AlecTBM Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Den siste der forsto jeg ikke noe av. Kan du forklare den Torbjørn? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) ligningen sier t = t0 / sqrt( 1 - v^2/c^2 ) reiser du fortere blir ikke tiden, t, negativ, den blir imaginer pga roten av et negativt tall Endret 11. august 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Er dette bevist, eller er det kun teorier? (Imaginer = imaginær ? ) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) formelen er en enkel utledning av dilemmaer som oppstår fordi lyshastigheten er konstand (stammer fra pytagoras) det er sett beviser på dette, et målbart eksempel står i 3-FY boka. en spesiell partikkel med meget kort levetid dannes når kosmisk strålign treffer atmosfæren. levetiden til denne partikkelen er så liten at den aldri vil nå ned til jordoverflaten for å kunne måles. denne levetiden er målt i partikkelakseleratorer i tilsvarende prosesser som skjer i atmosfæren, så man er relativt sikker på dette. likevel måler man denne partikkelen fra der den kosmiske strålingen treffer atmosfæren. det forklarer man med at den har så høy hastighet at tiden blir relativ, og går saktere, slik at den rekker å ferdes ned på jordoverflaten før dens tid er ute! Endret 11. august 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Er dette fenomene de ekspreminterer med og prøver å "ta bilde" av denne partikkelen? Bruker en kjempestor sirkelformet tunnel som de skyter partikler igjennom, og tar bilder når disse partiklene kæsjer. Eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Tid = Lysets hastighet I følge kvantemekanikken så er det slik at hvis vi reiser i lysets hastighet så er jeg like mye på denne siden av galaksen, som på den andre. Tid blir irrelevant. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Kan virkelig tid bli påvirket av hastighet/akselerasjon? I så fall hvordan er dette mulig? 6630421[/snapback] Ja. Jeg vil råde deg til å se dette klippet. Det handler egentlig om verdens første tidsmaskin, men det er verdt å se, fordi de forklarer hvorfor tid går sakere, jo fortere man beveger seg. Dette er ikke en teori, men det er bevist i flere forsøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå