Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Proteinshake, uansett når på dagen, er ikke nødvendig for alle. Det er heller ikke 400 gram proteiner på en dag. Men dette er en resirkulert diskusjon på forumet og når alt kommer til alt er det mye synsing. Jeg er av den oppfatning at proteinshake før trening er for mye for de aller fleste, uansett hva iform.no skriver. Endret 28. januar 2009 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
DMN Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Proteinshake, uansett når på dagen, er ikke nødvendig for alle. Det er heller ikke 400 gram proteiner på en dag. Men dette er en resirkulert diskusjon på forumet og når alt kommer til alt er det mye synsing. Jeg er av den oppfatning at proteinshake før trening er for mye for de aller fleste, uansett hva iform.no skriver. Så nå har du gått fra påstanden om at proteintilskudd før trening er overdrevet til at proteintilskudd i seg selv er helt unødvendig? 300-400g proteiner daglig er faktisk nødvendig for meg som veier 110kg. Da regnestykket for hvor mye proteiner du skal ha er vekt x 2/3 omgjort i gram. Proteiner opptatt i pulverform er mye mer konsentrert, og selvom du hadde spist tunfisk til middag, så hadde det ikke vært nok proteiner til det daglige inntaket (som de aller fleste i 90kg+ klassen trenger). Men, diskusjonen var i bunn og grunn om proteintilskudd før trening var nødvendig/brukelig. Jeg mener det er det, og baserer det på denne undersøkelsen http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11440894 Hva med at du gir noen kilder og begrunnelse til hvorfor det skulle være overdrevet med en shake før trening? Endret 29. januar 2009 av DMN Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Proteinshake, uansett når på dagen, er ikke nødvendig for alle. Det er heller ikke 400 gram proteiner på en dag. Men dette er en resirkulert diskusjon på forumet og når alt kommer til alt er det mye synsing. Jeg er av den oppfatning at proteinshake før trening er for mye for de aller fleste, uansett hva iform.no skriver. Så nå har du gått fra påstanden om at proteintilskudd før trening er overdrevet til at proteintilskudd i seg selv er helt unødvendig? Var det dette du fikk ut av innlegget mitt? At jeg synes det er helt unødvendig med proteintilskudd? Tror du jeg ønsker å diskutere når noe av det første du kommer med er en stråmann? Lenke til kommentar
DMN Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Haha, herregud så latterlig du er. Foreslår at du holder kjeft om alt som har å gjøre med styrketrening og kosttilskudd, da du tydeligvis ikke eier erfaring eller kunnskaper om emnet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 For det første: Se punkt 1 og 12 i retningslinjene. For det andre: Ikke misforstå meg. Jeg er ikke ute etter å "vinne" over deg, jeg bare vet at slike diskusjoner sjeldent ender godt når den ene parten tyr til personangrep. For det tredje: For litt under en uke siden hadde jeg faktisk et kort foredrag om protein- og kreatintilskudd. Jeg presenterte informasjonen ganske likt som du har gjort i denne tråden. Grunnen til at jeg stiller meg uenig akkurat nå er for å belyse saken fra flere sider. Det er slik man lærer. Jeg er åpen for at man kan ta proteintilskudd før trening, jeg ønsker bare å diskutere det. Når du sier det er "nødvendig" så er du veldig lite åpen for alternativ. Og det liker jeg ikke. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Proteiner opptatt i pulverform er mye mer konsentrert, og selvom du hadde spist tunfisk til middag, så hadde det ikke vært nok proteiner til det daglige inntaket (som de aller fleste i 90kg+ klassen trenger). Men, diskusjonen var i bunn og grunn om proteintilskudd før trening var nødvendig/brukelig. Jeg mener det er det, og baserer det på denne undersøkelsen http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11440894 Hva med at du gir noen kilder og begrunnelse til hvorfor det skulle være overdrevet med en shake før trening? Kan du si noen om test protokollene i denne studien, og kan du forklare hvordan dette skal være sammenlignbart med en som trener etter måltid? Kan du også forklare meg hvor mye protein som skal til for å maksimalt forhøye proteinsyntesen i kroppen? Og du sier "proteiner opptatt i pulverform er mye mer konsentrert", hva mener du her? Jeg mener, hvis man skal bruke slike kilder er det greit at det har litt mer relevans med situasjonen som diskuteres. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Mens vi er inne på undersøkelser som viser litt av hvert: Sjekk ut The Coach. Meg og romkameraten min har startet litt oppstyr på idrettsstudiene på bakgrunn av blant annet hans holdning til omega 3 og statisk styrketrening. Det har følgelig blitt lite tran på meg de siste årene. Læreren vår i kosthold er tran-freak, så hun fikk høre det. Etter å ha listet opp de positive effektene ved kreatin foran klassen ble jeg anklagd for å være umoralsk. Man kunne tross alt få diarè av det Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Du påpekte vel at eventuell diare skyldes f.eks tungmetaller og annen forurensning i dårlig kreatin? Har man et godt og rent kreatinprodukt skal det ikke være et problem. Ironisk nok har det jo ofte vist seg at Omega 3-tilskudd også ofte inneholder urenheter. Jeg regner med idrettstudiene dine går en del inn på toppidrett, og man skulle virkelig ikke tro at den lille risken for diare skulle være et tema hvis man f.eks trener til OL. Endret 9. februar 2009 av awkward Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Mens vi er inne på undersøkelser som viser litt av hvert: Sjekk ut The Coach. Meg og romkameraten min har startet litt oppstyr på idrettsstudiene på bakgrunn av blant annet hans holdning til omega 3 og statisk styrketrening. Det har følgelig blitt lite tran på meg de siste årene. Læreren vår i kosthold er tran-freak, så hun fikk høre det. Etter å ha listet opp de positive effektene ved kreatin foran klassen ble jeg anklagd for å være umoralsk. Man kunne tross alt få diarè av det Hva er dette fornoe? Er dette en lærer på studiene? Helt håreisende hva folk presterer å få ut av ting, hehe. Hva kan man si, blir ikke sint bare veldig veldig skuffet Lenke til kommentar
War Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Jeg begynnte ikke på ntnu alikevel da jeg så bøkene og snakket med personer fra olympiatoppen. Makan til vissvass skal man lete lenge etter. Om man trenger tilskudd eller ikke kommer jo an på resten av kosten da. Det er jo som navnet sier et tilskudd. Spiser man bare brød og ris og tar en shake før trening vil jeg si det er forlite ja. Aminosyrene i proteinen er det kroppen bruker for å bygge opp muskelmassen, får du ikke i deg proteinene hva skal kroppen bygge med da? ikke karbohydrat iallefall, den vil ta den proteinen den har tilgang til, muskelmassen. Av å hente der resulterer man i å ikke vokse. Ser ingen grun til å hive i seg noe mer en 2,5-3,0g pr fettrfi kg på en bulk da overskudd omdannes til glukose, som blir det samme som å spise karbohydrater. På en diett kan det være en fordel med 3,0g+, pr fettfir kg for muskelnedbrytingen er større. En av grunnene til at noen spiser 500g protein på en diett er at TEF er større på protein VS karbohydrater. Kalorimengden som brukes for å omdanne proteinet er 20% høyere en på karbohydrater så man kan spise mer kcal men kroppen får mindre. Det er en dyr måte å spise mindre på da det hadde blitt det samme om man bare spiste 300g protein. Ingen med mer vett en penger gjør det idag. Endret 9. februar 2009 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Mens vi er inne på undersøkelser som viser litt av hvert: Sjekk ut The Coach. Meg og romkameraten min har startet litt oppstyr på idrettsstudiene på bakgrunn av blant annet hans holdning til omega 3 og statisk styrketrening. Det har følgelig blitt lite tran på meg de siste årene. Læreren vår i kosthold er tran-freak, så hun fikk høre det. Etter å ha listet opp de positive effektene ved kreatin foran klassen ble jeg anklagd for å være umoralsk. Man kunne tross alt få diarè av det Hva er dette fornoe? Er dette en lærer på studiene? Helt håreisende hva folk presterer å få ut av ting, hehe. Hva kan man si, blir ikke sint bare veldig veldig skuffet Det positive var at læreren var ydmyk (til en viss grad) når hun ble presentert informasjon som var bedre enn den hun satt på selv. Vi hadde en uke med kosthold og ernæring. Det vil si to timer med undervisning, en oppgave og et foredrag. Latterlig spør du meg. De beste utøverne i klassen lever på brus, sjokomelk, battery, god morgen-youghurt og skive med nugatti. Og de er i norgestoppen. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Det positive var at læreren var ydmyk (til en viss grad) når hun ble presentert informasjon som var bedre enn den hun satt på selv. Vi hadde en uke med kosthold og ernæring. Det vil si to timer med undervisning, en oppgave og et foredrag. Latterlig spør du meg. De beste utøverne i klassen lever på brus, sjokomelk, battery, god morgen-youghurt og skive med nugatti. Og de er i norgestoppen. Bra med ydmyk lærer, det er det ikke mange av dessverre. Jepp har sett det samme selv. Spesielt av de som holder på med kondisjonsbaserte idretter. Her er mest mulig mat, og mange av de spiser utrolig mye. Min teori er at mange av disse får dekt inn sitt behov får næringsstoffer pga mengdene med mat de spiser, så er resten bare "drivstoff". Så da er det på en måte "ok", og fungerer "bra nok". Hvordan oppfatning har du av dette? Der jeg tror det er mest å hente på kostholds siden, er i forbindelse med sykdom. Mange spiser utrolig mye mat som stresser kroppen mer en nødvendig, og dette kan bidra til å svakere immunforsvar, når det er som svakest i en oppkjøring av sesongen. Det er ingen ting som kan måle seg med talent, det er den desidert viktigste faktoren!! På andreplass vil jeg sette treningsvilje og lidenskap. Endret 9. februar 2009 av kengdal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg er enig med deg. To av dem driver med utholdenhetsidretter og har et typisk norsk kosthold, med en del ekstra tomme karbohydrater. Brus og sjokolade mellom frokost og lunsj, før trening og etter trening. En annen driver med sprint og lengde og har helt rå gener. Men han spiser som en tulling. Kunne helt sikkert blitt ekstremt god i det meste, har en utrolig relativ muskelstyrke og legger nesten ikke på seg fett. Bilen hans er full av tomme energidrikkbokser, junkfoodposer og sjokoladepapir. De tenker veldig "få i meg nok energi" hele tiden. Det du sier om immunforsvar kan være veldig riktig, med tanke på hvor mange skjøre toppidrettsutøvere vi har, spesielt innenfor langrenn og sykling. Thor Hushovd er alltid syk, for eksempel. Og han spiser ekstremt mye langsomme karbohydrater. I tillegg får han nok i seg mange liter karbogel og energidrikke i løpet av året. Sykkeltrener Joe Friel gjør alt stikk i strid med det de fleste ville kalt sunn fornuft. Han har veldig fokus på steinalderkost og propper utøverne sine med fett. Angående det med ydmyke lærere så hadde vi en morsom episode første året da studieveilederen vår skulle vise oss styrkerommet på skolen. "Her driver de og pumper. De lager masse stønnelyder og sånn. Veldig irriterende og helt unødvendig." Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg har nylig begynt å trene, følger grunnprogrammet til RYP (Release YOUR Potential), som består at 3 treninger i uken med fullkroppsøvelser. Føler dette fungerer bra, men vil få høyst mulig effekt ut av treningen. Derfor gikk jeg for noen dager siden i innkjøp av proteinpulver. Kjøpte noe som heter "Multipower Formel 80+10 Dobbeltvirkende Proteinkonsentrat". Kjøpte på XXL, fikk hjelp av en stor fyr der som sa han hadde brukt dette selv, og han ga stor troverdighet i og med hans store størrelse. Dette produktet er dyrt, nesten 340,- for 750g, og det synes jeg er mye penger. Det går an å kjøpe store "bøtter" med f.eks. 5KG for ca. 800,-. Jeg spurte om disse, og han fortalte at en stor prosentdel av innholdet i disse visste man ikke hva var, og det han solgte meg var mye bedre. De solgte visst ikke slike bøtter på XXL, for de skulle ha 100& kvalitet på alt. Link på pulveret jeg kjøpte: http://www.sportskompaniet.no/product_info...?products_id=42 _ _ _ Det jeg lurer på, er: - Har jeg blitt lurt? Vil jeg få like stor effekt av å bruke disse såkalte bøttene, f.eks. "Protein 90+" med sjokoladesmak på 5KGs bøtter? - Er det sannsynlig at kundebehandlerne pynter litt på sannheten for at jeg skal kjøpe? Snakket om kreatinpulver, han mente jeg skulle ta så og så mye, og på nett leste jeg at jeg skulle ta litt mindre. _____ Jeg er 16 år, har ikke så mye penger, og med proteinpulveret jeg nå har kjøpt bruker jeg drøye 700,- på dette i måneden, som jeg synes er ganske mye. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Det er lureri ja, Her ser du litt om kvalitetsforskjeller i proteintilskudd. Råvarene har forskjellige priser etter renhet, og noen produsenter oppgir protein% i råvaren på produktet isteden for den % som produktet inneholder. Er råvaren 91% Selger de dette som "90+ -protein!" Selv om de bare har tatt oppi 70g protein og resten fett og karbohydrater pr 100g. Du må også vurdere om du vil betale ekstra for rent proteinisolat eller om du nøyer deg med en lavere kvalitet og mer fett med tilsvarende lavere pris. Børge Fagerli prøvde å lage det reneste proteinet av den beste og dyreste råvaren som fantes og klarte ikke å komme over 90g pr 100 etter smak osv var tilsatt. Når billigprodusenter reklamerer med 95% osv da kan man begynne å lure. Du må også bestemme deg for hvordan protein du vil bruke, myse eller kasein. Det beste er en blanding, og om du ikke finner dette heller en større andel kasein en myse. Forslag til kvalitetssikkret protein med sertifiseringer på renhet og er i billigserien: Pro-90 Isolate - proteintilskudd 4 kg 898,- 80% kasein, 20% myse Uansett mål og aktivitet så slipper man ikke unna dette regnestykket. Kroppsvekten minus fettvekten aka fettfri kroppsvmasse Er man ikke overvektig trakk fra ca 15 kg fra kroppsvekten. Gang dette tallet med 2.0 Eksempel: 75kg-15kg = 60kg Gang 60kg med 2.0 = 120Gram protein Ta 120gram og trekk ifra den proteinen du får i deg igjennom maten for eks 120g - 40g = 80g Da blir svaret 80g pr dag fra proteinpulver. Tallene man bruker ved trening er ca 2,0 til 2,5g pr fettfri kroppsmasse når man skal opp i vekt og 3,0 til 3,5g pr fettfri kroppsmasse når man skal ned i vekt. Endret 14. februar 2009 av War Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hmm, PRO-90 ISOLATE ser faktisk bra ut, ser omtrent helt like ut som det jeg kjøpte på næringsinnhold osv. Men det jeg kjøpte har da fordelene at det er "multipower" og "dobbeltvirkende". Det står at det har både trege og raske proteiner, noe som er optimalt for kroppen for det gir full utnyttelse osv osv, flere funksjoner. Er dette bare for å selge? Vil PRO-90 ISOLATE gjør det samme? PRO-90 ISOLATE: http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=740 MULTIPOWER FORMEN 80+10: http://www.sportskompaniet.no/product_info...?products_id=42 _ _ _ Hva er egentlig forskjelle på de to produktene, bortsett fra den sinnsyke prisforskjellen? Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Pro 90 er best av de to ja (80% kasein, 20% myse) og "dobbeltvirkende" Betyr det samme. Myse er rask, kaesin er treg. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hva er best av følgende? PRO-90 ISOLATE http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=740 4kg pris 900,- 90+ PROTEINE http://www.ej-shop.no/product_info.php?cPa...;products_id=85 5kg pris 775,- MYOprotein http://www.myorevolution.com/webshop/Detai...p?ProductID=153 2kg pris 900,- Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Det er 3kg pris på den nederste. får ikke sjekket ejshop linken, den loader ikke selv inne på sidene manuelt. Men jeg har brukt den ej proteinen før og hadde jeg hatt dårlig råd hadde jeg valgt den. Med andre ord heller 2,5g pr kg kroppsvekt med ej protein en 1,5g pr kg med basic om pris hindrer. (Jeg bruker myo sin nå, pga 50:50 men det koster mer) Endret 14. februar 2009 av War Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg hadde valgt Myo sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå