Bruktbilen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hvis to biler skal ut av ei rundkjøring, bilen A er innerst og bilen B er ytterste feltet, de ligger likt, hvem har vikeplikt for hvem og hvem skal kjøre først? Er det den som skal bytte felt som har viktplikt? Er det den som blinker seg ut først som har forskjørsrett? Er det vikeplikt fra høyre? Er det vikeplikt fra venstre? Takker for svar Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 I en rundkjøring har du vikeplikt for biler som allerede er inne i rundkjøringa. Dette vil i praksis si at du har vikeplikt fra venstre. Du har også vikeplikt når du skal skifte felt i en rundkjøring (slik som på en vanlig flerfelts vei) så i ditt eksempel er det bil A som har vikeplikt. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Skal du kjøre ut av rundtkjøringne, så ligger du ikke innerst. Så bil A må nok vike ja. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 (endret) A ligger også feil i rundkjøringa. Han skal bytte felt ved avkjøringen før der han skal ut. Endret 7. august 2006 av buskmann Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 A ligger også feil i rundkjøringa. Han skal bytte felt ved avkjøringen før der han skal ut. 6629008[/snapback] Det kommer an på hvor han kommer fra, kan hende han kommer fra en annen vei Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 13. august 2006 Forfatter Del Skrevet 13. august 2006 (endret) Skal bil A (innerste bilen som skal ut av rundkjøringa) stoppe opp for å vente til X antall biler har passert i ytterste fil før han kjører, eller skal man ikke stoppe opp i ei rundkjøring og bare kjøringe rundt igjen? Endret 13. august 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Skal bil A (innerste bilen som skal ut av rundkjøringa) stoppe opp for å vente til X antall biler har passert i ytterste fil før han kjører, eller skal man ikke stoppe opp i ei rundkjøring og bare kjøringe rundt igjen? 6667044[/snapback] Han bør stoppe etter min mening, men det er ingenting som sier at han ikke kan kjøre rundt igjen (var det 6 runder man kan kjøre lovlig?). Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Meningen med rundkjøring er at det skal være fin flyt i den, så å stoppe blir litt feil. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Hmm, står det ingen regler om dette? Det er ikke noe i kjørebøkerene som tar opp dette. Endret 14. august 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Men å ta opp plass enda en runde for å eventuellt treffe på samme situasjon neste runde blir også å ta opp plass. Mer plass en å stoppe opp å vente. Ganske sjelden noen ligger ytterst og skal lenger enn deg uansett da.. da ligger de eller du i feil felt og da er det det som er primærårsaken til dårlig flyt. Endret 14. august 2006 av chrml Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Men det spørs jo veldig mye hvor stor rundkjøringen er også. Er det en sånn typisk norsk som er så små at det kun står en liten stein i midten, eller en sånn du finner nedover europa som det er parker og trikkholdeplasser inni.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Man kan jo se på en rundkjøring som ei enveiskjørt gate (forkjørsvei, som går i sirkel), med mange utkjøringer til høyre... Endret 14. august 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Skal bil A (innerste bilen som skal ut av rundkjøringa) stoppe opp for å vente til X antall biler har passert i ytterste fil før han kjører, eller skal man ikke stoppe opp i ei rundkjøring og bare kjøringe rundt igjen? 6667044[/snapback] Kan du tegne dette ? Hvis har plassert seg slik, har bil a plassert seg feil. ergo, må den vike. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Hva skal bil A gjøre her? Og hva om det er mange biler bak bil B? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Bil B har vikeplikt for Bil A, du har vikeplikt for alle bilar som er inni rundkjøringa. Dersom Bil B har så høg fart at Bil A ikkje kjem først må sjølvsagt Bil A stoppe opp og kjøre etter at Bil B er kjørt gjennom. Bil B har brutt vikeplikta. Trur iallefall det er sånn. Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hva skal bil A gjøre her? Og hva om det er mange biler bak bil B? 6675142[/snapback] Jeg er bare 14 år å det er ikke lenge til jeg skal ta lappen så jeg prøver meg! Den blå bilen skal vente til den røde bilen har kjørt forbi! Rett meg vis jeg tar feil! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Bil B har vikeplikt. Bil A var først inne i rundtkjøringen. Egentlig skulle bil B ventet bak vikepliktslinjen til A har kjørt ut eller at den ikke blir hindret eller forstyrret. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Nå skal det sies at det ikke er noen regler på hvordan man skal oppføre seg i en rundkjøring. eneste er at man skal tenke på det som det er en enveiskjørt vei med diverse avkjøringer. Ofte med flere felt. Ang den tegningen så har bil B gjort en stor feil. den skal ikke kjøre inn i rundkjøringa før bil A har kjørt ut. Vi har en sånn 2 felts rundkjøring på kongsberg og hvis jeg er bil B må jeg vente med å kjøre inn i rundkjøringa til bil A har kommet seg ut. Dette er mye enklere å se når du kjører bil, istedenfor å se det ovenfra. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 I en rundkjøring har du vikeplikt for biler som allerede er inne i rundkjøringa. Dette vil i praksis si at du har vikeplikt fra venstre. Du har også vikeplikt når du skal skifte felt i en rundkjøring (slik som på en vanlig flerfelts vei) så i ditt eksempel er det bil A som har vikeplikt. 6627693[/snapback] Er bolden i sitatet rett da? Bil A som er innerst må flytte seg over det ytterste feltet for å komme ut, vil det da si at han "bytter felt" altså får vikeplikt? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Nå skal det sies at det ikke er noen regler på hvordan man skal oppføre seg i en rundkjøring. eneste er at man skal tenke på det som det er en enveiskjørt vei med diverse avkjøringer. Ofte med flere felt. Ang den tegningen så har bil B gjort en stor feil. den skal ikke kjøre inn i rundkjøringa før bil A har kjørt ut. Vi har en sånn 2 felts rundkjøring på kongsberg og hvis jeg er bil B må jeg vente med å kjøre inn i rundkjøringa til bil A har kommet seg ut. Dette er mye enklere å se når du kjører bil, istedenfor å se det ovenfra. 6675238[/snapback] Vi har også de to rundkjøringene ved Kroa der som alle har forskjellige oppfatninger om hvordan man kjører i på Kongsberg. Disse to rundkjøringene er bare sånn ca 30 meter fra hverandre og har to felt hver med to felt hver vei mellom rundkjøringene. Det er en spesiell måte man skal kjøre i de på avhengig av hvor du skal. Skal du for eksempel rett fram i den andre rundkjøringa må du legge deg ytterst i den første, ligge i høyre felt fram til den andre og så ta den ytterst. Skal du til venstre i den andre rundkjøringa må du ligge innerst i den første rundkjøringa og kjøre rett inn i venstre felt for å så ta den andre rundkjøringa innerst. Dette for å unngå å bytte felt på de få meterene mellom rundkjøringene og få flyt i trafikken. Endret 14. august 2006 av chrml Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå