XmasB Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Jeg har forminsket et par hundre bilder fra henholdsvis Canon Ixus 750 og Nikon D50, tatt med best kvalitet på begge. Det jeg ser er at filene (jpg) fra D50'en er mye større enn de fra Ixus 750 også etter resize. Jeg har også laget thumbnails for de samme bildene til 100x75 pixler. De fra Ixus 750 er på 12-15kb, mens de fra Nikon D50 er på hele 70kb. Det er jo veldig mye for thumbs. De burde vært på mye mindre fra begge kameraene. Alle filene er komprimert i samme batch med samme program, FastStone ImageViewer. Hvordan kan jeg få ned størrelsen på disse? Er det bildeinfo som tar så mye plass? Lenke til kommentar
la7tma Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 hvilket redigering program bruker du? laget selv en thumbnails etter dine mål og en tur innom ph cs2, ble bilde bare 806 byte med kvalitet 10 men det er ikke vanskelig å få den mindre. viss du bruker ph shop kan du gjøre det ved at du bruker komandoen save for web. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 hvilket redigering program bruker du? Alle filene er komprimert i samme batch med samme program, FastStone ImageViewer. XmasB: Du kan jo prøve å lage ein ny batch-sekvens. Merkeleg at filstorleikane skal verte so forskjellig om både oppløysning, lagringsformat og komprimeringsgrad er den same. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Fant plutselig ut hva årsaken kunne være på jobb i dag. Hypotesen viste seg å være rett når jeg kom hjem. EXIF info er synderen. Når jeg fjernet dette ble bildet ganske så marginalt, og i god kvalitet havnet denne thumbnailen like under 5kb. Men fordi jeg fant et annet galleri for å bruke bilder på webben, trenger jeg ikke lenger å lage thumbs. Så da var det jo greit uansett. Men jeg fikk lært en hel del om EXIF og bilderedigering i PHP osv. Ingenting så galt.. osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå