av maraton i Roma OL 1960 løp barbeint, deler av løypa gikk på brostein!

Teknikken er beskrevet av bl. andre Gordon Pirie (britisk mellom/langdistanseløper med storhetstid på 50-tallet) Han har bl. annet skrevet en liten bok som kan lastes ned gratis såvidt jeg husker. Noen stikkord er ; lande på forfot, høy takt (180+ skritt i minuttet!), rel. korte steg i forhold til hva de fleste mosjonister er vant til... les selv. Han anbefaler også sko med jevn tykkelse på sålen men dette er ikke lett å oppdrive i vanlige sportsbutikker...

Er enig i at skogsveier/grus er å foretrekke, men vinterstid spesielt kan det være greit å ty til asfalt. Jeg bruker selvfølgelig samme løpsteknikk uansett underlag da dette tillater meg å øke treningsmengde uten å få slitasjeskader (så langt iallefall).

OBS! Hvis noen skulle komme til å prøve dette må det understrekes at all endring i trening må skje gradvis og med forsiktighet. Brå endringer fører som regel til skader!

Må legge til at jeg på ingen måte er noen autoritet på området ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...