Gå til innhold

Til sjøs i solnedgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fine farger. Jeg liker bildet godt, men synes båtkanten forstyrrer litt.

 

Men, som sagt: Et fint bilde.

6631810[/snapback]

 

Ja, ble ikke helt heldig med kanten av båten. Ville egentlig ha den med da jeg tok bildet, for å få litt mer "på havet" stemning. Men cropper jeg bildet uten båten, så får jeg så j.. trangt utsnitt. Og jeg vil få en stor jobb om jeg skal forsøke redigere bort båten.... :hmm:

Lenke til kommentar

Sier meg enig med det meste her.

Fine farger, god skarphet, men rar dybde.

Det kan også se ut som du er på vei over til et overeksponert bilde. Himmelen går over i hvitt.. men kansje den var slik ;)

 

Båten fjerner du enkelt i Photoshop om du bruker det.

Lenke til kommentar

Jeg mener også eksponeringen her er kanll, og så herlig at du fikk med måken(?) denne gjør virkelig bildet til noe litt utenom det vanlige. Hadde ikke båtripa vært der, hadde det vært helt hinsides vakkert.

Det går vel å klone vekk en del av den, for så å kutte bildet litt tettere? Jeg tror det ville gjort seg godt.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Kall meg rar, men jeg syns ikke båtripa er skjemmende i det hele tatt. Tvert i mot bidrar den med nettopp den ønskede "på havet" stemningen, og løfter bildet fra det ordinære. Det blir en diagonal linje fra åregaffelen, via måken og inn mot horisonten, som øynene kan følge inn i bildet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg studert bildet litt nøyere og jammen heller jeg ikke litt over på 'Anew sin side' mht til ripa. Nærheten til havet som den formidler (viser at du er på sjøn med en 50mm og ikke fra en molo med en 300mm) er viktig. Dessuten går konturene i keipen igjen i fjella i bakgrunnen. Men. Det skulle da vært mer dybdeskarphet i bildet. Dvs du måtte økt ISO. ISO 1250 ville gitt 3 steg mer å gå på -> f/11 som jeg tror ville holdt. Lukkeren måtte vært den samme. I alle fall ikke kortere om måkens bevegelser skulle vært stoppet.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Synes bildet var fantastisk, skulle likt å sett originalen og.. etter min mening bør absolutt båtripen være der. men for å få det mer perfekt ville jeg gjerne hatt den litt skarpere.. men et helt supert bilde!!

 

Båten fjerner du enkelt i Photoshop om du bruker det.

6632312[/snapback]

har alltid lurt på hvordan jeg gjør sånt, for jeg vet jo ikke hvordan bakgrunnen ser ut.. har du noen linker til et sted hvor jeg kan lære meg teknikken?

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
Båten fjerner du enkelt i Photoshop om du bruker det.

6632312[/snapback]

har alltid lurt på hvordan jeg gjør sånt, for jeg vet jo ikke hvordan bakgrunnen ser ut.. har du noen linker til et sted hvor jeg kan lære meg teknikken?

6633550[/snapback]

 

Tjaaa. Å fjerne båten enkelt, uten beskjering OG troverdig (les:umulig å se at det er manipulert) tror jeg noen og enhver vil slite med, men overbevis meg gjerne :)

 

Å bruke Clone Stamp forsiktig er imidlertid nytting å kunne for å fjerne alt fra støv til rusk og mindre uønskede objekt i bilder.

Sikker på du finner info på nett om du søker på 'clone stamp photo photoshop' eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Takk for all respons! :)

 

Da det ser ut til at flertallet av dere syns båtripa gir mer helhet til bildet, blir jeg nok å beholde bilde slik det er nå. Om jeg skal redigere bort båtripa, vil det nok ta meg MYE jobb, og resultatet er da veldig usikkert. Kanskje jeg gjør et forsøk en dag... Angående croppinga så skal jeg prøve et nytt utsnitt, for å se om det gjør seg noe bedre.

 

Ragamuffin: Ville ikke en ISO på 1250 tatt med frihånd gitt veldig mye korn i bildet? Jeg har brukt ISO 125, f/4.0, 1/200.

 

Liker også det dere påpeker at båtripa viser bildet er tatt nettop fra båt med 50mm, og ikke fra land med telezoom. Til slutt vil jeg spørre dere om fargene. Bra slik de er, eller ville derre gjort noen endringer?

 

Legger ved original-bildet som forespurt.

img1786webkg0.th.jpg

Lenke til kommentar

Når dere sier dette om båtripa så får jeg vanskelig for å argumentere for min egen påstand faktisk, det er meget sant at den plasserer meg i båten og lar meg ta del i stemmningen.

 

Når det kommer til fargene synes jeg disen gav orginalen en meget fin stemmning, og jeg trodde ikke det var dis på den redigerte versjonen før jeg så orginalen.

Men jeg har ingen forslag til hvordan den skal bevares bedre, men den gir absolutt bildet noe mer i mine øyne.

 

Måtte jeg ha valgt en å henge på veggen hadde det blitt den redigerte, fargene er bedre på den altså.

Lenke til kommentar
Nå har jeg studert bildet litt nøyere og jammen heller jeg ikke litt over på 'Anew sin side' mht til ripa. Nærheten til havet som den formidler (viser at du er på sjøn med en 50mm og ikke fra en molo med en 300mm) er viktig.

Helt enig her, det er bare fint at den er der... I det hele tatt et veldig fint bilde, spør du meg! :o)

Lenke til kommentar
>bilde snippet<

Da har jeg prøvd med et nytt utsnitt, som gjorde at jeg måtte nærmere måken, derav litt mer støy i bildet.

Jeg synes det første bildet du la opp var det beste... Originalbildet er litt blast, og det siste mangler nettopp nærheten til sjøen. Hvorfor skulle ikke det være tatt med en 300 mm (eller 4-600 mm) på land, som ragamuffin bemerker, når du ikke har noen tegn til at du er på sjøen?

Lenke til kommentar
Tjaaa. Å fjerne båten enkelt, uten beskjering OG troverdig (les:umulig å se at det er manipulert) tror jeg noen og enhver vil slite med, men overbevis meg gjerne :)

 

Å bruke Clone Stamp forsiktig er imidlertid nytting å kunne for å fjerne alt fra støv til rusk og mindre uønskede objekt i bilder.

Sikker på du finner info på nett om du søker på 'clone stamp photo photoshop' eller noe lignende.

 

Her prøvde jeg hvertfall. Siden dere nå vet hvor båten skal være, så blir det selvfølgelig å studere bildet.

Men et tappert forsøk av meg.. 5 minutters jobb.

post-58147-1155067546_thumb.jpg

Endret av mclp-
Lenke til kommentar
Her prøvde jeg hvertfall. Siden dere nå vet hvor båten skal være, så blir det selvfølgelig å studere bildet.

Men et tappert forsøk av meg.. 5 minutters jobb.

6636921[/snapback]

 

Wow. Jeg er mektig imponert. Se & Hør (eller kommunistpartiet i Nord Korea?) kunne nok trenge en som deg i "redaksjonen"!

 

Det utsnittet var mange hakk over Bjørnstads crop, og resultatet ble et levende og stemningsfult bilde syns jeg. Tror fortsatt jeg liker det med båtripa best, men dette illustrerer hvordan småting i et bilde kan gi to helt forskjellige uttrykk. IMHO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...