Gå til innhold

Strømkrav til bilstereo

Anbefalte innlegg

Jeg synes ukens tilbud på komplett var ganske imponerende:

Eltax ICE CR-550 CD-Radio, 4x40W Max, RDS, MP3, USB inngang, MMC/SD kort leser kr 595,-

Fra før har jeg et elendig stereoanlegg i stua og lurer på om dette kan være en fin erstatning dersom jeg bygger den inn i et litt pent "kabinett" med god lufting. Men hvor stort strømkrav har en slik? Tenkte jeg skulle bruke en gammel 14V strømforsyning for bærbar PC, noe som sikkert ligner batterispenningen i en bil ganske mye.

Synes dere i det hele tatt dette er en god idé eller får jeg mer for samme pengesum andre plasser?

Høytalere har jeg fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man antar 4x40W betyr 160W (kan være overdrevet), legger på litt for resten av elektronikken, og tipper 60% effektivitet på DC-DC converter, så havner du opp i 200 - 250W (rundt 20A). Det er nok vesentlig mer enn en bærbar PC trekker.

Jeg ville tro at det koster mer å lage en bilstereo kontra en stuestereo (jevnfør bærbar PC kontra vanlig), det er visse utfordringer i å lage det smått. Hvis da prisen er den samme så må vel kvaliteten bli dårligere.

Lenke til kommentar

Men er ikke høyttaler-audio-watt en slags toppverdier som ikke har mye rot i virkelighetens watt (J*s) ? Hvis ikke så burde jo både bilstereoen og høytalerne kreve viftekjøling for å unngå overoppheting.

40W per høyttaler er på linje med varmeutviklingen til Radeon 9700Pro og

rundt 100W for bilstereoen er på linje med varmeutviklingen i en Pentium4 Prescott 2,8-3,2GHz.

Lenke til kommentar

4x40w paa en bilstereo er 40 watt delt paa 4 som oftest....

sikringa baki spilleren min er paa 10A saa

kansje stromforsyninga di takler det.

har selv en gammel cd spiller i garasjen som jeg kjorer

paa en gammel batteri lader og det funker fett.. :thumbup:

Endret av nokiakiller
Lenke til kommentar
espennyh: Hvorfor anbefaler du det?

6636331[/snapback]

Hvorfor jeg IKKE anbefaler det er, at om du har en bilspiller som utgangspunkt inne er det ikke stort å fortsette med om du skal bygge på seinere.

Det vil også være 2 forsjellige lydbilder i et hus og i en bil.

En kompis hadde bilstereo inne en stund, før han putta det i bil,

Om han skulle ha noe en noen bittesmå høyttalere koblet til måtte han ha bilbatteri også.

Hva med å finne en rimelig, eller brukt receiver/forsterker beregnet for innebruk ?

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Hva med å finne en rimelig, eller brukt receiver/forsterker beregnet for innebruk ?

6636373[/snapback]

Akk, så A4 :p

Jeg tenkte bare at jeg fikk mye for pengene ved å velge utradisjonellt. At systemet i så fall ville blitt ganske kompakt er bare en fordel siden det digre vraket av et stereoanlegg jeg har fra før tar ubehagelig mye plass i en allerede trang leilighet. Har du noen konkrete anbefalinger på reciver/forsterker til ca 600kr eller litt mer som kan gjøre noe tilsvarende som bilstereoen?

Lydbildet blir sikkert forskjellig ja. Blandt annet slipper man duringen fra en motor hjemme i stua. Men at det skal være negativt tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...tot=1472&page=4

Når det gjelder ny forsterker er det jo noe billig-greier på komplett da: Eltax Acura AMP-70, Stereo forsterker, 2X50W RMS til 695 ,- Om du ikke har all verden av stereo skulle denne duge om du ikke stiller så alt for høye krav.

Men, om du vil eksprimentere med bilstereo inne så er det jo bare å prøve. Er jo ikke all verdens penger spillern koster eller.

Lenke til kommentar

Hmm.. Den fra finn er uaktuell av flere grunner. Blant annet kan jeg ikke hente den i Oslo som krevd. Forsterkeren fra komplett koster en hundrelapp mer, har 2*50W i stedet for 4*40W, har ikke RDS-radio, ikke CD-leser, leser ikke mp3, ikke USB og minnekortleser osv. Men drives til gjengjeld enkelt og greit fra 230V.

Ellers så ser jeg med andre øyekast en stor svakhet med bilstereoen som jeg linket:

Signal-til-lydforhold  50 dB
Lenke til kommentar

4x40w max betyr 4x 20W RMS ved 14,4V spenning som igjen betyr 4x13W RMS ved 12V spenning. (Her er det snakk om 4ohms høyttaler hele veien. Har du 8 ohms høytalere kan du dele alle verdiene på 2) 13W er ikke veldig mye men spiller mye høyere enn de fleste tror. Effektuttak ved "vanlig spilling" ligger normalt på kanskje 1W rms men har toppverdier 10 ganger høyere.

Spilleren er helt sikkert ikke sikra med mer en 10A og du driver den ganske sikkert veldig bra med en strømforskyning som klarer å levere ca. 6 amp.

At det er forskjellige lydbilder i bil og hjemme har absoultt ingenting å si på forsterkeren.

Det som er helt sikkert er at du for 600,- får veldig mye for pengene.

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...