xanonymx Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Er det mulig å søke etter vinkler eller figurer i et bilde? Hvilket program trenger jeg? Noen som ikke skjønte hva jeg mener, vennligst gi bedskjed. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Jeg rekker opp hånden... Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Da er det ihvertall en som ikke sover det var jo bra da. Oki, tenkt deg at du har et bilde av et stort hus, med mange forskjellige typer vinduer. Og du vil finne ut hvor mange vinduer som har samme fasong som det ene vinduet der. Så da vil jeg kunne søke gjenneom hele bilde og se om det er noen som er like. Eller finne ut hvor mange av vinduene som har f.eks. en 45 graders vinkel. Skjønte du nå? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Ja, det er mulig, nei jeg vet ikke om noen praktiske programmer. Det meste som finnes må du selv compilere og tilpasse maskinen og operativsystemet du har. Her er noen eksempler og artikler: http://research.microsoft.com/vision/cambr...ion/default.htm Det er mange metoder som kan brukes, det er avhengig av hva du søker etter og hvilke bilder som skal søkes i. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Veit ikkje om nokon som kan søke, men Gimp har eit verktøy for å måle vinklar. Ikkje so veldig praktisk om du har mange vindauge... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Da er det ihvertall en som ikke sover det var jo bra da. Oki, tenkt deg at du har et bilde av et stort hus, med mange forskjellige typer vinduer. Og du vil finne ut hvor mange vinduer som har samme fasong som det ene vinduet der. Så da vil jeg kunne søke gjenneom hele bilde og se om det er noen som er like. Eller finne ut hvor mange av vinduene som har f.eks. en 45 graders vinkel. Skjønte du nå? Joda, det er mulig å finne/gjenkjenne mønster i bilder, men det er ikke helt lett. Ad hoc, altså ved å prøve seg frem er det ganske enkelt, men håpløst å lage rutiner (forutsetter som oftest menneskelig intuisjon). Man har kommet ganske langt, og man vil nok få til det du ber om, men om noen har laget et kommersielt program for det, vet jeg ikke... Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 (endret) For å sjekke om fingeravtrykk er like så brukes det program, det går ikke ann å bruke et slik program? Endret 8. august 2006 av xanonymx Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Nei, sånne programmer er spesiallaget for formålet og vil vil ikke fungere på andre ting enn fingeravtrykk. Å finne tredimensjonale objekter i et todimensjonalt bilde er et meget vanskelig problem. Et av problemene er at forskjeller i belysning vil totalt forandre utseende på tingen. Jeg tror ikke noen selger slike programmer fordi det er håpløst å forklare kunden hvorfor programmet av og til gjør feil. Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 Oki, men man kan gjøre bilder i svart/hvit og da vil man lettere få fram kontraster. Ville det gått da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå