Gå til innhold

Slette partisjon, ett enkelt "newb" spørsmål...


Pug

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å formatere harddisken... Når jeg skal instalere XP på nytt, får jeg spørsmål om hvilken partisjon jeg vil instalere XP på. Er det ikke da enklest å slette partisjon C: der alle filene ligger? Så kan jeg bare lage den på nytt, etter å ha sletta den? Da har jeg tre spørsmål:

 

1. Jeg instalerer jo fra CD'en, så instalasjonen fortsetter, selv om C: blir borte et par sekunder, mens jeg sletter, og lager den på nytt?

 

2. Får jeg selv velge hvor stor den nye partisjonen skal være når jeg instalerer XP?

 

3. Kan jeg lage flere partisjoner med det samme jeg er i gang innpå installer menyen? Kan jeg da velge om de skal være NTFS, eller FAT32?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, programvaren som kjøres når du starter fra CD'en ligger kun på CD'en og ikke på C: . Det gjør derfor ingenting om hele C: er borte en liten stund eller lenge. Når man innstallerer Win XP på en helt blank harddisk er det ingen C:, heller ingen partisjoner. Innstallasjoen funker fint uten C: men du må opprette en partisjon å ha Windows på for å fortsette innstallasjonen.

 

2. Ja, du kan velge størrelsen selv. (Innenfor området ca 2GB til hele harddisken)

 

3. Ja, du kan opprette så mange partisjoner du vil og velge mellom å formatere dem i NTFS, FAT32 og ikke formatere dem. Du kan også velge å spare en partisjon (f.eks D: ) fra tidligere dersom du har data på den som du skal ta vare på.

 

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-21 20:03 ]

Lenke til kommentar

Jeg har bl.a. en harddisk som er partisjonert i;

c: 10 GB

d: 70 GB

 

Når jeg føler for en formatering, så tar jeg først backup av adressebøker og innstillinger fra c:, før jeg booter opp med WinXP-plata. Velger å installere WinXP på c:, og i neste skjermbildet velger jeg samtidig å formatere c:

 

Jeg sletter aldri noen partisjon. Det er ikke nødvendig med mindre du vil gjøre om på oppsettet ditt da..

Lenke til kommentar

Dejavu: Vel, akkurat det har aldri falt meg inn at jeg kan gjøre.. :roll: Lagrer jo alle dokumenter osv. på en annen partisjon, men noe ligger alltid på c:

 

Her er hva jeg kopierer over på d: før en formatering av c:

 

- adressebok/mailer

- fonts

- skins til winamp

- ting som ligger på skrivebordet

- favoritter

- evt. nettverks- og Internettinformasjon (dns, telefonnummer osv..)

- mIRC-mappa (=innstillingene)

- Counter-Strike (som jeg av en eller annen grunn har plassert på c:..)

- andre småting..?

 

Det er jo ikke sååå ofte jeg formaterer da, så det er ikke noe problem. Tar jo bare noen minutter. Men jeg skal vurdere å gjøre som du sa.. Takk! :smile:

Lenke til kommentar

Pug, kan du ikke gi oss en skikkelig forklaring på hva du egentlig holder på med? Hvor mange harddikser, hvor mange partisjoner, har du data på noen av partisjonene, skal du partisjoner på nytt, altså en skikkelig forklaring.

 

Det virker som du har tenkt å fjerne en partisjon eller noe. Når du booter fra WinXP-plata så velger du da ikke å installere WinXP med en gang, men jeg tror du skal trykke "P" for partisjonere. Dette står beskrevet på skjermen, men du leser kanskje ikke sånt?

 

Når du da har fjernet/opprettet partisjoner, så er det tid for å installere WinXP. Trykker vel enter eller hva som nå står på skjermen. Du velger å installere på c: regner jeg med og så må du vel formatere. Du får da fire valg.. Etter dette sååå begynner maskinen å kopiere filer inn på harddisken og installasjonen er i full gang! See? :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...