Gå til innhold

Ustabil Pc, Er det PSU?, ny PSU?

Anbefalte innlegg

Hey,

Jeg har i lengere tid hadt en ustabil pc. Byttet ram, skjermkort, godt over tempraturer, har ikke overklokket, har lagt inn windows på nytt, kjørt Memtest86 op til flere ganger.

Begyner og bli litt lei men pc'en den virker men restarter seg i ny og ne. Jeg får også endel stop meldinger med ram feil. Har nå tatt min lupe over PSU'en blir sikkert en ny en her også etter vert.

Jeg har en Digital Doc 5+ (viftestyring) på denne er det voltmetere på både 12v og 5v som overvåker dem. På Digital Doc'en ser jeg at 5v detter veldig ned noen ganger og kommer opp jeg etter en stund. Den ligger rundt 4,70v til 4,80v og detter ned til rundt 2,80v og 3v. Jeg har også prøvd og ta av mer belastning til ingen nytte??

Men så kommer det rare i Bios og i PC probe 2 fra asus så ligger den fortsatt på 4,80v når Didital Doc viser den ned i 2v til 3v.

Jeg har nå gådt PSU'en min litt mer i sømmene og brukt litt PSU kalkulatorer og finni ut at den er i grense land når jeg regner ut kommer den fram til 450W. (har prøvd flere kalkulatorer)

Og jeg har denne : Cooler Master Real Power 450w

Lurer på om jeg skal skaffe meg denne : Froton Source Epsilon 700w

Og hvilke deler bruker 5v i en PC ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er helt sikkert, det voltmetert ditt er ikke til å stole på. Hvis 5V virkelig haddet falt ned til 3V så hadde elektronikken stoppet tvert.

Det brukes 5V mange steder, og normalt vil elektronikk slutte å fungere hvis den faller under 4.75V (5%).

Det kan jo være noe galt med PSU'en, eneste måten å finne ut av det er å prøve en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...