Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
at fyren er svær og tar proteinpulver beviser jo ingenting i seg selv.  for å være i nærheten av å bevise noe må jo fyren kutte ut proteinpulveret samtidig som alle andre variabler i kost/trening må være det samme.

7200717[/snapback]

Vel på en måte gjør det faktisk det, i dette tilfellet. Fyren er helt rein og hadde på ingen måte hatt nok proteiner i kostholdet til å holde på så hardt, og få så god fremgang som det han har fått, uten tilskudd. Hvis han ikke hadde drukket shakes hadde han kanskje fått i seg halvparten av det man burde få av proteiner i kosten når man trener styrketrening, da skal det godt gjøres å bygge muskler.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
at fyren er svær og tar proteinpulver beviser jo ingenting i seg selv.  for å være i nærheten av å bevise noe må jo fyren kutte ut proteinpulveret samtidig som alle andre variabler i kost/trening må være det samme.

7200717[/snapback]

Vel på en måte gjør det faktisk det, i dette tilfellet. Fyren er helt rein og hadde på ingen måte hatt nok proteiner i kostholdet til å holde på så hardt, og få så god fremgang som det han har fått, uten tilskudd.

Det er din påstand, ikke et bevis.

 

Hvis han ikke hadde drukket shakes hadde han kanskje fått i seg halvparten av det man burde få av proteiner i kosten når man trener styrketrening, da skal det godt gjøres å bygge muskler.

7200756[/snapback]

Det er ulike syn på hvor mye proteiner man trenger.

Problemet er at du stoler 100% på at det er en direkte binding mellom hvor mye proteiner av en gitt mengde man får i seg, og fremgang. Det blir feil. Hvis fyren hadde spist sunt uten å telle kalorier og proteiner kunne han gjerne fått like bra fremgang. Det vet vi ikke.

Lenke til kommentar
geir_er_1337: har du hørt om kroppsbyggere som ikke bruker slike triks som proteinshake?

 

For wh1te har jo helt rett i at shakene i seg selv ikke har noen videre effekt.

7205061[/snapback]

Triks? Er det et triks å tilføre kroppen protein, eller et triks å filtrere ut proteinet fra varene for å slippe å spise alt annet som ligger rundt?

 

"Shakene i seg selv har ingen effekt" kan man sikkert si, men dette gjelder kun om man klarer/har råd til å opprettholde et stort og godt inntak av protein gjennom kostholdet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Folk kyler liksom i seg shaker i tide og utide; før sengetid, på morningen, til lunsj, før trening, etter trening og til kvelds. Alt med måte, protein også.

Lenke til kommentar
Kan du bevise at det er så jævlig viktig med abnorme mengder proteiner for å bygge muskler da?

7205167[/snapback]

Det er ikke viktig med "abnorme" mengder protein, 2-3g pr. kg kroppsvekt pr dag. Er da på langt nær abnorme mengder MEN skal du f.eks ha 4-6g pr. kg og veier +-130kg, så må du f.eks spise 780g biff hver dag for å få i deg 6g protein pr/kg (vel, ganske sikkert mer enn det, poenget er at det er rimelig mye enklere å ta en shak i ny og ne hvis du ikke har tid til å spise biff el.)

 

Selv drikker jeg lite shaker, men er rimelig obs på hva jeg får i meg av forskjellig mat. Du "må" ikke drikke abnorme mengder med protein o.l. men det vil gjøre det lettere for deg å sørge for at du får i deg nok hvis du f.eks ikke skal ha proteinrik mat til middag hver dag. Satt litt på spissen, i dag skal vi ha fisk til middag, nei, da må jeg frese meg en 300g biff i tillegg, så jeg er sikker på at jeg får i meg nok protein.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kan du bevise at det er så jævlig viktig med abnorme mengder proteiner for å bygge muskler da?

7205167[/snapback]

Det er ikke viktig med "abnorme" mengder protein, 2-3g pr. kg kroppsvekt pr dag.

7205625[/snapback]

 

Hvem sier at du skal få i deg 2-3 gram per kilo kroppsvekt per dag?

Lenke til kommentar
Proteiner skal utgjør normalt sett 10% av kosten.

7200873[/snapback]

Det er vel litt guffent å måle inntaket av proteiner/fett/osv. i prosent. Kroppen bryr seg kun om at den vil ha nok aminosyrer til å erstatte og konstruere nye proteiner til å bygge på musklene igjen, den bryr seg ikke om du har 8 eller 7 ganger så mye karbohydrater som proteiner i kosten.
Lenke til kommentar
Kan du bevise at det er så jævlig viktig med abnorme mengder proteiner for å bygge muskler da?

7205167[/snapback]

Alle som har litt peiling på treningskosthold vet at man trenger en del proteiner for å bygge muskler. Hvis du kaller 2-4g protein pr. kg. kroppsvekt for abnormt, så trenger man abnorme mengder :p

 

Det er ikke akkurat vanskelig å finne kilder som tilsier dette:

 

Fitness online

"Ut fra over 40 års erfaring med kroppsbyggere/fitness utøvere og nyere forskningsrapporter, bør det daglige proteininntaket ligge i området 2,5-4 gram pr. kilo kroppsvekt pr. dag. Dette er litt høyere enn den gamle bodybuilder ”standarden” på 1,5-2 gram pr. kilo kroppsvekt. Ved å legge proteininntaket noe høyere enn den gamle standarden, og kutte tilsvarende ned på karbohydratinntaket, erfarer mange utøvere at det er lettere å holde seg i bedre form året rundt"

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=65

"Fredrik Paulun skriver dette om høyt proteininntak

I USA anbefales høy- proteindietter til praktisk talt alle styrketrenende. Det anbefales 3-4 gram protein/kg/dag og med tanke på diettens popularitet bør det faktisk fungere."

 

Du kan jo prøve en kilde som beviser at man ikke trenger så mye, hvis du ser på 2-4 g som abnormale mengder

Lenke til kommentar
geir_er_1337: har du hørt om kroppsbyggere som ikke bruker slike triks som proteinshake?

 

For wh1te har jo helt rett i at shakene i seg selv ikke har noen videre effekt.

7205061[/snapback]

Shaker har ikke noen videre effekt? Vi snakker jo ikke om steroide-shaker her heller. De skal ikke ha noen effekt utenom å være en praktisk måte å få nok proteiner. Hvis du betviler effekten av å ha nok proteiner i kostholdet, når det gjelder styrketrening annbefaler jeg deg å lese litt i linkene i forrige post, eller gjøre litt research selv...

 

Whey Tech shaken til proteinfabrikken har biologisk verdi på 100. Biologisk verdi er en måleenhet for kvaliteten på proteinet. 100 er maks..... Den eneste måten proteinshakes ikke kan ha noen effekt på, må være om de inneholder crappy proteiner. Men det er det ikke mange som gjør, og disse kan man styre unna.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Olympiatoppen er noe mer moderat.

 

Man skulle jo tro at Olympiatoppen som uavhengig organ som gir råd til nettop toppidrettsutøvere vet en del om dette? Og ikke minst; de står mer enn 1 ledd fra de som selger shit'en!

Forsøk å se litt kritisk på dette her istedet for å gå på autopilot fordi en gjeng viktigper'er på bb-forum med snittalder på 17år sier det fordi de har lest det et sted, som igjen med 99% sikkerhet kan spores tilbake til de som selger supplementer.

 

Er bare å se på Arnold; før uttalte han at: Man trenger proteiner, men "don't go crazy on it" fordi det inneholder endel kalorier (kan sikkert finne kilde på dette, gidder ikke lete). Nå om dagen er han jo supplement-gutt selv fordi han er forbundet med et bb-blad som... lever på annonsører som selger supplementer. Det er jo også et faktum at den som betaler for et forskningsprosjekt som oftest får det resultatet de vil. Det påpekes jo også i dokumentet fra Olympiatoppen at det er mangelfull dokumentasjon på supplement-bransjens påstander.

 

Tror løsningen her er å gjøre enkle grep i kostholdet for å få i seg litt proteiner, istedet for å gå slavisk etter antall gram. Heller tenke litt på antall kalorier. Har selv prøvd dette pulvertullballet og ete som en gris før, og det endte med noen syke strekkmerker på lårene (som heldigvis er nesten vekke etter at jeg begynte å spise normalt igjen) og høyere fettprosent (trente 4ggr uken styrke).

 

Jeg sier ikke at jeg har den ultimate sannhet heller, men jeg etterlyser litt SUNN KRITISK SANS når jeg leser supplement-innkjøpslister lengre enn dagligvare-listen min her inne.

