Gå til innhold

Sette opp ftp server i fedora core 5, (proftpd)

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har jukset litt og lastet ned en ferdig pakke fra apachefriends.org , men den funker (eller nesten).

Problemet er at jeg ikke får configurert proftpd. Tenkte jeg skulle ha flere brukere osv, pluss en anonym bruker. Da jeg gikk inn på proftpd sine sider fant jeg noen eksempler, men de virket ikkehelt.

Er det noen som har en basic conf fil som jeg kan leggetil ekstra brukere i? (med eget passord, brukernavn og egen mappe)

Takker for all hjelp

Endret av halvis_92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruk pakkesystemet?

6630394[/snapback]

Hvis han har kommet til konfigureringen, så er det vel rimelig å anta at han fått installert pakka?

Til trådstarter: Du bør nevne proftpd i emnet slik at du tiltrekker de som kan proftp, og ikke oss som kan Fedora.

Lenke til kommentar

brukere er jo de samme som er i linuxsystemet, skal de ikke ha ssh login så er det vel bare å definere at de ikke skal ha det når du lager brukerne. ftpområdet burde chroote til hjemmeområdet eller evt en delt mappe. Eksempler for anonym bruker finnes default i configen. Du kan jo også søke opp virtual users om jeg ikke husker feil

Lenke til kommentar

bare for og oppsumere litt, siste jeg prøvde meg på pakkesystemet virket ingen ting.

og vis jeg skal legge til en ftp bruker er det bare og lage en ny system bruker? Så det finnes ingen annen måte og gjøre det på, vis noen kan noe mer om virtual users tar jeg imot med takk.

Lenke til kommentar

bruk AllowUsers i sshd_config, så bare et utvalgt brukernavn kommer inn vha ssh.

legg så til de andre brukerne etter hvert som de trengs, vha useradd,

og bruk pakkesystemet.

yum install vsftpd

deretter fikse /etc/vsftpd/vsftpd.conf og service vsftpd start

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...