Gå til innhold

Win95 hjelp.

Kina bill

Anbefalte innlegg

Hjelper en venninne som har en litt eldre maskin med win95 installert. Kommer ikke inn i Windows i dele hele tatt, heller ikke i sikkerhetsmodus. Dette fordi Vmm32.exe fila er skadet. Denne kan ikke erstattes ved kun å kopiere fila fra win95 cd plata. Må installere hele win95 på ny (info fra Microsoft og har også testet).

Problemer er at jeg ikke får boota fra cd rom’en. For heller ikke starta cd rom’en i dos. Har sef vært i bios og satt cdrom som boot device nr 1 osv. Den starter for så vidt med win95 plata i, men får failure på skjermen og maskina forsetter med å boote opp i c:.

Var inne på Microsoft sine sider, og fant dette:

Obs! Hvis du installerte Windows 95 fra en CD-ROM, kan det hende du må aktivere linjen Mscdex.exe i filen Autoexec.bat eller installere CD-ROM-driverne for realmodus, som er inkludert i CD-ROM-driveren, på nytt før du kan installere Windows 95 på nytt. Etter at du har aktivert CD-ROM-driverne for realmodus, gjentar du trinn 1 for å starte datamaskinen på nytt.

Trinn 1 er uinteressant ang ovennevnte sak, med der sto det: Start maskinen på nytt. Når du i Windows 95 ser meldingen "Starter Windows 95", trykker du F8 og deretter velger du Bare kommandolinjen fra Oppstart-menyen.

Har ikke noen Mscdex.exe linje i autoexec.bat å aktivere, men prøvde å føye mscdex.exe nederst i autoexec uten resultat (idiotforsøk).

Spørsmålene koker ned til: Hvordan får jeg aktivertinstallerer cd rom driverne ifor realmodus, ogeller er det andre måter å få tilgang til cd-rom leseren på.

Noen som kan fortelle meg hvor mscdex.exe filen ligger i win95 slik at jeg får skrevet den rette path’en i autoexec? Verd et forsøk.

Oppstarts disket har hun ikke.

Tror ikke noen oppramsing av hardware kan hjelpe her, men kan nevne at hovedkortet er et Aopen AX59Pro med Amd-K6 333 cpu.

Rune

[ Denne Melding var redigert av: Kina bill på 2001-12-11 16:44 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke flaut at noen spør deg om hjelp, og du ikke greier å hjelpe. Jeg blir like glad hver gang jeg går bort til noen som trenger hjelp, også vips vips vaps, ja nå fungerer alt :smile:

Litt verre når det er, jeg trenger noe som jeg har hjemme, kommer tilbake til deg i morgen for å fikse det...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...