 

Er jo fascinerende å se at man går fra 1-2g for noen få år siden til at 3-4gr nærmest er et minimum nå. Står også i dokumentet over om bivirkninger av dette.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke tenkt til å kaste meg inn i den diskusjonen her, men føler jeg må si et par ting.

 

Eeternal: Å likne til Olympiatoppen, har ikke så mye for seg i den saken her. Olympiatoppen har alderig jobbet mot styrke eller masse. De har forsket på utholdenhets idrett og kosthold forbunnet med dette i alle år, og dette er de meget gode på. Men styrke og kroppsbygging er en ting de ikke har god greie på.

Og om den såkalte ”dokumentasjonen” på høyt protein bruk, så står det kan forverre utvikling av eksisterende nyresykdom. Det finnes ikke noen dokumentasjon på at et høyt proteinnivå er skadelig for en frisk person.

 

Hvor mye proteiner man trenger er vanskelig å vite, men jeg lytter til folk som har vært inne i gamet i i flere 10'år, og har bygd seg opp en stor kunnskapsbase på dette området. Arnold lå på 300g proteiner, Shawn Ray lå på 400g proteiner osv. De jeg har snakket med som har stått på scenen i NM har ligget også på mellom 250-400g proteiner. Hvor beviset er? Det kan jeg ikke finne, men jeg kan se på resultater. Hvor mange utøvere i bodybuilding i Norge eller i utlandet vet du om som ligger under 2 gram om dagen?

 

Men jeg skjønner godt hva dere mener når dere ser tenåringer her inne som bruker opp månedslønnen på gud vet ikke hva. Kosttilskudd bransjen er som alle andre bransjer, de er ute etter og tjente penger. Det eneste jeg bruker personlig, er omega 3-6-9, proteinpulver og mineraler/vitaminer men det viktigste av alt som ikke noen gang kan erstatte er MAT. Hadde jeg hatt penger og tid nok, hadde jeg valgt å få i meg hele mitt protein nivå gjennom MAT.

Lenke til kommentar

Strekkmerker er jo bra da, hvis man får de av økt muskelvolum, er jo bare et tegn på hurtig øking av volum. Jeg har fått det på begge biceps og det er ikke noe jeg akkurat skammer meg over, for å si det sånn. Man skal spise mye proteiner før man blir feit. Skal mye til for at kroppen "gidder" å gjøre proteinene om til fett. Kaloritelling er tidenes mest latterlige form for å måle hvor feit man blir av maten. Man må heller se på innholdet av karb og fett...

 

Men som kengdal sier. Du kan jo prøve å finne en kilde der folk har en smule peiling på styrke og volum som annbefaler under 2 g. Selvsagt skal man være skeptisk til enkelte ting, men det får være grenser.. Man skal også være skeptisk til de skeptiske :p mange som sier at myndighetene i USA sto bak 9/11, men det betyr ikke at det sant for det.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Da har jeg fått tak i alt undervisningsmaterialet som blir brukt på Kostholdsveileder-kurs i regi av NIH. Et kurs jeg selv skal ta i nærmeste fremtid. Jeg har ikke tid til å laste opp dokumentasjon nå, men der står det ganske enkelt hva de ideelle proteinmengdene er for personer i forskjellig aktivitetsnivå. Kort og greit så er det aldri funnet noe bevis på at mer enn 2 g protein per kg kroppsvekt har noe for seg hos seriøse byggere og styrkeløftere. Dette er resultat av flere studier gjort av amerikanske forskere. Dvs at en person som meg maksimalt kan dra nytte av 150 gram proteiner til dagen ved tung styrketrening - en mengde jeg klarer å få i meg gjennom kosthold.

 

Minimum bør et menneske ha 0.8 g per kg.

Lenke til kommentar
Man skulle jo tro at Olympiatoppen som uavhengig organ som gir råd til nettop toppidrettsutøvere vet en del om dette? 

7209727[/snapback]

Olympiatoppen er i bakleksa på dette emne, som på veldig mye annet. De kan holde seg til ski og andre friskus sporter :)

 

Å akkurat det med proteiner, bedre med for mye enn for lite sier nå jeg. Så hvis den magiske grensa er 2g, vel så tar jeg heller 2.1g enn 1.99.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...