Gå til innhold

Hvordan sjekke om maskinen er på nett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en local server og jeg har laget en startside som ligger på denne servern.

Det jeg vil er at man skal ha to forskjellige menyer avhengi om man er på nett eller ikke.

Er det en kode som finner ut om maskinen er tilkobla nettet?

6630360[/snapback]

Hmm, jeg vet ikke helt om jeg forstår problemet her... Men tenkt situasjon - hvis siden blir hentet med url www.mittdomene.no er host "online" også for den store verden, alternativt en ekstern ip i mangel på domenenavn. Hvis siden kalles fra localhost eller intern ip gir du bruker den andre menyen...

Men "sjekke om en maskin er på nett eller ikke"? Misforstår jeg så utdyp gjerne.

Lenke til kommentar

jeg har altså en localhost på pcn min og der har jeg laget en start meny,

Det er to menyer, en meny med linker ut og i localhosten og en annen meny til bare local hosten.

Jeg vil da ha en kode som sjekker om jeg er på nett, resten fikser jeg selv.

Lenke til kommentar

bruk system() til å pinge google eller noen andre sider som har god oppetid. Er vel enkelt og greit? Ping gjerne google.com og ip-adressen for å kontrollere om at det bare er dns som er nede.

Ikke verdens mest elegante løsning men vil jo tro at det er ganske greit. Om du av en eller grunn ikke skulle få system til å fungere kan du jo bare sette opp en cronjob å printe ut pingresultatet til en fil en gang hvert femte minutt eller noe. Evt om du bruker windows: planlagte oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...