Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp om særemne

Anbefalte innlegg

Begynner nå på mitt siste år på vgs, og skal da selvfølgelig skrive særemne. Vi har ikke fått noe informasjon på skolen om det, bare det at vi må begynne å lese nå i sommerferien. Men jeg aner jo ikke hva jeg skal gjøre?!?

Tenker å konsentrere meg om et tema da, å bare ta en forfatter og skrive om bøkene hans syns jeg høres kjedelig ut.

men som sagt, jeg aner ikke hvilket tema jeg skal velge. Har sett på daria og sånn for å få tips til emne, men finner ingen ting.

Noen forslag til meg?

Hva må til for å skrive en knallbra særemne?

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erlend Loe. Les "Naiv. Super" og "Doppler" samt to andre bøker han har skrevet (F.eks "Volvo lastvagnar" eller bøkene om Kurt.) De to andre er ikke så nøye, siden du bare skal fordype deg i to av bøkene.

Som særemne kan du sammenligne hovedpersonene i "Naiv. Super" og "Doppler" og konkludere med at det trolig er samme person som bare er blitt eldre i "Doppler."

Eller så kan du lese noe av Lars Saabye Christensen. Jeg anbefaler spesielt "Beatles", "Maskeblomstfamilien" og "Halvbroren."

Gunnar Staalesens bøker om Varg Veum er også ganske bra. Jeg skrev om dem i mitt særemne og kom ut av det med både fem i skriftelig og muntlig. Veldig bra bøker og enkle å skrive om, men hadde jeg fått muligheten til å velge omigjen, så tror jeg kanskje at jeg hadde valgt Erlend Loe.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Men jeg syns Erlend Loe og Lars Saabye Christensen er så vanlige. vet ikke om noen på mitt trinn skal skrive om dem da, men det virker som utrolig mange har skrevet om dem tidligere.

Lurer på om jeg har hørt om Gunnar Staalesens bøker om Varg Veum, men er ikke helt sikker.

Men noen som kan nevne noen tema de tok? eller bare nevne tema ut i det blå?

Lenke til kommentar

I stedet for å skrive om en bestemt forfatter kan du skrive om et tema over en tidsperiode.

For eksempel kan du ta for deg psykiske lidelser: Amalie Skram skrev selvbiografisk om et opphold på psyk. institusjon, det samme gjorde Sylvia Plath. Sammenlign de tre bøkene for eksempel. Finnes mange andre dublett-temaer også.

Et godt særemne? Kommer litt an på om det skal skrives på skolen som en prøve eller lages hjemme som en hjemmeoppgave.

Lenke til kommentar

Jeg forbereder også et særemne, men da i tilknytning til norrønt språk. Syntes dette var det mest interessante vi hadde for oss i norskfaget på VKI (det var det sannelig ikke mye som var). Har nettopp lest Finn-Erik Vinjes Norsk Språk, og har nå tatt fatt på Norrøn grammatikk av tre andre forfattere. Vinje var ganske interessant, grammatikkboken er tung.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...