Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Jeg og en del kolleger hadde en lignende diskusjon på drosjesentralen for et år tilbake. Det endte med at vi sendte en mail til politioverbetjent Fillip Bain ved Moss politikammer. Mailen vi fikk tilbake var ganske klar. Holder du innerste fil i en rundkjøring har du vikeplikt for bilene i ytterste felt hvis du skal bytte fil (når du f.eks skal kjøre ut av rundkjøringen). Vanskeligere er det ikke. Hvem hadde skyld her dersom kollisjon? Bil A øker farten og bråbremser rett før kollisjon i siden på bil B. Alle inn og utkjørsler har 2 felt I denne situasjonen hadde det antageligvis blitt delt skyld. De fleste slike ulykker i rundkjøringer ender med en slik skylddeling samme hvor mye man mener man har rett. Står man på retten sin i slike situasjoner kan man ikke forvente at man automatisk får en ny forskjerm med komplimenter fra motpartens forsikringsselskap. Hvis man bruker hodet, kjører defensivt og er villig til å slippe andre frem istedenfor å tenke kun på sitt eget behov i trafikken vil man redusere risikoen for å fylle ut skademeldingsskjema drastisk! Å tenke sosialt lønner seg også i trafikken. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg og en del kolleger hadde en lignende diskusjon på drosjesentralen for et år tilbake. Det endte med at vi sendte en mail til politioverbetjent Fillip Bain ved Moss politikammer. Mailen vi fikk tilbake var ganske klar. Holder du innerste fil i en rundkjøring har du vikeplikt for bilene i ytterste felt hvis du skal bytte fil (når du f.eks skal kjøre ut av rundkjøringen). Vanskeligere er det ikke. I denne situasjonen hadde det antageligvis blitt delt skyld. De fleste slike ulykker i rundkjøringer ender med en slik skylddeling samme hvor mye man mener man har rett. Står man på retten sin i slike situasjoner kan man ikke forvente at man automatisk får en ny forskjerm med komplimenter fra motpartens forsikringsselskap. Hvis man bruker hodet, kjører defensivt og er villig til å slippe andre frem istedenfor å tenke kun på sitt eget behov i trafikken vil man redusere risikoen for å fylle ut skademeldingsskjema drastisk! Å tenke sosialt lønner seg også i trafikken. Man skal alltid slik dere har fått til svar vike for bilen i ytterstefelt dersom en slik situasjon skulle oppstå (Noe som vanligvis ikke vil skje så lenge personene som kjører klarer å ligge seg riktig i rundkjøringen). Nok en gang som du sier her, i over 90% av ulykker i rundkjøring blir det deltskyld uansett hva som har skjedd. Ergo dette er det verste stedet du kan smelle. Tror ikke det har så mye med at folk må kjøre mer defansivt, men mer med at folk må lære seg generelt hvordan reglene for både plassering og bruk av rundkjøring virker. Er ikke få ganger jeg har opplevd at folk skal kutte rundkjøringen og nesten tar fronten på min egen bil i samme sleng. Det samme gjelder forsåvidt dette med at folk som skal rett frem eller til høyre i en firarmet rundkjøring SKAL ligge i høyrefelt. Skal du ta en U-sving eller til venstre ligger man seg i venstre. I en tre armet rundkjøring hvor armene går rett frem og til høyre er det en fin fin ting at man legger seg i venstrefil når man skal rett frem slik at de som skal til høyre avlaster seg selv ved å ligge helt til høyre. Selv kunne jeg godt tenkt meg at statensvegvesen hadde sendt ut info foldere til alle og krevd oppdateringskurs på samtlige som har lappen bare for å terpe på hvordan man skal kjøre i en rundkjøring. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Vikeplikten går etter hvem som paserte den hvite sperrelinjen inn i rundkjøringen først. - Du har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen Så enkelt er det. Dommen fra Høyesterett er jo krystallklar på det punktet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg og en del kolleger hadde en lignende diskusjon på drosjesentralen for et år tilbake. Det endte med at vi sendte en mail til politioverbetjent Fillip Bain ved Moss politikammer. Mailen vi fikk tilbake var ganske klar. Holder du innerste fil i en rundkjøring har du vikeplikt for bilene i ytterste felt hvis du skal bytte fil (når du f.eks skal kjøre ut av rundkjøringen). Vanskeligere er det ikke. Nja, kan fortsatt være diskutabelt? Eksempel/scenario; * det