Gå til innhold

Rundkjøring og feltbytte.


Bruktbilen

Anbefalte innlegg

Inn i rundkjøringen, så har man vikeplikt fra venstre. Det betyr at man ikke kan storme inn i en rundkjøring slik at biler i rundkjøringen må bråbremse. Da er man til hinder for bilene og man bryter dermed definisjonen om vikeplikt.

 

Inne i rundkjøringen så har man vanlig vikeplikt ved feltskifte. Den som bytter felt HAR vikeplikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når regnes bilen som inne i rundkjøringa? Hele bilen forbi vikelinja? Halve? Jeg tenker da på om bil B som skal rett fram i runkjøringa på tegninga over legger seg inn i rundkjøringa(ikke raskt, men sakte) slik som på tegninga over, vil han da være inne i rundkjøringa slik at bil A får vikeplikt? Forstår du? :thumbup:

Lenke til kommentar
Men Bil A har jo vært inne i rundkjøringa lenge før Bil B kom inn, Bil A kom jo frå andre sida.

6675447[/snapback]

Jeg har nettopp hatt kjøretimer og oppkjøring, og kjørelæreren sa til meg at i slike situasjoner skal (det som blir) bil B vente. Utifra plasséringen til bil A skal bil B vite hvor bil A skal, og bil A kom først inn.
Lenke til kommentar

I skissen som er tegnet opp, er det ingen tvil: Bil A skulle ha skiftet felt rett før utkjøringen bil B kommer fra, og får i dette tilfellet vikeplikt (må kjøre en runde til).

 

Dette er imidlertid en interessant problemstilling; hva hvis det hadde vært en arm til i rundkjøringen (øst)? Hvis det kommer en bil C østfra som skal vestover, skal han ligge i høyre felt i rundkjøringen fordi han ikke skal gjennom mer enn halve rundkjøringen. Vår venn i bil A kommer derimot sørfra og skal vestover. Dersom disse to blir liggende parallelt i hvert sitt felt, får faktisk bil A vikeplikt for bil C idet han skal skifte fra indre til ytre felt rett før nordre utkjøring. Dette er den eneste situasjonen hvor den som kommer først inn i rundkjøringen vil få vikeplikt.

Lenke til kommentar

efikkan: jeg velger å se på en rundkjøring som en tofelts forkjørsvei. Man har vikeplikt ved feltskifte på en slik vei (rundkjøring). Dette er etter min mening den eneste fornuftige måten å tolke det på, da det er vikepliktskilt inn fra alle kanter. Andre tolkninger gjør også at man må finne på sine egne trafikkregler, som "vikeplikt fra venstre", "vikeplikt for den som var først inne i rundkjøringen" etc. Man skjønner fort at slike regler verken har rot i trafikkreglene eller er praktisk gjennomførbare. Hvordan skal trafikantene i en stor rundkjøring med f.eks seks armer kunne ha kontroll på hvem som var først inne, når det kan være 20 biler i rundkjøringen samtidig? Å forvente dette faller på sin egen urimelighet.

 

Disse reglene bør også overføres til mindre rundkjøringer, da prinsippene er akkurat de samme, selv om det kun er plass til 4-5 biler i rundkjøringen om gangen.

 

Har du noe imot å begrunne påstanden om at bil A skal fortsette rett frem (skifte felt) og kjøre inn i bil B? Hvordan kan bil A ha forkjørsrett mens han skifter felt, og begge er inne i rundkjøringen? Dersom bil A ikke ga tegn til å skifte felt før nordre arm, bryter vel ikke B vikeplikten ved å kjøre inn i et ledig felt på en forkjørsvei (rundkjøring)?

 

EDIT: Skrev effikan istedet for efikkan (sorry :blush: )

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar

Bil B skulle aldri ha kjørt inn i rundkjøringen. Han har vikeplikt for de som allerede er inni rundkjøringen, altså bil A.

 

Hvis du skal inn i en rundkjøring og det kommer en bil fra venstre innerst og det er en utkjørsel 90 grader til høyre for meg ville aldri jeg kjørt inn i rundkjøringen. Er å be om en kollisjon der jeg mest sannsynlig hadde fått skylda da jeg har vikeplikt.

 

Er derfor man blinker ut av rundkjøringen og... dersom bil A blinker ut skal han ut der bil B skal og dermed kan ikke bil B legge seg ytterst og kjøre dit. Dersom bil A ikke blinker ut (han vil fortsette å ligge innerst og kjøre ut seinere) kan han gjøre det, men ettersom altfor mange ikke blinker eller blinker for seint er det ikke forsvarlig å gjøre.

