Gå til innhold

Rundkjøring og feltbytte.


Bruktbilen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen blå var først inne i rundkjøringen ig rød bil taper rettsaken og forsikring saken ettersom han ikke holdt vikeplikten sin. Bare å vise dette bilde frem til IF eller noe :).

 

(Viser til pifler's bilde på forrige side)

 

Nope, rød bil bryter ingen vikeplikt i det den kjører inn i rundkjøring. Når begge er inne stiller de igjen likt.

 

Viser til vegvesenet:

 

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

 

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

 

Se del om feltplassering.

 

Edit: Gitt at det er to felt i rundkjøringen selfølgelig, klarer ikke å se dette helt klart på bildet.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Igjen blå var først inne i rundkjøringen ig rød bil taper rettsaken og forsikring saken ettersom han ikke holdt vikeplikten sin. Bare å vise dette bilde frem til IF eller noe :).

 

(Viser til pifler's bilde på forrige side)

 

Nope, rød bil bryter ingen vikeplikt i det den kjører inn i rundkjøring. Når begge er inne stiller de igjen likt.

 

Viser til vegvesenet:

 

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

 

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

 

Se del om feltplassering.

 

Edit: Gitt at det er to felt i rundkjøringen selfølgelig, klarer ikke å se dette helt klart på bildet.

 

Jeg tolker det på samme måten. I den aktuelle rundkjøringen er det markerte felt. Det er en lokal rundkjøring som jeg fant satelittfoto av.

 

Hva da med samme situasjon UTEN markerte felt? Det er da vitterlig fortsatt to "felt" i rundkjøringen (to biler kan ligge i bredden) og man bruker de forskjellige alt etter som hvor man skal...

 

Hvis det ikke er markerte felt, må fortsatt den innerste bilen krysse kjørebanen til den ytterste, eller hva?

Lenke til kommentar

Dersom bil B kommer lovlig inn i rundkjøringen (dvs han krysser vikelinjen uten å skape fare eller være til direkte hinder for noen) så har ikke bil A noen større beskyttelse av lovverket enn ellers hvis han skulle kjøre bil B i rumpa/siden. 

 

Ærlig talt - hvis bil A ikke klarer å få med seg hva som foregår rett foran ham...

 

 

Lenke til kommentar

Dersom bil B kommer lovlig inn i rundkjøringen (dvs han krysser vikelinjen uten å skape fare eller være til direkte hinder for noen) så har ikke bil A noen større beskyttelse av lovverket enn ellers hvis han skulle kjøre bil B i rumpa/siden. 

 

Ærlig talt - hvis bil A ikke klarer å få med seg hva som foregår rett foran ham...

 

Jeg er enig i det du sier her, men hva hvis det ikke er delelinjer? Er det å regne som felt selv om de ikke er eksplisitt delt?

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det du sier her, men hva hvis det ikke er delelinjer? Er det å regne som felt selv om de ikke er eksplisitt delt?

Ja, i henhold til trafikkreglenes §1, 1. ledd, bokstav d: "Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke."

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det du sier her, men hva hvis det ikke er delelinjer? Er det å regne som felt selv om de ikke er eksplisitt delt?

Ja, i henhold til trafikkreglenes §1, 1. ledd, bokstav d: "Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke."

 

Så med andre ord... bilen i innerste felt har ALLTID vikeplikt for de i ytterste? Takk for paragrafen forresten, det var oppklarende :)

Lenke til kommentar

Dersom bil B kommer lovlig inn i rundkjøringen (dvs han krysser vikelinjen uten å skape fare eller være til direkte hinder for noen) så har ikke bil A noen større beskyttelse av lovverket enn ellers hvis han skulle kjøre bil B i rumpa/siden. 

 

Ærlig talt - hvis bil A ikke klarer å få med seg hva som foregår rett foran ham...

 

Jeg er enig i det du sier her, men hva hvis det ikke er delelinjer? Er det å regne som felt selv om de ikke er eksplisitt delt?

 

What Inge said. I tillegg spiller det ingen rolle, fordi kjørereglenes bestemmelser om feltskifte kommer til anvendelse for all bevegelse "sidelengs" i forhold til kjørebanen.

Lenke til kommentar

What Inge said.

 

Ja, det ble rimelig klart etter posten hans :)

 

Sååå for å oppsummere:

 


  •  
  • Man har vikeplikt for biler i rundkjøringen
  • Når man har kommet inn uten å forstyrre alle biler gjelder vanlige regler, som på forkjørsvei
  • Den som kjører i innerste felt har vikeplikt for de i ytterste ved feltbytte, som de må for å komme seg ut
  • Dette gjelder selv om det ikke er merkede felt

 

Er alle enige da?

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Rundkjoring1_1000631a.jpg

Enkelt å greit

 

post-79969-1278364039,8645_thumb.png

Rød bil har vikeplikt for grønn bil uansett hvor rød bil skal. Blå bil har vikeplikt for rød bil når blå bil skal skifte felt for å kjøre ut av rundkjøring. Grønn bil har ingen vikeplikt i denne situasjonen.

post-79969-1278364040,5017_thumb.png

Slik kan man tenke på en rundkjøring.

 

Skal man blinke til venstre, når man kommer inn i rundkjøringen? (Om du skal til venstre selvfølgelig.)

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar

Skal man blinke til venstre, når man kommer inn i rundkjøringen? (Om du skal til venstre selvfølgelig.)

 

Takk for fine illustrasjoner, det var slik jeg også tenkte meg det...

 

Når det er sagt tror jeg man gjør lurt i å ikke prøve å legge seg på siden av noen selv om man er i ytterste felt, er ikke mange prosent som overholder den vikeplikten...

 

Reglene for lyssignal er veldig vage så vidt jeg vet, og skal vel bare "brukes for å gi informasjon til andre trafikanter". Det er vel egentlig ganske implisitt at man skal til venstre hvis man legger seg i innerste felt? Jeg tror dette er ganske valgfritt egentlig, men muligens god praksis :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror mange her gjør det vanskeligere enn det trenger å være.

Hvis man skal til venstre, ligg til venstre i rundkjøringa, men bytt felt rett etter du har passert siste avkjøringa før du skal ut (vanligvis den som går rett fram). De som da kommer inn i rundkjøringa like etter at du tar feltskifte har vikeplikt for deg, og de som eventuelt kommer fra høyre (altså, høyre fra der du kom inn i rundkjøringa) er sjeldent kjappe nok til at du trenger å vike for dem i det du tar feltskifte. Ved å gjøre dette, kjøre bestemt og med litt fart, har jeg enda ikke opplevd noen problemer. Folk som bryter vikeplikta inn i rundkjøringa opplever jeg hele tida (derfor ønsker jeg meg sterkere horn).

Lenke til kommentar

Er det andre en meg som synest det skulle vært ein spesifik maks hastigheit inne i rundkjøyringa?

Dersom vi f.esk hadde inført ei max 30 km/t fartsgrense for bilar som skal inn og som kjøyrer inne i ei rundkjøyringa så ville rundkjøyringa være i stand til å ta unna fleire bilar.

 

Har observert at i enkelte tilfeller så fungerer rundkjøyringa som eit vanleg kryss dersom det kjem ei lengre rekke med bilar i forholdsvis høg fart inn i rundkjøyringa. Det er då nærmast umogleg for andre å komme seg inn i rundkjøyringa på ein sikker måte, sjølv om bilen som er på veg inn eller i mot rundkjøyringa er langt ifra vikepliktsskiltet.

 

 

 

For dei som fortsatt har problemer med rundkjøyringer så er tjuvtrikset å tenke egoistisk og dermed legge seg i ytterste felt uavhengig av kvar du skal. Då vil du kun ha vikeplikt i det du kjøyrer inn i rundkjøyringa og deretter må alle andre vike for deg.

Lenke til kommentar

Her i min by er det en rundkjøring som jeg bruker jukse litt i. Det er 2 felt som går inn mot rundkjøringa, og 90% av folk som kjører den strekningen skal rett frem eller til høyre. Så jeg holder meg til venstre fil og kjører en ekstra runde i rundkjøringa hvis jeg skal til høyre eller rettfram.

 

Mener det er lovlig også.

Lenke til kommentar

Her i min by er det en rundkjøring som jeg bruker jukse litt i. Det er 2 felt som går inn mot rundkjøringa, og 90% av folk som kjører den strekningen skal rett frem eller til høyre. Så jeg holder meg til venstre fil og kjører en ekstra runde i rundkjøringa hvis jeg skal til høyre eller rettfram.

 

Mener det er lovlig også.

 

Ja er lov det.

DEt er ingen restriksjoner på antall runder du får ta i rundkjøyringa eller krav om at du skal kjøyre kortaste veg, berre eit generelt krav om at du ikkje skal være til unødvendig hinder.

 

Er dette som er litt problematisk med reglane for rundkjøyringar, nemmelig at bilførerane må være villige til å gjere det litt vanskeligare for seg sjølv dersom rundkjøyringa skal fungere effektivt.

Ditt eksempel her med å ta ei ekstra runde gjer at du kjem fort fram medan dei som vil bruke det høgre feltet må vente lenger i kø.

Men det er ingen som kan nekte deg å gjere det på denne måten sidan det ikkje står nokon plass at du MÅ bruke høgre felt om du skal til høgre eller rett fram.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis det er en fire-armet rundkjøring, skal man stille seg i høyre felt hvis man skal til høyre eller rett frem, og venstre hvis man skal til venstre.

 

Men i en tre-armet rundkjøring, der det kun er vei rett fram og til høre, skal man stille seg til venstre hvis man skal rett frem, og til høyre når man skal til høyre.

 

Right?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvis det er en fire-armet rundkjøring, skal man stille seg i høyre felt hvis man skal til høyre eller rett frem, og venstre hvis man skal til venstre.

 

Men i en tre-armet rundkjøring, der det kun er vei rett fram og til høre, skal man stille seg til venstre hvis man skal rett frem, og til høyre når man skal til høyre.

 

Right?

 

I dette tilfellet mener jeg at du kan velge hva du vil gjøre. Blir litt kinkig hvis 2 stykker kommer side om side kanskje.

Lenke til kommentar

Hvis det er en fire-armet rundkjøring, skal man stille seg i høyre felt hvis man skal til høyre eller rett frem, og venstre hvis man skal til venstre.

 

Men i en tre-armet rundkjøring, der det kun er vei rett fram og til høre, skal man stille seg til venstre hvis man skal rett frem, og til høyre når man skal til høyre.

 

Right?

 

I dette tilfellet mener jeg at du kan velge hva du vil gjøre. Blir litt kinkig hvis 2 stykker kommer side om side kanskje.

 

Frihetsregn har listet opp hvordan man kjører INN i en rundkjøring etter læreboka. Du listet opp hvordan man kjører UT igjen etterpå i forrige posten din. Hadde bare alle lært seg å kjøre etter deres to eksempler hadde rundkjøringer blitt en drøm her i landet.

 

Men akk, vi har folk som legger seg feil inn i rundkjøringer og du ender med å bråbremse så dere ikke møtes, folk ligger i 80 gjennom rundkjøringa så du mister alt av luker og må stå i 5 min. For ikke å snakke om de som mener at "her kommer jeg, unna vei".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...