Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Virker som Myo er veldig bra. Leste nettopp på det, noe som han Børge hadde skrevet. Virkelig veldig bra.

Det står at man skal ta 3-4 shakes om dagen, men det "avhenger av kroppsvekt og protein man får fra kosten".

Vil dette si at jeg skal ta kroppsvekt osv, finne ut hva jeg må få i meg på én dag, trekke fra det jeg får i meg fra kost, og dette deles på 40g elns for å finne ut antall shakes? Altså, om jeg trenger 30g ekstra protein daglig, så er det nok med én shake for dagen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er målet ditt?

Opp i vekt/muskelmasse kroppsvekt x 2

Ned i vekt/fettprosent kroppsvekt x 3

De tallene er dagsbehov.

Så trekker du fra den proteinen du får i deg gjennom mat så får du anntall gram du skal ha fra tilskudd pr dag.

Lenke til kommentar

Ja inkludert det du spiser av mat som er protein.

Stemmer, mer protein om man vil ned i vekt pga forhindre muskletap.

Etter at du har regnet ut proteinen så stopper det ikke der.

Så må du ha et kalorioverskudd for å gå opp i vekt.

Det vil si kroppsvekten din X 38-40

For eks 75kg x 40 = 3000kalorier pr dag

Og inne de 3000kcal skal ( x gram være protein, det du regnet ut over)

Og resten av kaloriene være karbohydrater og fett.

Om du oppgir kroppsvekten din kan jeg sette opp hele regnestykket for deg.

Lenke til kommentar

66kg

Isteden for å trekke fra fettprosent osv gjør vi det enkelt ved å gange hele vekten med 2 vs fettfri kroppsvekt med 2,5.

I begynnelsen er det ikke detaljene som teller.

66kg x 38kcal pr kg = 2508 kalorier

2508 kcal er totale kcal

Hvor av dette skal bestå av protein

2g x 66kg = 132 g protein = 528 kcal

25% av totale kcal fra fett blir

2508kcal x 0.25 = 672kcal : 9 = 74g fett

2508kcal - 672kcal - 528kcal = (1308 kcal :4) = 327g karbohydrat.

Det totale inntak for deg pr dag blir da

2508kcal

fordelt på

132g protein ( 528 kcal )

327g karbohydrat ( 1308 kcal )

74g fett ( 672 kcal )

Så kommer justeringen, går du ikke opp i vekt øk med 30g karbohydrat pr dag

Går du formye opp i vekt kutt 30g karbohydrat pr dag.

Det hele må tilpasses etter aktivitersnivå osv.

Dette ser du for eks etter en uke, viser vekten det samme øk med 30g karbohydrat.

Dette er veldig pirkete, det vil gjøre samme nytten om du hiver i det et par proteinshaker og spiser ett måltid mer pr dag en det du gjorde før du begynnte å trene.

Lenke til kommentar

Kjempegreier :D På denne kalkulatoren(http://www.kalorikalkulator.no) får jeg opp følgende:

Din BMR er 1746.40 kcal

Kaloriforbruk hvis du er moderat aktiv (moderat mosjon eller trening 3-5 dager i uken) er 2706.92 kcal

Anbefalt antall kalorier fra karbohydrater er 1082.77

Anbefalt antall kalorier fra proteiner er 812.08

Anbefalt antall kalorier fra fett er 812.08

Som stemmer ganske bra med ditt overslag War. Du sier mindre på protein og fett, men mer på karbohydrater.

Lenke til kommentar

Her er for fra TNs kalkulator

Ditt energiforbruk er: 2402 (kcal)

Energibehov:

* Om du vil opp i vekt legg til 300-500 (kcal)

* Om du vil ned i vekt trekk fra 300-500 (kcal)

Av erfaring fungerer det best å starte lavt og øke om vekten ikke øker, VS starte høyt og ende opp med en høyere fettprosent så man må kjøre deff etter 2 mnd.

Mer en 2,5g protein pr kg kroppsvekt blir bare å fyre for kråkene på bulk, 3,0 som kalkulatoren din brukte er det man vanligvis bruker på dietter. Det gjør ingen ting med formye protein da overskuddet omdannes til glukose som igjen er karbohydrat men det blir dyrere.

Husk at det er en generell regel og må alltid justeres etter aktivitetsnivå, trening osv.