Endret av chrml
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bil B skulle aldri ha kjørt inn i rundkjøringen. Han har vikeplikt for de som allerede er inni rundkjøringen, altså bil A.

 

Hvis du skal inn i en rundkjøring og det kommer en bil fra venstre innerst og det er en utkjørsel 90 grader til høyre for meg ville aldri jeg kjørt inn i rundkjøringen. Er å be om en kollisjon der jeg mest sannsynlig hadde fått skylda da jeg har vikeplikt.

6676032[/snapback]

Ja nettopp. Bil B bure ventet litt til eller ikke kjørt i det hele tatt. Slik er reglene, og slik "må" de være, ellers blir det ikke god flyt.
Lenke til kommentar
Har du noe imot å begrunne påstanden om at bil A skal fortsette rett frem (skifte felt) og kjøre inn i bil B? Hvordan kan bil A ha forkjørsrett mens han skifter felt, og begge er inne i rundkjøringen? Dersom bil A ikke ga tegn til å skifte felt før nordre arm, bryter vel ikke B vikeplikten ved å kjøre inn i et ledig felt på en forkjørsvei (rundkjøring)?

6675919[/snapback]

 

Foran alle rundkjøringer, står det et vikepliktskilt sammen med et rundkjøring-skilt.

Dette betyr at du har vikeplikt for de som er i rundkjøringen.

Enkel regel.

 

Bil B har ifølge bildet, ikke vist hensyn til bilene som er i rundkjøringen.

Tror egentlig vikeplikt-regelen teller mest her.

Lenke til kommentar

"Hensynsfullt og aktpågivende" ville nok telt mer her enn de egentlige reglene for feltskifte og vikeplikt, slik at B hadde fått skylden. Dersom A begynte å blinke til høyre før B begynte å kjøre ut i rundkjøringen ville det uansett være Bs skyld. Dersom man vektlegger paragraf 3 i trafikkreglene mindre og A ikke blinket ville det være A som får skylden. Jeg vet ikke om det har vært noen dommer som sier hva retten mener, men forsikringsselskaper pleier å holde med A, selv i mer usikre situasjoner.

Lenke til kommentar
Foran alle rundkjøringer, står det et vikepliktskilt sammen med et rundkjøring-skilt.

Dette betyr at du har vikeplikt for de som er i rundkjøringen.

Spørsmålet er om man har vikeplikt for dem som ligger i venstre felt når man selv skal ut i høyre og den som ligger i venstre ikke blinker. Under andre omstendigheter enn rundkjøring tror jeg den som lå i venstre felt og plutselig byttet felt uten å blinke ville fått skylden. Det burde egentlig vært egne regler for rundkjøring. F.eks. er det påbudt å ligge i høyre felt på tofelts vei, med mindre annet er skiltet eller man skal til venstre i et kryss. I rundkjøring forutsettes det at man legger seg i venstre felt når man skal kjøre av igjen på en vei som er til venstre for ca rett fram, men i praksis skal man alltid til høyre i en rundkjøring, så hvis ikke det hadde vært for at det er en rundkjøring skulle man ligget i høyre felt hele veien. Det er nok all denne forvirringen som gjør at man stor sett ender opp med å styres av §3.

Lenke til kommentar
Foran alle rundkjøringer, står det et vikepliktskilt sammen med et rundkjøring-skilt.

Dette betyr at du har vikeplikt for de som er i rundkjøringen.

Spørsmålet er om man har vikeplikt for dem som ligger i venstre felt når man selv skal ut i høyre og den som ligger i venstre ikke blinker. Under andre omstendigheter enn rundkjøring tror jeg den som lå i venstre felt og plutselig byttet felt uten å blinke ville fått skylden. Det burde egentlig vært egne regler for rundkjøring. F.eks. er det påbudt å ligge i høyre felt på tofelts vei, med mindre annet er skiltet eller man skal til venstre i et kryss. I rundkjøring forutsettes det at man legger seg i venstre felt når man skal kjøre av igjen på en vei som er til venstre for ca rett fram, men i praksis skal man alltid til høyre i en rundkjøring, så hvis ikke det hadde vært for at det er en rundkjøring skulle man ligget i høyre felt hele veien. Det er nok all denne forvirringen som gjør at man stor sett ender opp med å styres av §3.

6679803[/snapback]

Du skal kjøre i venstre felt når du skal til venstre, og høyre ellers.

