JacEr Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Lurer på om noen kan tipse meg om hvor jeg kan finne kart over turstier i fjellene rundt Bergen sentrum (tar utgangspunkt i Bergen Storsenter eller fisketorget). Har i noen dag er gått opp Fløyen til endestasjonen og fulgt veien videre inn til jeg kommer til en svær mast. Der er det slutt på veien, og det går videre en sti innover i fjellet. Hvor ender denne?. Er det mulig å gå fra Fløyen til Ulriken og videre ned igjen til sentrum? Er det andre turstier noen kan anbefale i gangavstand fra sentrum? Lenke til kommentar
Blue_D Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 (endret) Lurer på om noen kan tipse meg om hvor jeg kan finne kart over turstier i fjellene rundt Bergen sentrum (tar utgangspunkt i Bergen Storsenter eller fisketorget). Har i noen dag er gått opp Fløyen til endestasjonen og fulgt veien videre inn til jeg kommer til en svær mast. Der er det slutt på veien, og det går videre en sti innover i fjellet. Hvor ender denne?. Er det mulig å gå fra Fløyen til Ulriken og videre ned igjen til sentrum? Er det andre turstier noen kan anbefale i gangavstand fra sentrum? 6626745[/snapback] Ja, det kalles å gå over vidden og tar ca. 5 timer. Du har kommet deg til ulriken, kan du gå ned en vei eller ta banen ned. Men den masten du kom opp til kalles rundemannen, tror jeg. Da det skal være en sti som fører til ulriken... Ellers kan du besøke en bokbutikk, de selger alltid kart. Endret 7. august 2006 av Sindre1001 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Masten er Rundemannen ja. Etter hva jeg ser på kartet mitt her og husker fra tidligere turer, så går det kun én sti videre fra Rundemannen og der er det også skilt i alle kryssene der du kan ta feil vei. Det er fin sti merket med røde T'er hele veien fra Rundemannen til Ulriken. Når du er kommet til Ulriken kan du enten ta banen ned til Haukeland Sykehus eller gå ned til Montana (litt over sykehuset). Derfra er det 3-4 km på asfalt/fortau inn til Sentrum (kan også ta 50-bussen fra Haukeland. Koster 24 kr). Andre fine turer er å gå opp Stolzekleiven og enten ta turen ned til Sandviken Sykehus eller helt bort til Fløyen og ned. For å komme til Stolzekleiven kan du gå opp til Skansen og gå Fjellveien utover mot Sandviken. Et kart er veldig greit å ha hvis du ikke er kjent i fjellene her. Bergen 1:25000 får du for rundt 100 kr tror jeg. Da ser du veldig fort fine løyper å gå. Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 Takk for svar. Stolzekleiven, er ikke det den bakken alle forbinder med ett reint helvete å gå opp? Lenke til kommentar
Blue_D Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Takk for svar. Stolzekleiven, er ikke det den bakken alle forbinder med ett reint helvete å gå opp? 6629155[/snapback] Å løpe opp kansje, men gå opp nei. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Takk for svar. Stolzekleiven, er ikke det den bakken alle forbinder med ett reint helvete å gå opp? 6629155[/snapback] Er ikke en bakke, men en trapp på 300 høydemeter. Er veldig fin å gå opp (masse utsikt på veien) hvis du går rolig. Er et reint helvete å løpe(/gå) opp så fort du kan. Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Takk for svar. Stolzekleiven, er ikke det den bakken alle forbinder med ett reint helvete å gå opp? 6629155[/snapback] Er ikke en bakke, men en trapp på 300 høydemeter. Er veldig fin å gå opp (masse utsikt på veien) hvis du går rolig. Er et reint helvete å løpe(/gå) opp så fort du kan. 6630771[/snapback] Jeg gjorde det i fjor, sikkelig morro. Jeg er bare lei for at jeg bor i Ås nå. Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 13. august 2006 Forfatter Del Skrevet 13. august 2006 Tror jeg skipper Stolzekleiven, har tatt turen fra bystasjojnen, opp Fløyen, Rundemanen (men en "n", slik det står på skiltene), bort til Ulriken, ned til Haukelandsbakken (faen for en møkkasti), Ibsensgate til Danmarksplass og så bort til bystasjonen igjen (pust). Turen mellom Toppen av Ulriken og toppen av Fløybanen tok ca 4 timer + pauser. Da været skifter fort (og regnet minner mer om å stå i dusjen fremfor duskregnet i lavlandet) anbefaler jag andre å ta med poser til kamera og mobiltelefon. Eventuelt klesskift er heller ikke å forakte. Etter den første regnbygen vred jeg godt over en liter væske ut av t-skjorten jeg gikk med. Ellers var turen kjempefin, fra Rundemanen til Ulriken var det svære bauner ca hver 150 meter og godt opptråkket sti, det skal være umulig å gå seg bort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå