Gå til innhold

Nytt hovedkort gamle hardisker?

356speedster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg testet faktisk et par eldgamle harddisker i helga på ny PC'en min. (MSI KT3-Ultra osv.) De gamle diskene Seagate 212MB, Maxtor 245MB og Seagate 1282MB ble satt hver sin tur som slave sammen med ny-disken (barracuda 80GB med bla. windows på) som master.

Det funket fint. Jeg gjorde dette både for å sjekke om ytelsen på hoveddisken sank når de delte IDE-kabel med disse gamle og for å se hva som var på diskene. Faktisk funket dette mye finere enn jeg hadde regnet med. Ytelsen (oppstart-tiden) var nøyaktig den samme uansett om jeg hadde tilkoblet en gammel disk eller ikke, og uansett hvilken gammel disk. Innholdet var heller uinterresant. Bare gamle filer: Dos/Win 3.1 og den største hadde faktisk Win98. I tillegg til personlige dokumenter og forskningsresultater til folk jeg ikke kjenner. Nå har jeg åpnet diskene for å se hvordan de ser ut inni. Morsomt! Dessuten har jeg fått noen nye superkraftige kjøleskap-magneter fra lesearm-mekanismen. (Fant forresten en enorm 11-platers SCSI disk for noen mnd siden med den hittil kraftigste magneten jeg har sett. Jeg og en kar til løftet en 55kg ambolt med to sånne magneter!!!) Morsomt :smile:

Beklager avsporingen...

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-21 19:37 ]

Lenke til kommentar

Takker for info Simen1.

Har 8 udma33 disker (8-18 giga hver) som skal over i oppgraderte maskiner. Hadde vært kjedelig om diskene ikke kunne brukes.

Disken er greie seagate, wd, ibm, etc med 5400rpm og udma33 (alle fra P3/K6 maskiner) så jeg vurder å beholde noen av disse som master disker på noen av de nye maskinene. (kontor/internett -pc'er)

Hva skjer om jeg rett og slett flytter en disk med win98 over på ny maskin, vil win98 tilpasse seg den nye maskinen (maskinvaren) eller anbefales det en formatering/partisjonering og ny installasjon av win.

(hadde vært enkelt å bare flytte de over :smile:

Lenke til kommentar

Windows kan tilpasse seg delvis men det kan fort bli problemer og mye unødvendige filer og blåskjermer.

Formatering er absolutt å anbefale. (Gjerne secure format dersom du har sensitive opplysninger på disken som du ikke vil skal være gjenopprettelige)

Partisjonering er det ikke nødvendig, men du kan sikkert gjøre det i samme slengen om du vil endre størrelse på partisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...