 

Begge bilene skal ha så liten fart at det ikke skal være noe problem å stanse. Hvis ikke komemr §3 inn i bildet.

 

Tilbake til situasjonen. I det bil B valge å kjøre ut, skulle føreren ikke være i tvil om hvor A hadde tenkt seg, for bil B skal ha så liten fart at føreren ser bilene i god tid, ellers bryter vedkommende §3. Med andre ord skal bil B vite hvor bil A kom ifra og utifra plasséringen se hvor den skal. Siden bil B har vikeplikt i utgangspunktet, så skal den egentlig vente til bil A er iferd med å kjøre ut. Hvis ikke har bil B brutt §3 og reglene om vikeplikt som sier at bil A ikke skal hindres eller forstyrres. Så med andre ord har bil B allerede brutt to regler, og skal absolutt stoppe.

Lenke til kommentar
Det er blitt sagt her at man skal vike for alle som er inne i rundkjøringa pga. vikepliktskilt, men når man er inne i rundkjøringa og kjører, er det da vikeplikt ved feltbytte?(Altså når man skal kjøre ut)

6681586[/snapback]

 

 

Ikke for de som skal inn i rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Du skal kjøre i venstre felt når du skal til venstre, og høyre ellers.

Jeg regner med du mener det betyr noe annet enn det jeg skrev, så hva mener du jeg skrev? Ang. resten ser du ut til å forutsette at når man skal ut i høyre felt på en vei med to felter i samme retning så kan man ikke kjøre ut før det er klart i venstre felt også. Kjører du slik i praksis?

Lenke til kommentar
Det er blitt sagt her at man skal vike for alle som er inne i rundkjøringa pga. vikepliktskilt, men når man er inne i rundkjøringa og kjører, er det da vikeplikt ved feltbytte?(Altså når man skal kjøre ut)

6681586[/snapback]

Det er alltid vikeplikt ved feltbytte, men skilting går foran generelle trafikkregler. De som skal inn i en rundkjøring har derfor etter min mening definitivt vikeplikt for biler som ligger i venstre felt men blinker ut. Problemet er dem som ligger i venstre felt og ikke blinker.

Lenke til kommentar
Det er blitt sagt her at man skal vike for alle som er inne i rundkjøringa pga. vikepliktskilt, men når man er inne i rundkjøringa og kjører, er det da vikeplikt ved feltbytte?(Altså når man skal kjøre ut)

6681586[/snapback]

De som eventuellt kommer i høyre felt har da vikeplikt, siden de kom inn senere og har vikeplikt for de som var i rundkjøringen fra før.

 

Du skal kjøre i venstre felt når du skal til venstre, og høyre ellers.

Jeg regner med du mener det betyr noe annet enn det jeg skrev, så hva mener du jeg skrev? Ang. resten ser du ut til å forutsette at når man skal ut i høyre felt på en vei med to felter i samme retning så kan man ikke kjøre ut før det er klart i venstre felt også. Kjører du slik i praksis?

6682256[/snapback]

Jeg bare presisérte det litt. Nå er det snakk om rundkjøring ikke vanlig vei. På vanlig vei har selvsagt den som bytter felt vikeplikt. Selvsagt sjekker jeg før feltbytte.

 

Men tilbake til tegningen så skal B vike for A. Om jeg kjører bil A i det tilfellet, så har jeg fått lære at jeg skal sjekke speilet før jeg svinger ut, og selvsagt være klar til å stoppe om nødvendig. Men det er helt klart at bil B har vikeplikt.

 

Jeg håper at det var klart nok svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Jeg bare presisérte det litt. Nå er det snakk om rundkjøring ikke vanlig vei. På vanlig vei har selvsagt den som bytter felt vikeplikt. Selvsagt sjekker jeg før feltbytte.

Det er ingen egne regler for rundkjøringer i forskrifter eller lovverk, noe som etter mitt skjønn må bety at man skal bruke samme regler som for vanlig vei.

Lenke til kommentar

Vet ikke om folk skjønte hva jeg mente da jeg snakket om nord, sør og vest i forrige post, så jeg legger ved et bilde. Det er dette jeg snakker om som er den eneste situasjonen der den som er først inne i en rundkjøring, får vikeplikt.

 

Her bør det ikke være tvil, den røde bilen får vikeplikt ved nordre arm. Eventuelt senere, om han venter for lenge med å skifte felt, noe som er en vanlig feil i rundkjøringer. Han får da også vikeplikt for dem som kommer nordfra.

post-64683-1155764622_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...