Gå til innhold

Hva er egentlig .NET?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på... Hva er egentlig .NET? Ut fra det jeg oppfattet da jeg snakket med en proff systemutvikler er det et eget språk... Men.. Nå ser jeg at mange nevner VB og C# i denne sammenhengen... Nå er jeg veldig forvirret.. Noen som kan forklare litt for meg :(

 

Har også hørt om .NET Frameworks... Hva er det?

 

Hva må jeg laste ned for å begynne med .NET? :dontgetit:

 

Takk for svar :)

Endret av Rinox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.NET er et rammeverk. det består av mange programmeringsspråk, blant annet VB.NET og C#. .NET er .NET Framework er det samme.

 

Du kan tenke på .NET som et miljø, eller en "boble" programmer skrevet i et av .NETs programmeringsspråk kjøres i. .NET er et krav for å kjøre programmer skrevet i f.eks. C#.

 

alle programmer/scripts går gjennom en prosess før det kjøres på klienten. f.eks. et scriptspråk som PHP kjøres gjennom en parser i det du etterspør scriptet. Andre programmer kompileres ofte direkte til binækode. Programmer skrevet i et av .NETs språk kompileres til et mellomspråk (mellom f.eks. C# og binær maskinkode) som kalles MSIL, eller bare IL (MicroSoft Intermediate Language). I det du kjører et program kompileres det nok en gang av en JIT-compiler (Just in Time).

 

.NET består av flere komponenter (nevner selvsagt ikke alt):

1: programmeringsspråkene (C#, VB.NET, J# osv... det finnes veldig mange)

2: et felles klassebibliotek

3: CLR, dette er den "boblen" som programmet ditt kjører i. Common Language Runtime.

 

Det at alle .NET språk kompileres til IL gjør at man kan lage noe kode i et språk, og bruke koden i et annet språk. (for eksempel lage en klasse i C#, bruke i VB)

 

Ellers er det mange andre praktiske ting med .NET som du vil lære om senere, ting som garbage collection, sikkerhetsrelaterte ting, osv...

 

Du kan lese på wikipedia om C#,VB.NET, .NET Framework osv.. lære hvordan det er bygd opp

Lenke til kommentar

Har lest ganske lenge nå og har funnet svar på noe av det jeg lurer på... Det jeg ikke skjønner nå er... Er visual studio et programmeringsspråk? Er det noe som er visual studio .net? Er visual studio et programmeringsspråk som er oppgradert fra visual basic?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Visual Studio er et program (eller nærmere programløsning) laget av Microsoft for utvikling av applikasjoner; det være seg webløsninger eller mini-kalkulatorer; i et .NET rammeverk.

 

Du kan skrive .NET i notepad også, for så å kompilere, men det blir fort litt mer tungvindt enn vha Visual Studio. Visual Studio har videre endel mer eller mindre snaxy funksjoner, som hjelper deg under arbeidet.

Lenke til kommentar

ASP.NET er .NET for websider.

 

I ASP.NET kan man bruke enten C# eller VB.NET.

 

ASP.NET er omtrent samme som .NET for desktoppen, bare at man ikke har System.Forms. (Trur det er det det heter). Men tilgjengjeld får man noen nye klasser for webben. Kan du VB.NET (eller C#) så kan du ASP.NET! :)

Lenke til kommentar

Skal du begynne med .NET vil jeg anbefale deg C# fremfor VB.NET av 3 grunner (noen er sikkert uenige i den første)

 

1: C# er mer oversiktlig kode og ligner mer på andre språk

2: det meste av dokumentasjon er skrevet i C# (det er det viktigste argumentet)

3: jeg får inntrykk av at folk generelt liker C# bedre enn VB.NET

 

ASP.NET kan sammenliknes med PHP, begge er scriptspråk for web. Visual Studio er et IDE for programmeringsspråk i .NET. ASP.NET er en del av .NET rammeverket som brukes til å utvikle websider (.aspx sider), akkurat som ADO.NET er databasekommunikasjon.

 

Det finnes masse kode du kan bruke som følger med .NET, som kalles et klassebibliotek (FCL, Framework Class Library). FCL er delt inn i namespaces, som igjen består av klasser. klassene igjen består av metoder, properties, events, delegates, indexers osv....

 

Skal du lage et standard skrivebordsprogram bruker du kode du finner i namespacet System.Windows.Forms (og sikkert andre også, kommer an på hva du skal gjøre i programmet ditt). ASP.NET bruker System.Web og System.Web.Ui

 

Du trenger ikke kunne noen andre språk før du begynner med C#, men det ville gjort det enklere for deg. Skaff deg en god bok, så kommer du til å klare deg greit. Du finner ikke noen god C# bok på norsk, så du må belage deg på å lese engelsk. Jeg har lest både C# Bible og Programming C#. Jeg likte Programming C# av Jesse Liberty best, men den kan bli temmelig tung å lese for en som er helt nybegynner. Kanskje Learning C# av O'Reilly kunne vært mer passende?

 

ze5400: System.Windows.Forms er vel det du tenkte på

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Skal du lage et standard skrivebordsprogram bruker du kode du finner i namespacet System.Windows.Forms (og sikkert andre også, kommer an på hva du skal gjøre i programmet ditt). ASP.NET bruker System.Web og System.Web.Ui

 

Jah, akkurat det jeg mente, klarte bare ikke å forklare det. Orka ikke å hente frem Visual Studio for å sjekke, og det skal sies at jeg roter veldig lite manuelt inne i Windows.Forms, liker å la utomatikken gjøre mest :)

 

Ang. dine argumenter for C#:

1. Dette er høyest subjektivt, ang. hvor oversiktlig, jeg synsb VB lignende kode er mye mer oversiktlig enn C lignende.

 

2. Meste av MSDN dokumentasjonen er for både C# og VB.NET (og mye av det også C++ og J#).

 

3. Er dette et argument engang?

 

Som jeg har sagt tidligere; velg C# hvis du har tenkt å lære andre språk!

 

Ellers kan du kjøre på med VB.NET :)

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

at det finnes mer dokumentasjon for C# enn VB.NET trenger man vel ikke engang diskutere, det er et faktum. og som du selv sa, kun "det meste" er for VB.NET i tillegg til C#, mens alt er i C#. når det kommer til bøker er det også mer for C#

 

EDIT: nei 3'ern var kanskje ikke et argument engang nei :p

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Resultater 1 - 10 av ca. 3 120 000 for "C Sharp". (0,04 sekunder)

Resultater 1 - 10 av ca. 11 500 000 for "Visual Basic Net". (0,04 sekunder)

 

Resultater 591 - 593 av ca. 91 300 000 for "C#". (0,23 sekunder)

Resultater 1 - 10 av ca. 154 000 000 for "VB". (0,29 sekunder)

 

 

EDIT: Det var litt usaklig av meg, men poentget mitt er at det er ikke er lite info om noen av dem, og kan du skrive VB.NET kode kan du lese C# kode (og omvendt). Jeg driver på i VB.NET, men likevel klarer jeg å skrive applikasjoner i C# på mono (linux) uten de store problemene mine. Poenget er at det er samme rammeverket, og selv om syntaksene er litt anneledes er det likevel ikke verre enn at man kan komme inn i begge deler. :)

 

 

EDIT2: Tusen takk hokky, jeg er helt enig! :)

Dette endte uansett med å bli en subjektiv diskusjon. For C# og VB.NET er jo 2 sider av samme sak :)

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...