dverg Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 (endret) Har kjøpt lydkort av typen E-MU 1212m PCI og har møtt på et merkelig problem. Når jeg installerer kortet i en ledig PCI-slot og så slår på PCen igjen, slår den seg av igjen etter under ett sekund. Hvis jeg bytter PCI-slot og forsøker igjen skjer det samme igjen. Jeg har også forsøkt å ta andre PCI-kort ut, som wLan. Maskinen lår seg altså på, for så å slå seg av umiddelbart etterpå. Jeg har deaktivert det innebygde lydkortet på HK. Har noen opplevd noe liknende? Er det noe jeg kan gjøre eller er kortet ganske enkelt DOA? Tusen takk for all tilbakemelding. Specs på PCen hvis dette er av interesse: Asus P4P800, 2,8 GHz P4 1GB ram 2x160GB HD Gforce 5900 AGP 400w PSU Endret 7. august 2006 av dverg Lenke til kommentar
galaxee Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Slår den seg av vis du tar ut det nye lydkort også? vis ikke..er det sikkert lydkortet som er tullete. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Jeg har faktisk vært borti noe liknende. Hos meg er det en jordfeil ellernoe rart. Hvis jeg ikke skrur til skruen som holder kortet fast, starter maskinen. Hvis jeg skrur den helt inn, starter maskinen ikke (starter såvidt det er, men slår seg av igjen med en gang). Kan kanskje være det samme hos deg. Eller så kan det være selve PCI-kortet som er ødelagt, og at maskinen "ikke gir deg lov" å starte opp med kortet i fordi det er noe galt med det. Lenke til kommentar
dverg Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 Tusen takk for tipset, det fungerer faktisk hvis jeg ikke skrur fast kortet. Tror dere det vil være skadelig for PCen å bruke kortet siden det oppfører seg slik? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Såpass. Trodde jeg var alene om akkurat det problemet. Hehe. Om det er skadelig eller ikke, aner jeg ikke. Vet jo egentlig ikke hva problemet er engang heller, om det er jordfeil eller noe annet. Andre kan gjerne komme med forslag på hva det kan være. Lenke til kommentar
dverg Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 Nå har jeg isolert "kanten" av pci-kortet (dvs den knekken på toppen hvor man skrur inn skruen og fester kortet til kabinettet) med en bit av en anti-statisk pose. Kan nå skru inn skruen og feste kortet. PCen starter. Må si at jeg er litt skeptisk til slike løsninger. Vurderer å sende kortet tilbake til butikken. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Det er jo litt uklart hvor feilen ligger. Om det er bracketen bak på lydkorte som er feil, eller om hovedkortet er festet med feil sperre skruer eller om kabinette har feil dimensjoner siden du får en kortsluttning. Bedre er vel kanskje å file/klippe av såpass mye av bracketen at den ikke berører kabinette. Bare pass på at metalspon ikke havner på lydkortet eller i maskinen. AKIRA Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Høres tvilsomt ut at det skal ha noe med jording å gjøre. Isåfall ville det vel ikke vært nok å isolere helt øverst, det blir jo kontakt mot chassis langs hele braketten. Tror heller det har å gjøre med mekanisk trykk, den plasten gjør vel at skruen ikke presser kortet like langt ned. Spørs om det er kortslutning en annen plass, f.eks den velkjente 'gjenglemte' spaceren under hovedkortet, som får kontakt når det settes press på det PCI sporet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå