qtip Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) Usikker på om dette er rette forum, men jeg gjør et forsøk..... Har i dag hustelefon ISDN fra Telenor og ADSL fra Bluecom. I den siste tiden har jeg opplevdt forstyrrelser på telefon (spraking, ingen summetone etc.) og veldig ustabil internett linje. Har allerede vært i kontakt med Telenor og de har målt linjen uten å finne noe feil. Vi plugget ut alt av ledninger til ISDN boksen, og da se de på Telenor at feilen måtte være et eller annet sted inne i vårt hus. Hvor langt kan Telenor måle når alt av utstyr på ISDN boks er utkoblet? Kan de måle helt frem til ISDN boksen? Jeg har også sett på koblingsboksen hvor telekabel ute kommer inn, hvorpå isdn kabel som går videre til ISDN boksen er tilkoblet. Denne koblingsboksen ser veldig gammel ut. Jeg har forsøkt å skru opp skruer og festet ledningene på nytt, uten forbedring. Det har aldri vært problemer med dette tidligere.... Vi ble tipset om å feilsøke på telefoner etc. Har nå gjort dette uten å lokalisere feilen. Jeg har forsøkt å koble ut telefoner (vi har 1 fasttelefon i 2.etg og 1 fasttelefon i 1etg + en tilhørende trådløs til denne). Det er fortsatt spraking på hvert enkelt apparat når disse er tilkoblet. ADSL linjen er tilkoblet en splitter og denne har jeg forsøkt å bytte til ny, uten forbering. Jeg skal også bytte leverandør på ADSL fra Bluecom til Start 21.08.06, kan det ha noe å si på det jeg opplever nå? Er det noen som har noen tips til hva jeg evt. kan gjøre på egen hånd? Kan jeg måle med noe apparat på ISDN boksen eller ISDN uttakene? Ønsker helst å vente med å kontakte Telenor da jeg er redd jeg blir presentert med en regning på feilsøk fra deres teknikere.... noen som har noe erfaring med dette? Kan problemet mitt f.eks være lyn/torden som var for en tid tilbake? Trodde da at utstyret ville være helt dødt, ikke periodiske forstyrrelser som jeg nå opplevere. Håper noen der ute kan gi meg noen svar..... Qtip Endret 8. august 2006 av qtip Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) Du har ikke adsl etter isdn boksen? Den må være før! Endret 8. august 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 prøvd å bytte splitter? Lenke til kommentar
qtip Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 prøvd å bytte splitter? 6632569[/snapback] Splitter er byttet, ingen forbedring Lenke til kommentar
qtip Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Du har ikke adsl etter isdn boksen?Den må være før! 6632566[/snapback] Det har som sagt fungert smertefritt i laaaaaaaaaang tid, kun i det siste det har oppstått problemer. Jeg har ikke endret tilkobling el. før feilen har kommet. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Prøvd og kobla adsln alene....? Kan være svak kabel inn til deg(du kan snakka med de om du kan bytte til de som er i reserve) Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 når ISDN linja er dårlig, så er det sjeldent det er innvendig det er noke gale, visst ikkje splitter og slikt er bytta, telenor bør måle linja over tid, og måle spenninga på linja under bruk. dei har vel berre tatt en veldig standard kjapp sjekk.. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Du har ikke adsl etter isdn boksen?Den må være før! 6632566[/snapback] Det har som sagt fungert smertefritt i laaaaaaaaaang tid, kun i det siste det har oppstått problemer. Jeg har ikke endret tilkobling el. før feilen har kommet. 6632577[/snapback] Splitteren MÅ være før boksen. Har vært borti det flere ganger at det virker en stund, og gir problemer etter en tid. Lenke til kommentar
AOe Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Det var merkelig! Jeg opplever akkurat det samme! Men jeg har adsl fra telenor da. ISDN linja knaser og avslutter samtaler for meg. I tillegg forsvinner internett flere ganger om dagen... Lenke til kommentar
qtip Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Du har ikke adsl etter isdn boksen?Den må være før! 6632566[/snapback] Det har som sagt fungert smertefritt i laaaaaaaaaang tid, kun i det siste det har oppstått problemer. Jeg har ikke endret tilkobling el. før feilen har kommet. 6632577[/snapback] Splitteren MÅ være før boksen. Har vært borti det flere ganger at det virker en stund, og gir problemer etter en tid. 6632615[/snapback] Hvordan mener du at splitter skal være før boksen? Har du step-by-step tilkobling? Kan dette også påvirke ustabil telefonlinje med spraking i apparat etc? Lenke til kommentar
