Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

På kreatinboksen står det 125ml, tror det tilsvarer rundt det dobbelte du sa, men det gjør vel ikke så mye. 2-3cm, check.

Viktig å ta det sammen med mat/trening? Har tatt to av dagens doser, skal ta en til om en halvtime/time, så to til i kveld. De to jeg har tatt har vært rett etter jeg har spist.

I morgen skal jeg trene, kan jeg da ta en før trening og ta en etter/blande i shaken jeg har under/etter trening ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har veldig lite å si, 5g på en gang eller 1 og 1 g.

ATP energien du bruker ligger i musklene, kreatinen skal bare fykke opp igjen.

Du burde ta det sammen med mat/karbohydtrat ja for bedre opptak.

Ml på boksen er forslag, kan fint knase det uten væske også.

Lenke til kommentar

Ok. Men tror faktisk væske fungerer bedre, om man ikke vil stå og hoste noen minutter..

Fungerte bra å ta litt vann, helle oppi, røre rundt, drikke, så ta vann i, riste, og drikke mens kreatinet fremdeles var virvlet opp i vannet.

Poenget med min siste kommentar isted, var om jeg kunne ta en dose før og en etter trening. Har det noe å si hvor fortløpende dosene kommer? Kan jeg ta alle 5 før kl. 3 på dagen og ingen etterpå f.eks. ?

Lenke til kommentar

Før og etter trening er det mange som bruker å gjøre.

Etter oppladningsfasen pass på at du ikke tar mer en 5g.

De som får "vann/oppblåst ansikt" er de som bare sjenger oppi og det kan da være 10-20g.

Lenke til kommentar
5kg sjokko fra ej.

Så plutselig nå at 90+ er whey/kasein *isolate*. Da er det jo faktisk utrolig mye mer for pengene enn jeg har trodd til nå. Stort sett alt annet i prisklassen er jo så fulle av laktose at man bare kan parkere på dass etter å ha drukket dem.

Lenke til kommentar
Så plutselig nå at 90+ er whey/kasein *isolate*

Men det er mest M og minst K + at det er råvaren som er oppgitt, ikke ferdigproduktet.

Sjokko smakte helt sykt, det blir brunt vann uten noe tykkelse.

Er Whey det samme som myse?

Myse (whey på engelsk)

Grunnen til at folk har en tendens til å kun bruke myse er at det har høyest opptak av utvalgte aminosyrer, de tenker ikke på at opptaket er kortvarig og at de går 90% av dagen uten tilgang på protein + at egenskapene til K protein ikke er tilstede.

Blanding er nok best 50:50 , til nød 80K/20M

90+ har vel 65M/33K egentlig ikke optimalt som eneste protein men de kan holde prisen lavere på den måten.

Man ser også at det er verdiene i TØRR råvare, dvs kunstig manipulert verdi. Så fuktes denn, proteininnholdet synker, så tilsettes det kosn-middel, smak/fett og karbs)osv så i 100g rett fra bøtta kan det godt være 68g protein.

Vet bare om My-revolution og tn som oppgir protein pr g i bøtta og ikke i råvaren.

Det er ikke juks, det er bare ingen regler for sånt og det selger best.

Endret av War
Lenke til kommentar

Joda, men nå er du over i detaljer som antall gram per 100 osv, det er av mer bagatellmessig art. Forsåvidt er også diskusjonen rundt 50/50 vs. 65/35 relativt bagatellmessig i den store sammenhengen.

Det at det er isolat og ikke konsentrat forblir jo uforandret enten det er råvare eller ferdig produkt det er snakk om. Jeg er mer opptatt av at dette impliserer at produktet er tilnærmet laktosefritt, noe som gjør det mer brukbart for meg enn om det hadde blitt laget av dårligere råvarer. Har holdt meg til PZ fra TN i lang tid nå etter at jeg bestemte meg for å prøve å roe ned med laktosen, men dette åpner jo for at jeg kan alternere litt med et mye billigere og litt dårligere produkt.

Mener å huske at 90+ var noe anderledes enn PZ i konsistens ja. Tror jeg bare brukte halv mengde vann i det pulveret i forhold til PZ, men det er så utrolig lenge siden sist jeg hadde noe av det i hus. Husker forsåvidt også at smaken ikke var helt på nivå med de dyrere merkene, men den var like vel helt innenfor det jeg kan akseptere og klarer å få i meg. Stiller vel egentlig ganske likt med Pro-80/Pro-90 her.

