356speedster Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Fungerer gamle UDMA33 hardisker på nye hovedkort som er oppgitt å støtte udma66/udma100 ??? (har mange udma33 disker som skal få ny maskin :smile: Lenke til kommentar
normal Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 ja det er bakoverkompatibelt (og forover) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Jeg testet faktisk et par eldgamle harddisker i helga på ny PC'en min. (MSI KT3-Ultra osv.) De gamle diskene Seagate 212MB, Maxtor 245MB og Seagate 1282MB ble satt hver sin tur som slave sammen med ny-disken (barracuda 80GB med bla. windows på) som master. Det funket fint. Jeg gjorde dette både for å sjekke om ytelsen på hoveddisken sank når de delte IDE-kabel med disse gamle og for å se hva som var på diskene. Faktisk funket dette mye finere enn jeg hadde regnet med. Ytelsen (oppstart-tiden) var nøyaktig den samme uansett om jeg hadde tilkoblet en gammel disk eller ikke, og uansett hvilken gammel disk. Innholdet var heller uinterresant. Bare gamle filer: Dos/Win 3.1 og den største hadde faktisk Win98. I tillegg til personlige dokumenter og forskningsresultater til folk jeg ikke kjenner. Nå har jeg åpnet diskene for å se hvordan de ser ut inni. Morsomt! Dessuten har jeg fått noen nye superkraftige kjøleskap-magneter fra lesearm-mekanismen. (Fant forresten en enorm 11-platers SCSI disk for noen mnd siden med den hittil kraftigste magneten jeg har sett. Jeg og en kar til løftet en 55kg ambolt med to sånne magneter!!!) Morsomt :smile: Beklager avsporingen... [ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-21 19:37 ] Lenke til kommentar
Laka Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Der ble du ivrig, interessant dette! Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 22. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2002 Takker for info Simen1. Har 8 udma33 disker (8-18 giga hver) som skal over i oppgraderte maskiner. Hadde vært kjedelig om diskene ikke kunne brukes. Disken er greie seagate, wd, ibm, etc med 5400rpm og udma33 (alle fra P3/K6 maskiner) så jeg vurder å beholde noen av disse som master disker på noen av de nye maskinene. (kontor/internett -pc'er) Hva skjer om jeg rett og slett flytter en disk med win98 over på ny maskin, vil win98 tilpasse seg den nye maskinen (maskinvaren) eller anbefales det en formatering/partisjonering og ny installasjon av win. (hadde vært enkelt å bare flytte de over :smile: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Det kan gå og flytte disken over, men mulighetene for problemer blr store. Prøv å gå inn i Device Manager og stryk ut alle drivere du kan før du slår av den gamle. Så går det antagelig lettere for P&P å installere nye drivere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Windows kan tilpasse seg delvis men det kan fort bli problemer og mye unødvendige filer og blåskjermer. Formatering er absolutt å anbefale. (Gjerne secure format dersom du har sensitive opplysninger på disken som du ikke vil skal være gjenopprettelige) Partisjonering er det ikke nødvendig, men du kan sikkert gjøre det i samme slengen om du vil endre størrelse på partisjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå