Gå til innhold

bildet utenfor "bildet" på pj

Anbefalte innlegg

har en htpc med tx200 koblet til med dvi-hdmi kabel.

Det som skjer er at deler av skjermbildet er "utenfor", dvs blir ikke vist av pj'en. Jeg kjører native oppløsning på den, 1280x720. Det eneste jeg kan forstå er at en eller annen plass langs veien er signalet større enn 1280x720, eller så skalerer pj'en bildet.

noen ideer? veit ikke om dette er rett kategori for posten, men prøver meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man kjører analog: Det som er normalt er at man kan bruke projektorens menyer via fjernkontroll og flytte bildet. "Auto" pleier å være tilgjengelig, og gjøre susen med å kalibrere bildet.

Siden du kjører digitalt, burde det egentlig ikke være et problem. Men du sier du har et, så da kommer teori #2 opp. Dette har jeg selv erfart, og mange andre også med forskjellige projektører.

Nå er det en stund siden jeg eksperimenterte med dette, så forhåpentligvis vil noen rette meg opp hvis jeg skriver noe galt:

Problemet er at noen projektører rett og slett bommer på DVI signalet fra en PC. Jeg vet ikke hvilkne merker, men jeg vet at Sony og Panasonic har slitt med problemet, min egen PT-AE700 inkludert. Vanligvis har man to alternativer - det ene går ut på å vise bildet 1:1, som er det riktige å vise en "native" oppløsning fordi man da unngår skalering. Problemet her blir at ~5% av ytterkantene forsvinner, man får et inntrykk av at bildet er "zoomet" inn en liten anelse. Alternativ #2 jeg har lest om går ut på å vise hele bildet, men da med skalering eller ikke 1:1 pikselmatch som igjen betyr ufokusert bilde.

Løsningen er egentlig ganske enkel - kjør analogt. Jeg kjører en ~10m lang ~450kr VGA kabel fra PC til projektør, og sammenliknet denne med 3m DVI kabel. I mitt tilfelle var forskjellen der, men den var ikke stor nok til å la maskinen stå i samme rom. Med VGA kabel får du garantert et riktig bilde, og på 60Hz er båndbredden såpass lav at du nesten er garantert et godt bilde.

EDIT: For å konkludere - digitalt skal være bedre, men pga. oppløsningsproblematikken kan det lønne seg å kjøre analogt.

EDIT2: Sjekket litt mer angående den projektoren, og det viser seg at den har en egen "Overscan" instilling i menyen. Verdien er motsatt, dvs. ~10=null overscan, og 0 er maks overscan. Verdt et forsøk?

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Sjekket litt mer angående den projektoren, og det viser seg at den har en egen "Overscan" instilling i menyen. Verdien er motsatt, dvs. ~10=null overscan, og 0 er maks overscan. Verdt et forsøk?

sannsynligvis. men jeg veit ikke helt hva du snakker om der. er ganske fersk på dette med bilde.

som du har sagt, er det ca 5% zoom, f.eks den øverste linja på vinduer i fullskjerm (den som typisk er blå i windoze) er utenfor bildet.

jeg hadde gleda meg så fryktelig til å kjøre dvi/hdmi fordi jeg hadde nemlig sett for meg at det ble justert rett inn 1:1 uten å skalere slik at pixlene blir fine og skarpe. så dette var litt skuffende, men jeg er interessert i å høre dine ideer.

og takk for svar ;)

Lenke til kommentar

OK, projektøren har en fjernkontroll som du kan bruke til å få tilgang til projektørens menysystem. Etter det jeg har sett av bilder, antar jeg du får denne opp ved å trykke på "Menu" knappen på fjernkontrolleren.

Du får da opp en meny med "Picture", "Image", "Input" etc. på venstre side, og settings for respektive menyvalg på høyre side. Du skal inn på IMAGE og velge OVERSCAN på høyre side. Verdien skal stå på "10" hvis jeg har forstått dette riktig.

Good luck :)

Lenke til kommentar
OK, projektøren har en fjernkontroll som du kan bruke til å få tilgang til projektørens menysystem. Etter det jeg har sett av bilder, antar jeg du får denne opp ved å trykke på "Menu" knappen på fjernkontrolleren.

6632074[/snapback]

lollerskates, takk for detaljert nok forklaring ;)

jeg har enda ikke sett det menyelementet når jeg har holdt på med pj'en (den er bare et par dager gammel i vårt hus) men jeg skal sjekke det når jeg kommer hjem igjen.

tusen takk for svar ;)

det er så mange aspekt ved projiserte bilder som er nytt for meg at jeg kommer nok til å bruke mye tid på å sette meg inn i det. så jeg er takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg er nesten 100% sikker på at du skal få pixelmapping fra PC med TX200, så du får prøve lykken med innstillinger for overscan.

For å sjekke at alt er ok kan du bruke vedlagte testbilde for pixelmapping og overscan. Lykke til!

post-15088-1155007119_thumb.png

Edit: Flyttes fra Skjermer til Video.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Jeg er nesten 100% sikker på at du skal få pixelmapping fra PC med TX200, så du får prøve lykken med innstillinger for overscan.

For å sjekke at alt er ok kan du bruke vedlagte testbilde for pixelmapping og overscan. Lykke til!

post-15088-1155007119_thumb.png

Edit: Flyttes fra Skjermer til Video.

6632325[/snapback]

si meg var det testbildet i 1280x720?

og er pixelmapping det samme som 1:1?

har forresten kjøpt meg dve, må være noe på den plata som kan hjelpe meg å korrigere overscan.

takk for hjelp med plassering av posten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...