Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjerne NAT/slå av brannmur helt med Ngt/Netopia.

Anbefalte innlegg

har sett mei lei på den innebygde brannmuren i Netopia/Nextgentel routeren.

Går drit treigt i passive mode på fildeling ++.

skype, msn fildeling etc..

nå litt på å legge til porter på NAT lista, men syntes det høres mye bedre ut og få det bort. Bruke Software firewall isteden.

etter å ha sett på denne guiden her:

http://www.ntavados.net/guide/ngt

noen som vet om denne er helt trygt å bruke/noen som har gjort det her?

nå har jeg en switch som jeg deler internet tilkoblingen med til to andre PC, vil jeg måtte trenge å stille inn noe eller holder den xp instillingen med motta IP automatisk?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har sett mei lei på den innebygde brannmuren i Netopia/Nextgentel routeren.

Går drit treigt i passive mode på fildeling ++.

skype, msn fildeling  etc..

nå litt på å legge til porter på NAT lista, men syntes det høres mye bedre ut og få det bort. Bruke Software firewall isteden.

etter å ha sett på denne guiden her:

http://www.ntavados.net/guide/ngt

noen som vet om denne er helt trygt å bruke/noen som har gjort det her?

nå har jeg en switch som jeg deler internet tilkoblingen med til to andre PC, vil jeg måtte trenge å stille inn noe eller holder den xp instillingen med motta IP automatisk?.

6631206[/snapback]

ingen som har nextgentel som kan svare på dette? :(

Lenke til kommentar
bare til og åpne porter i netopia routeren det..har selv gjort det..funker fint som bare det..

6632069[/snapback]

bør jeg ta og oppgradere firmwaren i denne netopia 4542?. var inne på endring/nextgentel kundesider, og får beskjed om at firmwaren er for gammel til å kunne gjøre noe derfra...

Lenke til kommentar

Hvis du velger å oppgradere firmware må du være obs på at innstillingene som routeren kommer med fra nextgentel mest sansynlig vil slettes med mindre du tar backup på en eller annen måte. Dette er ikke farlig i seg selv, men du må nok belage deg på en tlf til kundeservice for hjelp til å konfigurere den igjen..

Lenke til kommentar

Det er ikke noe firewall... det er et enkelt filterset for porter under 1024. I tillegg er det selvfølgleig NAT, siden det hadde vært umulig å kjøre mer enn èn PC om gangen bak ruteren om den ikke brukte det.

En enklere måte å sette opp NAT-løst setup er å bruke bridge mode funksjonen forresten, men den guiden der skulle fungere i utgangspunktet.

EDIT: Mulig det bare er 3351 som har bridge mode mulighet. Husker ikek på stående fot.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet, kan ikke boksene til Nextgentel settes i bridge-mode?

Eneste måten å få bort NAT/firewall på routeren, er å kjøpe et /30 subnett av Nextgentel. Det koster sikkert litt ekstra i mnd. Da får du en REN ip (uten NAT eller noe ut) av boksen.

Dvs. i teorien får du 4 ip'er, men en går bort til nettadrese, en til broadcast, en til selve boksen, og en du kan bruke selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...