Gå til innhold

Skjerm for media (grafikk, foto og animasjoner)

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er på jakt etter en god skjerm for grafikk, foto, webgrafikk og animasjoner.

Har en god LCD, men vil ha en CRT i tillegg for referanse og bruk ved "kritiske situasjoner".

Størrelse 19"

Programmer som vil bli brukt:

Corel Photo Paint

Corel Draw

Photoshop

Dream Weaver

Flash

DxO

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ute etter en CRT altså?

Jeg vet ikke helt, du kan jo prøve å se etter skjermer fra Eizo eller Sony med Trinitron-bilderør. Brukt selvfølgelig. Det blir vel knapt produsert kvalitets-CRT lengre (så vidt jeg vet, det er godt mulig det finnes noen modeller, men det er ikke som det var før). Ellers kan du jo brenne av 20 flak på en av de billigere ColorEdge-skjermene fra Eizo da ;)

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Du er ute etter en CRT altså?

Ja, hvis det ikke har skjedd en revolusjon innen LCD i det siste, er CRT fortsatt overlegen til å skille små fargenyanser f.eks i mørke partier når man jobber med Corel Draw eller justerer bilder i DxO.

Trenger ikke nødvendigvis å være av referansekvalitet, men må likevel ha naturtro farger. Der er vel ikke bare dårlige CRT skjermer som selges nå?

Lenke til kommentar

Tja, stort sett alle produsentene har gått over til LCD for fullt nå, og det er vel så vidt jeg vet ikke noen skjermer for grafikere som blir produsert på CRT i dag (men jeg er ikke sikker altså, for all del, let om du gidder ;)). LaCie kan vel kanskje ha noe, men jeg er litt usikker på om de faktisk produserer skjermer enda. Jeg mener jeg har sett CRT fra de for ikke så lenge siden i alle fall, og det er da i alle fall kvalitet.

Jeg tror det beste en kan få fatt i per i dag er pent brukte Eizo-skjermer (evt. Sony). Jeg ser Samsung har et par dyre skjermer inne i prisguiden, men jeg har ingen erfaringer med de (jeg har et litt anstrengt forhold til Samsung og skjermer i utgangspunktet, mulig det bør nevnes). Ellers har vi jo overnevnte LaCie, selv om jeg er usikker på om ikke kanskje de også har gått helt over til LCD.

Skal man ha kvalitets-LCD må man ut med en del ja, og selv da vil ikke mørke partier være som på CRT. Skikkelig sortnivå på LCD (eller evt. en ny teknologi, f.eks. SED) lar nok vente på seg. Jeg leste et eller annet sted at noen jobbet med LCD-teknologi som ga ekstreme kontraster (uten noen vesentlig forskjell i lysstyrke, ergo bra sortnivå) for ikke så lenge siden, dette tror jeg var på vei til neste år, så det er da håp i alle fall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...