er to-felt inn mot rundkjøringen og kun ett-felt ut/rett frem. * venstre felt er ved inngangen til rundkjøring vegmerket for avkjørsel ut venstre og rett frem * og høyre felt vegmerket for avkjørsel/sving høyre vei ut av rundkjøringa * to biler kjører side ved side samtidig inn i denne rundkjøringa, imidlertid ombestemmer bilen i høyrefelt seg og svinger ikke av til høyre men fortsetter videre for å kjøre ut rett frem * når den andre bilen (innerst) så bytter felt for å fortsette ut/rett frem, kolliderer de to Har så den innerste bilen skylden siden det var han som byttet fil? For i trafikkreglene står det; § 3. Anvisninger 1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene. Den innerste bilen fulgte anvisning, dog overholdt han ikke vikeplikt (hvis det er det som gjelder) når han byttet fil Hvordan i huleste skal man tolke dette? Virker som en regel slår den andre ihjel? Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Den innerste bilen fulgte anvisning, dog overholdt han ikke vikeplikt (hvis det er det som gjelder) når han byttet fil Så de som skal til vesntre i en rundkjøring har vikeplikt for alle de andre som ligger yterst og skal inn i rundkjøringen da. Er ikke rart at trafikken i Norge går enda saktere! Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Den innerste bilen fulgte anvisning, dog overholdt han ikke vikeplikt (hvis det er det som gjelder) når han byttet fil Så de som skal til vesntre i en rundkjøring har vikeplikt for alle de andre som ligger yterst og skal inn i rundkjøringen da. Er ikke rart at trafikken i Norge går enda saktere! Ikke dersom de kom først inn i rundkjøringen! Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Den innerste bilen fulgte anvisning, dog overholdt han ikke vikeplikt (hvis det er det som gjelder) når han byttet fil Så de som skal til vesntre i en rundkjøring har vikeplikt for alle de andre som ligger yterst og skal inn i rundkjøringen da. Er ikke rart at trafikken i Norge går enda saktere! Derfor skal man bytte fil, og ikke krysse en fil når man skal kjøre ut. Bytter man fil ved siste arm før utkjøring sørger man for at ingen kan komme inn ved siden av. Den innerste bilen fulgte anvisning, dog overholdt han ikke vikeplikt (hvis det er det som gjelder) når han byttet fil Så de som skal til vesntre i en rundkjøring har vikeplikt for alle de andre som ligger yterst og skal inn i rundkjøringen da. Er ikke rart at trafikken i Norge går enda saktere! Ikke dersom de kom først inn i rundkjøringen! Hvem som kom først/sist inn på en vei har da fint lite å si, så lenge man ikke forstyrrer trafikken i det man kommer inn på veien. Endret 23. november 2010 av >Jonas< Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Den innerste bilen fulgte anvisning, dog overholdt han ikke vikeplikt (hvis det er det som gjelder) når han byttet fil Så de som skal til vesntre i en rundkjøring har vikeplikt for alle de andre som ligger yterst og skal inn i rundkjøringen da. Er ikke rart at trafikken i Norge går enda saktere! Ikke dersom de kom først inn i rundkjøringen! Begynte å lure, men forsto jeg hadde lest litt feil først . Derfor jeg lurte XD Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Vikeplikten går etter hvem som paserte den hvite sperrelinjen inn i rundkjøringen først. - Du har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen Så enkelt er det. Dommen fra Høyesterett er jo krystallklar på det punktet. Er den? Jeg kan ikke si at den framsto som krystallklar i en slik tolkningsretning for meg. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Såvidt jeg husker er vel formuleringen noe sånt som at "den som kjører inn i rundkjøringen har vikeplikt for de kjøretøyer som allerede er inne i rundkjøringen" (med forbehold om hukommelsesproblemer), det er noe ganske annet enn at den som kjøprer inn sist alltid har vikeplikt. Saken gjaldt vel forøvrig også en person som hadde høy hastighet inn i en rundkjøring, der en annen person akkurat hadde kjørt inn (i langt lavere hastighet), og traff vedkommende. At dette uten videre er applisertbart i feltskifter der begge biler tydelig har etablert seg i rundkjøringen er ikke så krystallklart for meg ihvertfall. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå