lohelle Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 (endret) har en cisco router på jobb som jeg ønsker å tweake litt (qos). Dette er en Cisco 2610XM med 48 MB flash og 192MB DRAM. utdrag av config.. ip inspect name fwin ftp audit-trail on ip inspect name fwout ftp audit-trail on class-map match-all ftp description Prioritet for ftp match access-group 101 ! ! policy-map ftp class ftp set ip dscp cs1 interface fastethernet 0/0.2 ip inspect fwin in ip inspect fwout out service-policy output ftp service-policy input ftp ip access-group dmzout out .... ip access-list extended dmzout permit tcp any any eq 21 osv osv access-list 101 permit tcp any gt 1023 any eq 21 access-list 101 permit tcp any eq 21 any gt 1023 --------------------------------- ble litt skrevet om her så kan være et par glipper.. med ip inspect så vil router åpne for nødvendige porter for tjenesten (returporter osv) Dette løser problemet vanlige ACL's har med for eks ftp ,der klient/server plutselig kan begynne å bruke høye porter som både source og destination.. Dette løses gjerne med permit tcp ..... gt 1023, men dette åpner FOR MYE porter syns jeg. Da er mitt spørsmål: Hvordan kan jeg prioritere (eller nedprioritere) ALL trafikk av for eks type ftp? Problemet er at man kun matcher ACL's (for eks match access-group 101). Dette vil ikke prioritere riktig når source OG destination er "random" Går det ann å matche "resultatet" av en inspect (eller tilsvarende) i steden for? da vil ALL ftp-trafikk (eller andre typer) bli prioritert. håper dette var noenlunde forståelig og håper at noen har tips. Endret 7. august 2006 av lohelle Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 OK! da fant jeg ut av dette likevel (selv om jeg har fundert en stund) trikset er at alle (tror jeg) applikasjonene som kan matches under ip inspect også kan matches under class-map. Navnet på kommanoen (protocol) forvirret meg litt bare.. class-map ftp description nedprioritere ftp trafikk match protocol ftp class-map VOIP description prioritere sip trafikk match protocol sip osv Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 (endret) fortsetter å prate med meg selv jeg i håp om at noen kan ha nytte av dette.. class-maps: class-map match-all snmp match protocol snmp class-map match-all pptp match protocol pptp class-map match-all imap match protocol imap class-map match-all http match protocol http class-map match-all smtp match protocol smtp class-map match-all syslog match protocol syslog class-map match-all ftp match protocol ftp class-map match-all rdp match access-group 101 class-map match-all sip match protocol sip class-map match-all pop match protocol pop3 class-map match-all gre match protocol gre policy-map priority class ftp set ip dscp 1 class sip set ip dscp 61 class pptp set ip dscp 30 class gre set ip dscp 30 class http set ip dscp 1 class rdp set ip dscp 40 class pop set ip dscp 25 class smtp set ip dscp 25 class imap set ip dscp 25 class snmp set ip dscp 60 class syslog set ip dscp 60 interface fastethernet 0/0.2 service-policy input priority service-policy output priority nå blir MASSE pakker tagget med ny prioritet i hvert fall! noe jeg fant irriterende var at man tydligvis ikke kan matche mange protokoller samtidig i en class-map (eller ACL og protocol samtidig) Endret 7. august 2006 av lohelle Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Ok! da fortsetter jeg med min monolog.. har endret "set ip dscp xx" til "set ip precedence x" se bilde under for statistikk (show ip policymap interface fastethernet 0/0.2 + excel) litt under 20% blir ikke matchet av mine class-maps og blir fanget opp av default class-map er det noe GRATIS program som kan hente ut denne statistikken raskt og smertefritt? helst ikke via netflow (har en tendens til å få min router til å henge merkelig nok) Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 noe jeg fant irriterende var at man tydligvis ikke kan matche mange protokoller samtidig i en class-map (eller ACL og protocol samtidig) fant ut det også.. svaret lå som vanlig rett fremfor meg... class-map match-any voip match protocol sip match acl 101 osv... match-ANY Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Just in case: takk for at du fyller ut videre, noen vil helt sikkert ha nytten av det en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå