Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette fast IP på Speedtouch 585

Anbefalte innlegg

Jeg har en Speedtouch 585 med følgende informasjon:

Produktnavn: SpeedTouch 585

Programvareversjon: 5.4.4.1

Jeg ønsker å sette fast ip fra routerens side, ikke lokalt men binde ip-en opp mot mac-adressen.

Dette får jeg til med linksysrouteren min, men ikke med speedtouchen.

Noen som vet om man kan gjøre dette? og i så fall hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Speedtouch 585 med følgende informasjon:
Produktnavn: SpeedTouch 585

Programvareversjon: 5.4.4.1

Jeg ønsker å sette fast ip fra routerens side, ikke lokalt men binde ip-en opp mot mac-adressen.

Dette får jeg til med linksysrouteren min, men ikke med speedtouchen.

Noen som vet om man kan gjøre dette? og i så fall hvordan?

6635818[/snapback]

Speedtouch er bugget opp med en konfigurasjonsfil som den elser slavisk ved oppstart. Dette er filen user.ini som ligger i katalogen "dl" du kan se denne ved å gjøre FTP til modmet igjennom kommandovinduet i windows. (start-kjør... you know the drill)

Inne i denne dl- katalogen kan det også ligge tpl-filer. disse vil dukke opp som konfigurasjonsmulihet i setupwizard inne i modemet.

Fra fabrikk er det 3 innebygde templates: Bridge, PPPoE og PPPoA

På CD'n fra leverandøren er det også en del tilleggstemplates men ingen som tar for seg fast IP-adresse på WAN-porten (går ut i fra at det er det du trenger)

I såtilfellet går jeg ut i fra at du ikke har telenor, men en annen leverandør.

Du trenger en template som du har mulighet til å legge inn IP-informasjon for WAN-porten.

Jeg kan lage en til deg om d u har lyst til å prøve...

men først...

Jeg er usikker på det du dier om binding mot MAC-adressen... kan du utdype?

Hvilken ISP har du internett fra?

Endret av sabohn
Lenke til kommentar
Det jeg ønsker er fast ip på datamaskinen min, som snakker med router via wlan, og fast ip skal settes ved macgjenkjenning på routeren og ikke via statisk ip på maskinen, forklarte  jeg det bedre?

6650597[/snapback]

Ja nå fikk jeg nok tak i det.

Du kan nok ikke definere din faste IP-adresse inne på Speedtouch, men hvis du lar den stå til DHCP så vil din maskin få tildelt en IP-adresse.

Inne på Seedtouch under Home Network - Devices - config så kan du da huke av for "always use the same IP-adress"

Dette gjør at Speedtouch tildeler deg den samme adressen (igjennom DHCP) hvergang bassert på maskinens MAC-adresse.

Hvis du vil "styre" hvilken adresse som blir gitt deg i første omgang så kan du sette Fast IP på kortet ditt en gang og så ta den bort igjen.

Når du så får IP fra speedtouch igjennom DHCP så er det en option i DHCP-protokollen som heter "preffered IP-adress" som forteller Speedtouchen hvilen IP-adresse maskinen din helst vil ha. Dette er da den IP-adressen maskinen din hadde sist. (altså den faste IP-adressen din)

-og dermed vil du få denne tildelt hvis den ikke er i bruk.

(eh... dette med Prefered IP-adress krever nok Win XP på maskinen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...