Lenke til kommentar
50/50 vs. 65/35 relativt bagatellmessig

Skal si meg enig i den, men om det er 35% K i shaken og det reelle tallet i bøtta er opp til 30% lavere kan det bety ca 5g mindre K protein i shaken.

Av 40g shake vil du sitte igjen med under 10g K protein VS 18g i en 50:50 Teoretisk -pirkete halvering.

Men siden produktet er så billig går det jo an å øke med 1 shake om dagen for å veie det litt ut.

Har den bøtten selv nå 5kg , ikke enda bestemt meg for om jeg skal tømme den alene eller blande ut annet protein med den for å få ned kostnadene.

Med PZ blir det kjappt 1000kr pr 10-12 dag.

Men så superpirkete er vel ingen med mindre man er i elitetoppen.

Man kan dog redusere oksygering og oppveie M-proteinens store andel vs opptakskurve med 90+ ved å innta litt mindre shaker flere ganger. Spessiellt lett om man er hjemme.

Edit:

awkward

Må si meg enig i pizzafilosofien.

Med mindre du vet at du har fått i deg 70g fruktose/ 140g sukker så kjøp heavy cola.

95% av grunnene til at man ikke går opp i vekt på bulk/ resultatene uteblir er pga man ikke får i seg nok mat.

Det er bedre å få i seg nok, men litt usunn av og till en å ikke få i seg nok.

Desuten er pizza 1-2 ganger i uke ikke noe å tenke på en gang.

Kan til og med lage det hver dag om du lager den selv, og bruker litt havregryn og proteinpulver i deigen (tilsvarende/erstatte 1/3 av melet)og ikke bruker så mye salt.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hmm, interessant. Bestilte altså pizza i dag, uten å ha lest dette innlegget. Hadde en på lørdag også, men den inngikk som min spise-hva-jeg-vil dag(RYP).

Får myoproteinet mitt i morgen, har tenkt å ta én shake hver dag. Da varer det faktisk i hele 80 dager om jeg tar akkurat 30g hver dag. Skal ta en shake med 50g karbo, 30g protein og 5g kreatin og en halv liter melk hver morgen med hvile, og akkurat det samme dagene med trening, men da tar jeg den under trening.

Angående kreatin, snakket med noen venner av meg, de mener at kreatin kan bli litt "farlig".. Med tanke på at; kroppen slutter å produsere kreatin selv, og om man så slutter å ta, har man plutselig ingenting og man er fucked. Og det er ikke godt for tarmen.

Er det noe i dette?

Lenke til kommentar

Tull som vanlig, man kan ikke en gang fremprovosere det med 50g dagen i flere år.

Da må du fortelle dem at de ikke må spise kjøtt, fisk eller bær også. der er det kreatin og da slutter vist kroppen å lage. (ironi)

Tenk på hva dem sa, hvor har de lært det? De forsker neppe selv og da sitter man igjen med hva? en artikel fra vg? Lommelegen? Som har hvilken kunnskap? Lærebøker fra 70 tallet? Som er skrevet av hvem? Forfattere med lærerbæker fra 50 tallet? Og hva gjør forfatterene? Kopierer stoff fra tidligere forfattere?

Er ganske lei av at nye lærerbæker har de samme feilene i seg pga de kopierer fra eldre bøker.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ser bra ut med shakene, med tanke på grensen din.

Alternativet hadde blitt 10g i 3 måltider for å øke proteintulskuddet i proteinfattige måltider. Men det gjør du som du vil med.

Hvor mye kreatin og når har lite negativt å si denne uken, fra neste uke blir det jo bare 5g dagen uansett.

Lenke til kommentar

Kunne jeg i teorien tatt 125g på dag 1 og deretter 5g? Forresten, gjør det noe om det blir 6, 7 eller 8 g istedenfor 5? Bedre å ha for lite enn for mye? Altså, må jeg måle opp nøyaktig hver gang? Til nå i oppladningen har jeg bare tatt øyemål på en teskje, har veid en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...