Endret av War
Lenke til kommentar
Det totale inntak for deg pr dag blir da

2508kcal

fordelt på

132g protein ( 528 kcal )

327g karbohydrat ( 1308 kcal )

74g fett ( 672 kcal )

Jeg visste ikke at enheten gram kan gjøres om til kalorier. Men det er jo mye lettere å vite hva jeg skal få i meg ved å oppgi alt i gram, som du har gjort her(i tillegg til kcal), da kan jeg faktisk finne ut hvor mye jeg spiser osv.

Lenke til kommentar

Ok, jeg greier rett og slett ikke å regne ut hvor mye protein jeg får i meg hver dag. Kan noen her være så ubersnille mot en stakkar som meg og gjøre det for meg?

En gjennomsnittlig dag kan se slik ut:

Frokost: 3 skiver med makrell i tomat og agurk eller havregrøt, et glass melk

Mellommåltid: God morgen yoghurt

Lunsj: 6 skiver med vita smør, og hamburgerrygg (skinke med lite fett)

Mellommåltid: God morgen yoghurt

Middag: Laks/Kylling eller Lasagne/Spaghetti - pleier som oftest å spise én ganske stor porsjon

Kvelds: 4/5 skiver med makrell i tomat/leverpostei/italiensk salat. Et glass melk.

_ _ _

Ved siden av dette drikker jeg en del vann, og tar kanskje 2 proteinshakes om dagen i gjennomsnitt, en om kvelden(etter trening) og en om morgenen, én shake er ca. 30g protein.

_ _ _

Jeg ser etter et CA.-anslag, så om dere er så greie å se på dette trenger dere ikke slite dere helt ut.

Lenke til kommentar

Tett bare med protein fra melk, kjøtt og fisk sånn ca.

Resten er bagateller eller protein med korte aminisyrekjeder som i korn osv (ikke fullverdig protein)

7g pr glass melk

fisken og kjøttet ca 30g pr 100g

Ser ut som du får i deg ca 60g pr dag.

Så du må ta 70g fra pulver.

Lenke til kommentar

Hallo, i stedet for å lage ny tråd så spør jeg her. Jeg har gått tom for protein og trenger påfyll, jeg har brukt opp ei bøtte på 5kg fra nutrisport over ganske lang tid. Jeg tenkte jeg skulle ha en 3-5kg, jeg er student så den kan godt være billig. Hva anbefales? Er for eksempel denne grei? Var en grei pris på den :)

Edit: Bor i Trondheim så om dere vet om noen butikker som har gode produkter så informer meg. Trenger jeg karbohydrattilskudd montro?

Endret av Veitafan
Lenke til kommentar

Nei ikke kjøp et rent Myse protein men en blanding med kasein.

Kasein tas opp langsomt, økt opptak av aminosyrer, peptider og protein da kroppen har tilgang til aminosyrene over en lengre periode.

Myse taes opp fort og med kun myseprotein har man ikke protein uten om den timen man drakk shaken.

Myse er mer etter trening-protein VS hele dagen protein.

For eks 90+ på ejshop osv 5kg 6-7oo kr? Ser en del kjøpe det som "billigprotein" her på forumet.

Evt www.tn.no Pro-90 Isolate 4kg for 898 (80% kasein, 20% myse)

Sistnevnte er også kvalitets protein i billigserien med tanke på isolater, fett og karbohydrat. Du kan få billigere protein men da med mindre protein og mer fett pr 100g.

Endret av War
Lenke til kommentar
Myse taes opp fort og med kun myseprotein har man ikke protein uten om den timen man drakk shaken.

For eks 90+ på ejshop osv 5kg 6-7oo kr? Ser en del kjøpe det som "billigprotein" her på forumet.

Takk for veiledning. Jeg tar som regel protein etter trening, men det er vel bra at proteinene jobber i kroppen lenger. Hva med karbohydrater? Jeg har lest at det gir en større effekt.

Endret av Veitafan
Lenke til kommentar

Evt www.tn.no Pro-90 Isolate 4kg for 898 (80% kasein, 20% myse)

Sistnevnte er også kvalitets protein i billigserien med tanke på isolater, fett og karbohydrat. Du kan få billigere protein men da med mindre protein og mer fett pr 100g.

Varer kaseinet HELE dagen? Så om man trener på kvelden kan man ta shaken om morgenen og få samme effekt som om man tar den rett før/etter trening?

Er Isolate bedre enn 90+?

Om det er viktig med både kasein og myse, er ikke Myorevolution sitt pulver det beste, med 50/50 forhold mellom myse og kasein? http://www.myorevolution.com/webshop/Detai...p?ProductID=153

Lenke til kommentar

Det tar bare lengre tid før kasein brytes ned og tas opp. Det var gjerne 8 timer før all kaseinet du har inntatt er brutt ned og tatt opp, kontra 2 - 3 timer for myse. Ikke gjør det mer avansert enn nødvendig. Drikk en shake etter trening, uansett om det er kasein, myse eller begge deler, og that's it :) Kroppen er mest mottagelig for næring rett etter trening, og hvis du skal drikke 1 shake om dagen så tar du den etter trening ;)

Hva med karbohydrater? Jeg har lest at det gir en større effekt.

Større effekt enn hva da? Brød? Behovet for karbohydrater er noe de aller fleste klarer å få dekket gjennom kosten, og så lenge som du spiser nok brød, gryn, potet og pasta så er det egentlig alt du trenger :)

Endret av awkward
Lenke til kommentar

50:50 finner man i de dyre proteinpulverene ja.

Det er det myo bruker og pro serien til TN.

K varer ikke hele dagen, men ligger i magen som en klump og frigjør litt etter litt frem til neste måltid og dermed får er tregere opptak. VS M som har et raskt opptak så ingenting.

Begge proteinene har unike egenskaper, derfor blanding er det beste så man får egenskapene fra begge.

Det er to aminosyrer leucine og phenylalanine , en fra hver type protein man ser etter i tester for å finne ut av hvilket protein som er best.

Leucine opptas i muskelen for å øke størrelsen, men mye av leucine vil også oksideres som energi.

Phenylalanine vil kun brukes for å bygge muskler.

Myse viser en høyere topp i aminosyrekonsentrasjoner, mens kasein gir en mer langvarig tilførsel av aminosyrer. Med myseprotein var opptaket av leucine størst, men med kasein var opptaket av phenylalanin størst.

Konklusjonen blir da at en blanding er det beste.

80k-20m i billig-proteinen og 50-50 i den dyreste.

For å få mest mulig tilgang på protein om natta er det noen som kun drikker kasein før legge tid, men så pirkete er man neppe før man stiller i konkurranser.

Etter trening er det optimalt med en blanding av karbohydrater og protein.

Poenget her er å fylle opp glykogenlagrene etter trening.

Flytende karbohydrat/ pulver oppi proteinshaken er det beste med tanke på opptak men her nøyer det seg med en banan eller to om man heller foretrekker det.

Ca 80g etter trening, det er en mattestykke på rep på trening og karbohydrat etter, rep tømmer glukogenlagrene , spessiellt høyrep.

Som jeg har tegnet før i paint.

bortover sorte streker er måltid med protein

Oppover er opptak

Rød er Myse

Grønn er Kasein

Legger man de oppåhverandre (50:50) protein så får man høyt opptak av aminosyrer fra mysen og lavere og gjevnere opptak med kasein.

Bruker man bare myse så der man med en gang hva som skjer mellom måltidene.

post-64596-1234909159_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Myo er jo ikke SÅ dyrt. 900,- for 3KG. Jeg fant forresten et pakketilbud med Myo 3KG, 3kg Maltodextrin og 300ml Vital Arctic Oil for 1000,-.

Man får altså 3kg Maltodextrin (karbohydrater for weightgain) og 300ml Vital Arictic Oil (omega-3) for bare 100,- ekstra.

Synes dette var et knalltilbud. Vurderer faktisk å slå til. I tillegg tenker jeg på å kjøpe noe kreatin monohydrat.

Tilbudet:

http://www.myorevolution.com/webshop/Detai...p?ProductID=157

Det som inngår i tilbudet:

Myoprotein 3KG: http://www.myorevolution.com/webshop/Detai...p?ProductID=153

Vital Arctic Oil: http://www.myorevolution.com/webshop/Detai...p?ProductID=120

Maltodextrin 3KG: http://www.myorevolution.com/webshop/Detai...p?ProductID=166

Kan folk ta en titt på Maltadextrinet? Synes det var bekymringsverdig billig, og produktbildet er nokså suspekt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...