Gå til innhold

HTPC basert på Conroe. (Oppdatert)

Anbefalte innlegg

Det opprinnelige oppsettet var med en Merom prosessor, men siden det er mye usikkerhet om hva som passer sammen, prøver jeg meg på et oppsett med Conroe istedet. Bruksområdene er fortsatt de samme. Avspilling av film og musikk, ffdshow + litt spilling.

Her er et foreløpig oppsett:

Kabinett: Dign x15e Sølv HTPC Chassie

CPU: CPU: Intel Core 2 Duo E6300

PSU: MIST 500W

Hovedkort: Asus P5B

Aner ikke om dette er et bra hovedkort til denne prosessoren, så håper på noen bedre forslag her. Kravene er at det skal være uten vifte og selvsagt ha støtte for Conroe.

Minne: GeIL DDR2-667 1024 MB

Dette trenger jeg også hjelp med. passer dette minnet i mitt oppsett?

Skjermkort: Hightech Radeon X1800 GTO IceQ 3

Skjermkortet er nok det jeg er mest usikker på. Trenger et skjermkort som er veldig stille, samtidig som det klarer å kjøre alle spill i en oppløsning på 1280 x 720. Ønsker også at det skal blåse den varme luften ut av kabinetet for å få bedre luftsirkulasjon. Er det noen som vet om dette er et bra skjermort, eller som vet om bedre alternativer?

Gamepad: Saitek P2900 Analog Wireless GamePad

Må jo prøve å spille litt bilspill på TVen. Noen som vet om dette er en bra gamepad?

Fjernkontroll: iMON 2.4G DT RF Intern

Kjøler: Coolink CPU-kjøler

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Oppsettet ser spennende og bra ut. Men jeg tviler på at hovedkortet støtter cpuen, siden Merom er en "ny" arkitektur, så det må nok komme nyere versjoner eller andre hovedkort.

Jeg tror ikke det skjermkortet er det rette til en stille pc. Se heller på et 7900GT til noen kroner mer. XFX har gode kjølere til de.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Ifølge tester på internett skal dette hovedkortet støtte Merom, men kanskje jeg heller skulle velge et oppsett med Conroe, siden det er mange flere hovedkort å velge mellom? Det som bekymrer meg med Conroe, er testen på HW.no der Conroe bruker like mye strøm som Pentium D. De litt svakere prosessorene bruker sikkert mindre, men jeg har ikke funnet noen tester som viser akkurat hvor mye strøm disse bruker.

Når det gjelder skjermkort, ville mitt førstevalg også ha vært 7900GT, men jeg finner ingen slike kort med en vifte som blåser ut den varme luften. Kanskje en VGA Silencer fra Microplex kunne gjøre nytten?

Lenke til kommentar
Siden jeg har oppdatert tråden, tillater jeg meg å bumpe litt.  :innocent:

6662204[/snapback]

Går for geforce skjermkort med full pure video støtte. Langt bedre bildekvalitet enn radeon kortene. 7600GT er vel det første som støtter inverse telecine m.m.

Til ein HTPC så bør 7600GT holde, 7900GT vil produsere meir varme uten at bilde blir noke bedre av det.:)

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Virker som ett meget bra oppsett synes jeg.

Men jeg tror ikke jeg ville kjøpt dobbelkjerne CPU uten 2 gb minne, helst DDR2 PC6400. Tror du kunne fått mye utbytte av f. eks.

https://prisguiden.no/product.php?productId=47988 til 1795 kr.

Ellers tror jeg det skjermkortet vil passe meget bra til en slik PC, den kjøleren dytter luften ut bak, og kjøler bedre enn vanlig referansekjøler.

Evt. akn du gå for ett 7900/7600GT, men da burde du bytte ut kjøleren med ZAlman vf900cu eller lignende. men de dytter ikke luften ut bak.

Vær dessuten obs på at kjøleren bruker to kortplasser

Lenke til kommentar

Takk for alle forslag så langt. Skal prøve å skrape sammen nok penker til 2GB minne, og siden DETTE hovedkortet har fått mye skryt, kommer jeg til å gå for det. Som alltid blir oppsettet bare dyrere og dyrere. :(

Tror jeg har det meste klart nå, men sliter fortsatt med skjermkortet. Kortene til nVidia passer best for oppsettet, men ATI har de beste kjølerne. Blir takknemlig for alle gode råd til dette.

PS. Kabinettet har allerede kommet, og førsteinntrykket er *veldig* bra. :thumbs:

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...