Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stasjonær PC! 15.000 +/-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Går gjennom en gang til hva jeg har tenkt:

Jeg kjøper en trådløs router jeg setter på ROM1.

Den nye PCen setter jeg på ROM1, og trenger derfor bare nettverkskortet i HKet. Ikke trådløst.

Den gamle PCen setter jeg på ROM2. Da trenger jeg derfor et trådløst PCI kort i den maskinen.

--------------------------------------

Dette er det jeg antar jeg må gjøre for å få internett på begge PCene.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

6644434[/snapback]

Du behøver ikke nødvendigvis et trådløst pci kort. Har du USB, kan du kjøpe en usb dongle. Da slipper du å montere noe.

Edit: Et slikt feks: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302973

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar

Jepp, USB er nok det enkleste. Men PCI er ikke vanskelig det heller.

EP-8HDAI_PRO_3.jpg + dwl-g510.jpg

Kortet settes ned i en av de hvite lange portene. Det passer ingen andre steder. Det er valgfritt hvilken av de hvite portene du velger bare den er ledig. Kortet skrues fast med en skrue i toppen av metallbraketten så ikke kortet skal løsne om man dytter hardt på antenna.

Men jeg vil slenge med med på USB-anbefalinga. Det følger som regel med forlengelseskabel og det gjør det lettere å plassere den så man får bra signal.

Lenke til kommentar

USB, ja. Har sett litt på det. Sitter med en følelse av at det ikke er like driftssikkert osv. som et PCI kort, men tar sikkert feil. Noen som har erfaringer med USB?

Forresten, ser litt på sonny sin tråd som har kopiert en del fra min tråd. Der sier mange at 7600 GT er et dårlig valg, og at du finner mange andre som er like billig og mye bedre? Er dette sant eller vil 7600GT være et godt kort for meg?

Lenke til kommentar
OK, takk. Tror nok det blir et 7600GT.

Rammen er jeg også veldig usikker på. Er det et godt kjøp? Gode ram?

6649371[/snapback]

Såvidt jeg kan se støtter HK ditt ram frekvens opptil 800mhz. Den rammen du har valgt er på 667 mhz. Tror neppe det har noen betydning, men det vet sikkert andre bedre en meg.

Hvis du vil slå på stortromma, så kan du jo investere i 4 gb med ram. Tror det kan faktisk føre til en ytelses forbedring når du skal holde på med videoredegering. Men igjen, det er sikkert andre som vet det bedre.

Lenke til kommentar

Jeg anbefalte 667MHz siden det er et stort prishopp opp til 800MHz og for det prishoppet får man en veldig liten ytelseforbedring. Jeg mener dermed at det ikke er verd pengene å velge 800MHz i denne omgangen.

4GB ram kommer neppe til å hjelpe noe særlig. Kan ikke tenke meg at Adobe Premiære bruker mer enn rundt 1GB ram. (litt rom for topper og andre programmer er jo kjekt å ha så 2GB tror jeg er mer enn nok. Det kan man uansett følge med på i oppgavebehandling og se hvor mye ram som er i bruk til en hver tid. Hvis bruken ofte stanger opp mot 2GB så kan man jo oppgradere med et par GB ekstra senere når prisene forhåpentligvis har sunket litt.

Lenke til kommentar

Du glemte at det må kjøpes på netshop:P

Vil gjerne ha noen konkrete forslag som er bedre enn det jeg har valgt.

Forresten, går det an å spille litt med PCen slik som den ser ut nå? Med 7600GT? PCen skal ikke brukes hovedsaklig til spilling, det er ikke en gaming-pc men kan godt bli et spill her og der. Hvem vet? :D Det er egentlig en allround PC som skal brukes til video, vanlig familiebruk og kanskje litt spilling hvis det kommer noe kule spill. Vil at den skal funke til alt liksom.

Er det stor forskjell på en PC man skal spille med og ikke?

Problemet er bare at jeg ikke vet om det blir BF2 eller GTA1 liksom:P

Hvis det blir noe spilling.

Lenke til kommentar

Ok, simen.

Da står det mellom disse minnebrikkene:

Disse hadde jeg valgt:

OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel (667MHz, 4-4-4-12) - 1895,-

Disse foreslo Simen:

OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel (800 MHz, 5-5-5-12) - 1895,-

OCZ DDR2 2048MB Dual Channel Gold (667 MHz, 4-4-4-8) - 1625,-

Hvilken ram ville dere valgt?

edit: synes det er litt rart at begge Gold-brikkene koster det samme?!

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Bump! Drar  på hytta idag og kommer hjem på søndag, så får ikke svart noe før da.

6653896[/snapback]

Håper du har hatt et fint på hytta. Jeg ville ha kjøpt de minnebrikkene med 800mhz. Siden prisen er den samme og de teoretisk yter litt mer. Hvis ikke de, ville jeg ha kjøpt de billigste 667mhz.

Lenke til kommentar

Har hatt det veldig fint på hytta:P Takk for det Gaute.

La nå disse:

i handlekurven.

Er dere enige i at dette er de beste til denne prisen på netshop? Kan sikkert gå litteranne opp og litt ned i pris. Går gjerne litt opp om det er stor forskjell.

Lenke til kommentar
Har hatt det veldig fint på hytta:P Takk for det Gaute.

La nå disse:

i handlekurven.

Er dere enige i at dette er de beste til denne prisen på netshop? Kan sikkert gå litteranne opp og litt ned i pris. Går gjerne litt opp om det er stor forskjell.

6668707[/snapback]

Du har et hovedkort som støtter maks 800mhz på minnet. Nåpr du kjøper 800mhz minne så utnytter du hovedkortet maksimalt.

Hvis du skulle overklokke, må en være nøye med minne. Du skal ikke det.

Du får nå en fin maskin til å drive videoredigering på + at den er en anstendig spillemaskin. Hvis du om to/tre år oppdager at det er et spill du ikke klarer å kjøre er det bare å kjøpe et nytt grafikk kort til ca 1500. Det vil være bedre en dagens toppkort til 4000.

Lenke til kommentar
Ja, skjønner.

Synes oppsettet mitt ser greit ut nå egentlig. Fornøyd :D

Men det som er vanskelig, det er å bestemme seg om jeg skal vente til Vista eller ikke. Jeg synes det er litt kjipt å betale 3000 for XP også må jeg punge ut med enda mer for å få Vista!

6670884[/snapback]

Nå har jeg ikke så mye greie på winxp versjonene, kjører Kubuntu. Men trenger du winxp pro? Klarer du deg ikke med winxphome? Den koster såvidt jeg kan se 750.

Hvis du absolutt skal ha winxp pro, hva med denne versjonen, koster 1200

Hvis du har en pc fra før, kan du ikke bruke den lisensen?

Edit: Du får sikkert et tilbud fra MS om oppgradering fra xp til vista.

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar

Vil ha XP Pro.

Fant ut at retail-versjonen kosta 3000, mens den du linka til kosta 1000. Vet ikke forskjellen.

Den PCen jeg har fra før, skal brukes den og. Og jeg kan ikke ha samme lisens på 2 maskiner.

Og helt til slutt, jeg vil ikke kjøpe XP nå, for å så kjøpe Vista om noen få måneder. Men jeg må jo vente til Conroe likevel, og kanskje Conroe ikke kommer så lenge før vista? Vanskelig dette...P

Edit: Ja, det kan være jeg bare kan kjøpe en oppgradering ja.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...