qtip Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Prøvd og kobla adsln alene....?Kan være svak kabel inn til deg(du kan snakka med de om du kan bytte til de som er i reserve) 6632599[/snapback] Snakke med Telenor? Hva mener du med hvilke som er i reserve? Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 splitter skal jo dele signal som kjem på linja, til telefon og til ADSL Lenke til kommentar
qtip Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Det var merkelig! Jeg opplever akkurat det samme! Men jeg har adsl fra telenor da. ISDN linja knaser og avslutter samtaler for meg. I tillegg forsvinner internett flere ganger om dagen... 6632620[/snapback] Er det nylig at du har opplevd dette (lyn/torden?). Har du vært i kontakt med Telenor, hva sa i tilfelle de? Hvor i landet bor du? Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Prøvd og kobla adsln alene....?Kan være svak kabel inn til deg(du kan snakka med de om du kan bytte til de som er i reserve) 6632599[/snapback] Snakke med Telenor? Hva mener du med hvilke som er i reserve? 6632656[/snapback] det går X antal kabler fra ADSL sentral,til fordelingsskap rundtomkring, deretter ut til eit nermt huset ditt, så går det x antal kabler inn til huset ditt fra skapet. visst du er heldig så har du eit eller 2 ekstra par fra siste fordelingsskap inn til huset ditt, da kan montør fort legge ISDN og ADSL over på anna par. Lenke til kommentar
qtip Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Prøvd og kobla adsln alene....?Kan være svak kabel inn til deg(du kan snakka med de om du kan bytte til de som er i reserve) 6632599[/snapback] Snakke med Telenor? Hva mener du med hvilke som er i reserve? 6632656[/snapback] det går X antal kabler fra ADSL sentral,til fordelingsskap rundtomkring, deretter ut til eit nermt huset ditt, så går det x antal kabler inn til huset ditt fra skapet. visst du er heldig så har du eit eller 2 ekstra par fra siste fordelingsskap inn til huset ditt, da kan montør fort legge ISDN og ADSL over på anna par. 6632705[/snapback] Er det noen som mener jeg bør kontakte Telenor nå, eller bør jeg vente til jeg har fått koblet om fra ADSL bluecom til ADSL Start for å se om det skjer noe endring. Jeg antar jeg må få en teknikker ut for å sjekke nærmere....? Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 vel du kan likegodt vente egentlig. da montør vil sjekke kabler da han kopler over til start. Lenke til kommentar
qtip Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 vel du kan likegodt vente egentlig.da montør vil sjekke kabler da han kopler over til start. 6632921[/snapback] Oki. Tror du jeg evt. gjør lurt i å bytte den innendørs koblingsboksen fra kabelen ute og inn til huset? Hvor kan jeg i tilfelle få kjøpt en slik? Det er altså den som trådparene fra ledning inn i huset blir sammenkoblet med ledning til ISDN boks. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 det er montør som må avgjere egentlig, du kan evt ta kontakt med Relacom f.eks, og be dei gjere det.. det koster deg dog litt..så beste er å få montøren som skal kople for start til å sjå på det, eller så må du berre få telenor til å sjekke igjen.. eller vente og håpe det går bra. Lenke til kommentar
qtip Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 det er montør som må avgjere egentlig, du kan evt ta kontakt med Relacom f.eks, og be dei gjere det.. det koster deg dog litt..så beste er å få montøren som skal kople for start til å sjå på det, eller så må du berre få telenor til å sjekke igjen.. eller vente og håpe det går bra. 6632959[/snapback] Jeg har kjøpt "Gjør-det-selv-pakke" fra Start. Regner med at det ikke kommer noen montør hjem til meg? Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 det må koplest om i sentralen, og montør må jo sjekke om alt er i orden fra sentral til modem =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå